אוחנה: "הרשות השופטת היא הפחות דמוקרטית מבין השלוש"

שר המשפטים הנכנס טען בנאומו הראשון בתפקיד כי יש לנהל את המחלוקות בין הרשויות בשיקול דעת ובדרך ארץ. "מי שרוצה בטובתה של המערכת חייב להיות מוכן לבקר אותה, את הדרוש תיקון - נתקן"

זמן צפייה: 12:37

שר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה (הליכוד), אמר הערב (שני) בנאומו הראשון בתפקיד כי "אין מנוס מהמסקנה שהרשות השופטת היא הפחות דמוקרטית מבין שלוש הרשויות. היושבים בה לא יישאו באחריות לתוצאות החלטותיהם ולא יבואו בפני הציבור אחת לארבע שנים לבקש את אמונו מחדש. היה ניתן לצפות שדווקא בשל כך תגזור על עצמה המערכת המשפטית איפוק מיוחד בתפקידה ותכבד את החוק כמו גם את הרשויות האחרות. לצערי, לא תמיד אני רואה את האיפוק הזה בפועל, אני רואה רק רשות אחת שאין עליה לא איזונים ולא בלמים - זולת אלה שהיא מואילה לגזור על עצמה". הדברים נאמרו בטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין בבנייני האומה בירושלים.

אוחנה המשיך ואמר כי "מי שרוצה מערכת משפט נקיה משיקולים זרים, חזקה וצודקת, מי שרוצה בטובתה של המערכת  – חייב להיות מוכן לבקר אותה. תהיינה מחלוקות, ננהל אותן בדרך ארץ, אך את הדרוש תיקון – נתקן, ואת הדרוש ריפוי - נרפא. לבקר פירושו גם לתקן, לשנות. אין שינוי היכן שיש מחסום בפני כל ביקורת, והתיקון לא יבוא אם נכנע לזעקות השבר השחוקות על 'קץ הדמוקרטיה' ו'מיטוט שלטון החוק'".

לכתבות נוספות בנושא: 

קריאות בוז ותגובות חלוקות: יומו הראשון של אוחנה כשר המשפטים

נתניהו החליט: ח"כ אמיר אוחנה ימונה לשר המשפטים

פרסום ראשון: נתניהו שוקל למנות את אמיר אוחנה לשר המשפטים

Zopdpw
אמיר אוחנה

שר המשפטים הוסיף: "יש טענה שקונה פחות ופחות אחיזה בציבור, לפיה כל מי שמבקש לתקן את מערכת המשפט ומעז לבקר אותה – רוצה ברעתה, אבל ההפך הוא הנכון. מערכת המשפט היא מאבני היסוד של כל מדינה חופשית ודמוקרטית. היותה של מערכת המשפט אחת מאבני היסוד, אין משמעה כי אין להשמיע עליה ביקורת, ממש כשם שביקורת על הכנסת ועל הממשלה - שתי הרשויות הנוספות, היא חיונית לקיום ערכי החופש והדמוקרטיה".

כזכור, ביום רביעי מונה אוחנה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר המשפטים - והפך לשר הראשון בממשלות ישראל שנמנה על הקהילה הלהט"בית. יומו הראשון בתפקיד, נפתח בטונים צורמים כאשר הגיע השר לפתיחת אירועי מצעד הגאווה בגן הפעמון בירושלים, התקבל בקריאות בוז - ועזב לאחר זמן קצר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים החדש אמיר אוחנה | צילום: רויטרס

חלק ממשתתפי המצעד לא קיבלו בהבנה את היותו חלק מקואליציה שמרנית ואת העובדה שעד היום לא ממש נלחם עבור זכויות הלהט"ב. אחד המשתתפים במצעד אמר: "אוחנה לא עשה שום דבר למען הקהילה במשך ארבע שנים, הוא מינוי של ביבי שנועד לנסות לצייר את הליכוד כמפלגה ליברלית".

האתגרים העומדים בפני אוחנה מתחילים במצבו המשפטי של ראש הממשלה, ממשיכים דרך יחסיו עם בכירי משרד המשפטים שאותם הרבה לתקוף בעבר - ומסתמיים בצורך לתמרן מול שותפים חרדים שאינם ידידותיים לקהילה הגאה. בסיעות החרדיות סירבו להתייחס היום למינוי, אך הבהירו שאם וכאשר ינצח הליכוד בבחירות ונתניהו יבחר להפוך את המינוי לקבוע - פעולותיו של השר הטרי ייבחנו תחת זכוכית מגדלת.