חבר ועדת ההיתרים לשעבר: "הוועדה הנוכחית פעלה בחוסר סמכות"

אחד מחברי ההרכב הקודם, שדחה את בקשת מימון הוצאותיו המשפטיות של רה"מ, ביקר את החלטת הוועדה החדשה לדון בבקשה: "הנסיבות לא השתנו". גורם משפטי: "תחושה קשה שמטרת הוועדה - לסייע לנתניהו"

זמן צפייה: 01:06

ועדת ההיתרים החדשה, שמינה מבקר המדינה החדש, החליטה אתמול (שלישי) שיש "שינוי בנסיבות" שמצדיק דיון מחודש בבקשת התרומה של ראש הממשלה לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות. עם זאת, חבר בוועדה הקודמת - שדחתה את בקשת באי כוחו של ראש הממשלה - טוען כי לא היה כל שינוי בנסיבות.

"בקשתו הנוספת של ראש הממשלה – חסרת בסיס חוקי", אמר חבר הוועדה הקודמת. "ראש הממשלה לא עמד בתנאים שאליהם התחייב – להצהיר על כל הונו בארץ ובחו"ל. הוועדה החדשה פעלה בחוסר סמכות וכל החלטה שלה תהיה נגועה בחוסר סמכות".

גורם משפטי התייחס גם כן להחלטה, ואמר: "תחושה קשה שהוועדה החדשה היא ועדת 'אנשי שלומנו', ועדה שמטרתה העיקרית היא לסייע לנתניהו לקבל מימון משפטי".

עוד בחדשות 13:

חברי ועדת ההיתרים: ההחלטה הקודמת בעניין נתניהו – לא עניינית

נתניהו יזומן לדיון בעניין בקשתו לתרומה למימון הוצאות משפטו

נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג'
נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג' | צילום: חדשות 13

בהחלטתם של חברי הוועדה החדשה, למעשה הובעה ביקורת מרומזת על החלטת חברי הוועדה הקודמים. חברי הוועדה הנוכחיים רמזו כי ההרכב הקודם היה צריך לתת לנתניהו לפחות את הזכות להשמיע בפניהם את טיעוניו. עוד אמרו כי ההחלטה שהתקבלה דאז לא הייתה עניינית.

ההרכב הנוכחי של הוועדה יעמוד כעת במבחן משמעותי: הם יצטרכו לקבוע דיון לנתניהו, שיצטרך לחשוף בפניהם את הצהרות ההון שלו. החברים הקודמים בוועדה ראו בכך תנאי הכרחי, אך נתניהו עמד בסירובו. החברים הנוכחיים של הוועדה לא רואים בזה תנאי, ולכן השאלה הגדולה היא אם במהלך הדיון הם יבקשו לראות את כל המסמכים.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

הבקשה הנוכחית מתייחסת לקבלת שני מיליון דולרים מחברו של נתניהו ספנסר פרטרידג', שכבר נתן לו בעבר הלוואה של שני מיליון שקלים. בחודש יוני האחרון בקשתו של רה"מ בעניין קבלת תרומה נדחתה, אך כאמור הוחלט עכשיו לדון בה בשנית.

"הועדה סבורה כי שינויי הנסיבות המשמעותיים באים לידי ביטוי בעצם הגשת שלושה כתבי אישום אליהם צורפה רשימת עדים המונה מאות עדים וכן למעלה מאלף קלסרים של חומר חקירה", צויין בנימוקי הוועדה. "הועדה נותנת משקל רב לעובדה שבעת הזאת לא ניתן להעריך במדויק את העלויות אלא לשערן כעלויות רבות עד מאוד, על פי מייצגי רוה"מ הערכה היא  של כ-10 מיליון שקלים, לכל הפחות".