תיקי נתניהו והחסינות: כל התרחישים האפשריים לאחר כתב האישום

עתידו המשפטי של נתניהו שזור בעתידו הפוליטי. בימים כתיקונם ועדת הכנסת והמליאה היו מצביעות על בקשתו לחסינות, אך כעת הנושא תלוי באיזו ממשלה תורכב – ומתי

זמן צפייה: 02:13

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: עתידו המשפטי של נתניהו שזור היטב בעתידו הפוליטי. המאבק שעליו הכריז אתמול (חמישי) ראש הממשלה יכלול קודם כל חתירה לחסינות. כדי שלא יוגש כתב אישום צריך נתניהו תוך חודש לבקש מהכנסת חסינות, בטענה שעשה הכל במסגרת היותו שליח ציבור.

בימים כתיקונם ועדת הכנסת ואחריה המליאה מחליטות אם להקפיא את כתב האישום עד סוף הכהונה, אלא שבמסגרת הפלונטר הפוליטי אין ממשלה נבחרת וגם אין ועדה, והיועצים המשפטיים יצטרכו לתת חוות דעת בשאלה מי ידון בבקשת החסינות של נתניהו. האם בהיעדר ממשלה יוחלט להקפיא את כתב האישום עד הרכבת הממשלה?

עוד בחדשות 13:

מאחורי הקלעים של ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד בתיק 4000

ח"כים ושרים בליכוד: "מתייעצים כיצד לחלץ המפלגה מידי נתניהו"

נתניהו על העמדתו לדין: "נקבל את החלטות בית המשפט"

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

הסיכויים להרכבת ממשלה בשבועות הקרובים אפסיים, אך אם תורכב הממשלה יהיה זה הנושא הראשון על סדר יומה של הוועדה החדשה. אם ישיג נתניהו רוב בוועדה ואחר כך בהצבעה במליאה, הוא יהיה חסין מפני העמדה לדין במשך שנים. אם לא יקבל חסינות, יוכל לכהן כראש ממשלה או כחבר כנסת גם תחת כתב אישום.

תרחיש נוסף יהיה אם ישראל תלך לסבב שלישי של בחירות, לאחריהן עשויה לקום ממשלה ללא נתניהו שלא תתמוך בחסינותו. במקרה כזה יתמודד עם כתב אישום כיו"ר האופוזיציה.

תרחיש - נתניהו מבקש חסינות כשאין ועדת כנסת | צילום: חדשות 13
תרחיש - נתניהו מבקש חסינות לאחר הרכבת ממשלה
תרחיש - נתניהו מבקש חסינות לאחר הרכבת ממשלה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום פרסם נתניהו סרטון, שבו הוא הבהיר כי יקבל את החלטות בית המשפט בנוגע להעמדתו לדין. "כל התהליך הזה יוכרע בסופו של דבר בבית המשפט, אנחנו נקבל את החלטות בית המשפט, על כך אין שום ספק", אמר. "זאת המסגרת, אנחנו נשמור עליה, ותמיד נפעל בסוף ובהתחלה על פי שלטון החוק".

בעוד נתניהו עסוק בנושא החסינות, ח"כים ושרים בליכוד מקיימים התייעצויות לאחר הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כיצד להביא להדחתו – כך פורסם הערב בחדשות 13.

אותם ח"כים ושרים במפלגה אומרים בשיחות סגורות כי "עידן נתניהו מתקרב לסיומו", כי הוא "כבר לא יביא שלטון לליכוד", וכי "אנחנו עושים חושבים כיצד לחלץ את המפלגה מידיו". ח"כים במפלגה אומרים שגם אם יקבלו הצעה לתפקיד שר ידחו אותה, שכן מינוי לתפקיד כזה יפגע ביוקרה הפוליטית שלהם.