ההצבעה המותחת, מדונה - והמחאה הפוליטית: גמר אירוויזיון 2019

גמר התחרות שנערך בתל אביב סיפק אירועים מותחים ובלתי נשכחים - קרב צמוד בין המדינות, סערה סביב ההופעה של מלכת הפופ, המחאה המובטחת נגד ישראל של המשלחת של איסלנד וביצוע מרגש של מרימי

זמן צפייה: 12:35

לאחר שנה של הכנות והתרגשות גדולה, גמר אירוויזיון 2019 נערך הלילה (ראשון) במתחם האקספו בתל אביב. לצד ההפקה המושקעת, בערב התחרות נרשמו אירועים מותחים ובלתי נשכחים – הצבעה צמודה, הופעה של מלכת הפופ מדונה, מספר מחאות פוליטיות ומנצח הולנדי אחד.

לאורך שלב הניקוד, המתח היה בשיאו. אמנם הולנד זכתה כפי שצפו ההימורים מרגע יציאת השיר של דאנקן לורנס, אך הדרך לשם לא הייתה פשוטה. בשלב הצבעת השופטים רוסיה ואיטליה נלחמו על ראש הטבלה, ולבסוף מרב הקולות מהמדינות המשתתפות הביאו את שוודיה למקום הראשון. הפתעה נוספת בשלב זה הייתה מקדוניה הצפונית, שקיבלה "דוז פואה" משש מדינות למרות שבטבלאות ההימורים היא מוקמה באמצע הרשימה.

נציג איטליה לאירוויזיון | צילום: רויטרס

אלא שהקהל חשב אחרת מהשופטים והפך את התוצאות. למקדוניה הצפונית הקהל העניק 58 נקודות בסך הכול, מה שהביא אותה למקום השמיני. רוסיה קיבלה 244 נקודות מהקהל וסיימה במקום השלישי, איטליה זכתה ב-235 והגיעה למקום השני והולנד ניצחה לאחר שהקהל העניק לה 261 נקודות.

אחד מהרגעים הבלתי נשכחים בערב הגמר היה ההופעה אולי המדוברת ביותר – של מלכת הפופ מדונה. כולם התרגשו מעצם הגעתה לתחרות ומהביצוע לשיר "Like A Prayer" שחגג 30 שנה, איך רבים התאכזבו וטענו שהיא זייפה. "את יכולה להיות אייקון של אמנית פופ, אבל מגיע לקהל שלך שלפחות תהיי בטון", נכתב בטוויטר.

אלא מה שגנב את ההצגה, היה בסוף השיר החדש שלה "Future" שביצעה יחד עם הראפר קוואבו, כאשר שניים מהרקדנים של מדונה, בעוד הם מחובקים, לבשו על גב התלבושת שלהם דגלים של ישראל ופלסטין. הדבר עורר סערה והפתיע את ההפקה, מאחר ותקנון התחרות מדגיש כי אין להחדיר מסרים פוליטיים לאירוע.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190519-0251' autoplay='0' credit='באדיבות כאן 11 וה-EBU' desc='מדונה באירוויזיון 2019 בתל אביב' kid='1_3tvulp29' duration='36'']

רקדנים של מדונה עם דגלי ישראל ופלסטין על בגדיהם

תאגיד השידור האירופי הגיב: "בהופעה החיה של הגמר הגדול של תחרות האירוויזיון, שניים מהרקדנים של מדונה הופיעו בקצרה עם דגלי ישראל ופלסטין על גב התלבושת שלהם. הקטע הזה בהופעה לא היה חלק מהחזרות. תחרות האירוויזיון היא אירוע לא פוליטי ומדונה הייתה מודעת לכך".

מחאה פוליטית שפחות הפתיעה את הצופים, אך עדיין עשתה רעש, הייתה של איסלנד. מרגע בחירתם לייצג את המדינה, חברי משלחת איסלנד עשו פרובוקציות נגד ישראל והבטיחו שימחו. וכך קרה, וברגע הכרזת ניקוד הקהל הלהקה הניפה מספר דגלי פלסטין בגרין רום, אלא שברקע נשמעו קריאות בוז. לאחר מכן, על פי סרטון שפורסם בטוויטר, איש צוות מההפקה הישראלית ניגש אליהם וביקש לקחת מהם את הדגלים.

רגע מרגש נוסף היה הופעתו של קובי מרימי, שהעניק ביצוע סוחף שבסופו פרץ בבכי. אמנם הוא הגיע למקום ה-23, כפי שצפו לו בטבלאות ההימורים שפורסמו עם סגירת ההצבעה, אך מרימי קיבל תשואות אדירות מהקהל. בתום האירוע מרימי אמר:  "אני מאושר וגאה בביצוע שלי הערב מול כול אירופה ומול עם ישראל האהוב כאן בבית, במדינה המופלאה שלנו. תודה לכולם שבשבוע האחרון עמדתם מאחורי, עודדתם אותי, תמכתם והנפתם את דגלי ישראל בזמן השיר. זה היה שווה את הכול. ריגשתם אותי עד מאוד".

קובי מרימי
קובי מרימי | צילום: רויטרס

המדינה היחידה שהצביעה לישראל הייתה בלארוס, שהעניקה "דוז פואה" למרימי. אלא שהניקוד מחבר השופטים הבלארוסי נפסל לאחר שהם חשפו בטעות את ההצבעה שלהם במהלך ריאיון העניקו לפני הגמר. תאגיד השידור האירופי החליט לעשות שימוש "בסכום תוצאות מצטבר" שאושר על ידי מפקחי ההצבעה. בהצבעת הקהל ישראל קיבלה 35 נקודות, מה שהביא אותה לתוצאה סופית של 47 נקודות.