נתניהו יזומן לדיון בעניין בקשתו לתרומה למימון הוצאות משפטו

לאחר שדחתה את בקשתו בחודש יוני, ועדת ההיתרים החליטה לקיים דיון מחודש בבקשת באי כוחו של ראש הממשלה לקבל שני מיליון דולר מחברו ספנסר פרטרידג'. "שינוי נסיבות משמעותי"

זמן צפייה: 00:30

ועדת ההיתרים של מבקר המדינה תזמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיון מחודש בקשתו לתרומה לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות, כך הוחלט היום (שלישי) בוועדה. בנימוקי הוועדה צוין כי ישנו "שינוי נסיבות משמעותי בין הנסיבות שהיו בעת מתן ההחלטות הקודמות לבין הנסיבות הנוכחיות".

הבקשה הנוכחית מתייחסת לקבלת שני מיליון דולרים מחברו של נתניהו ספנסר פרטרידג', שכבר נתן לו בעבר הלוואה של שני מיליון שקלים. בחודש יוני האחרון בקשתו של רה"מ בעניין קבלת תרומה נדחתה, אך כאמור הוחלט עכשיו לדון בה בשנית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אדקור אותך, סמולנית מסריחה": גבר חשוד שאיים על חיי ח"כ שפיר

מנכ"לית ועדת הבחירות: נערכים להקמת קלפיות למבודדי הקורונה

זן חדש של רמאות: גנב פרטי כרטיסי אשראי – ושילם ביישומונים

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"הועדה סבורה כי שינויי הנסיבות המשמעותיים באים לידי ביטוי בעצם הגשת שלושה כתבי אישום אליהם צורפה רשימת עדים המונה מאות עדים וכן למעלה מאלף קלסרים של חומר חקירה", צויין בנימוקי הוועדה. "הועדה נותנת משקל רב לעובדה שבעת הזאת לא ניתן להעריך במדויק את העלויות אלא לשערן כעלויות רבות עד מאוד, על פי מייצגי רוה"מ הערכה היא  של כ-10 מיליון שקלים, לכל הפחות".

התנועה לאיכות השלטון הודיעה שתעתור לבג"צ על מנת שיורה לוועדת ההיתרים לדחות את בקשתו של נתניהו: "לאחר שהוליך שולל את בית המשפט העליון ואת ועדת ההיתרים, כשסרב שלוש פעמים ברציפות להעביר לידי הוועדה מסמכים שביקשה, מקבל ראש הממשלה צ'אנס רביעי מאותה ועדה, שהכללים להקמתה קובעים כי החלטתה היא סופית. זו חדירה מסוכנת של אלמנטים זרים ופוליטיים לגוף מעין שיפוטי, והדרדרות נוספת במאפייניה הדמוקרטים של מדינת ישראל".

בתחילת החודש ועדת ההיתרים הודיעה לפרקליטי נתניהו כי תדון מחדש בבקשתו למימון הוצאותיו המשפטיות בידי איש העסקים האמריקני ספנסר פרטרידג'. הוועדה נימקה כי החלטות מסוג זה, בשונה מהחלטות שיפוטיות, אינן סופיות וניתנות לשינוי. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, עודכן בהחלטה.

על פי גורמים משפטיים בכירים, על פי כללי ועדת אשר שמסדירה את ועדת ההיתרים, שבה נכתב שהחלטת הוועדה תהיה סופית. הדרך היחידה לשינוי יכולה להיות רק בכיוון ההפוך, אם יש שינוי בנסיבות ניתן לשנות את ההיתר שניתן.

בחודש יוני הודיעה ועדת ההיתרים בהרכבה הקודם לראש הממשלה נתניהו כי היא דוחה את בקשתו לקבל מימון ממקורבו פרטרידג'. זאת, לאחר שעברו 30 הימים שהוקצו לנתניהו לחשוף את הונו האישי כפי שהתבקש. בנוסף, נקבע כי על ראש הממשלה להחזיר 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי וכן את החליפות שקיבל או את שוויין.

בהודעת הוועדה נכתב כי "הבקשה נדחתה לאחר שרה"מ לא עמד בהתחייבות להמציא כל פרטים שיתבקשו על ידה לצורך דיון משלים בבקשה, שכבר נדחתה פעמיים. לא נמסרה לוועדה תמונת המצב שהתבקשה בנוגע לרכושו של ראש הממשלה בארץ ובחו"ל, מכל סוג ומין שהוא, ללא יוצא מן הכלל - ולא ניתן מידע מפורט לגבי יחסיו עם המממנים הפוטנציאליים ומענה לשאלה מדוע הוא נזקק לתרומתם".

"אתמול הגיעה בקשה של בא כוחו של ראש הממשלה להקפיא לשלושים יום את פנייתו של ראש הממשלה. בקשה זו, המוגשת ברגע האחרון, איננה מקובלת על הוועדה. לפיכך, נדחות כל בקשות ראש הממשלה לקבלת היתר באופן סופי". כמו כן, הודגש כי "לא מדובר בסוג העניינים שהוא מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית".

נתניהו מסר בתגובה: "חבל שהוועדה נכנסה לתחומים לא לה, נצלה את מעמדה כדי להערים קשיים חסרי תקדים על ראש הממשלה ולמנוע ממנו את הזכות הבסיסית להגן על עצמו בהליך משפטי. אירועים כאלה פוגעים באמון הציבור במערכת".

כזכור, ראש הממשלה פנה למבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא בבקשה שיאפשר לו סיוע כספי ממקורבו ספנסר פרטרידג' בדמות הלוואה בסך שני מיליון שקלים, ללא אישור מוועדת ההיתרים. המבקר מסר כי ישקול את העניין אם יימלאו שני תנאים – האחד הוא שההלוואה תהיה בתנאי שוק והשני שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יאשר זאת ויוודא שאין ניגוד עניינים בין נתניהו לפרטרידג'.