הוקפא המכרז לתפקיד שאליו מועמדת התובעת בתיקי נתניהו

בגל"צ נחשף כי בשל מכתב אנונימי שהגיע לנציב שירות המדינה, הוחלט להשהות את המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה, אליו מועמדת ליאת בן ארי. גורמים בפרקליטות: "אוחנה התערב - בהוראה מבלפור"

זמן צפייה: 01:53

הוקפא המכרז לתפקיד המשנה לפרלקיט המדינה לעניינים כלכליים, שהמועמדת המובילה בו היא ליאת בן ארי, התובעת בתיקי ראש הממשלה נתניהו - כך נחשף היום (שני) בגל"צ. על פי הפרסום, המכרז הושהה למשך כמה ימים, בעקבות מכתב אנונימי שהגיע לנציב שירות המדינה, שבו פורטו טענות בנוגע להליך המכרז.

שר המשפטים, אמיר אוחנה, פנה אף הוא לנציב, בטענה כי פרקליט המדינה, שי ניצן, יושב במכרז על אף שהוא מסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים - ולא ראוי שייקח חלק בהליך הבחירה. זאת, על אף שלחדשות 13 נודע כי ניצן יושב כעת במכרז אחר לתפקיד מנהל המחלקה הפלילית.

גורמים בפרקליטות תקפו בחריפות את החלטת הנציב: "מדובר בשערורייה - לא ייתכן שפרקליט המדינה לא ישתתף במכרז שכזה. מדובר בטענות הזויות ומופרכות". עוד תקפו הגורמים את התערבותו של השר אוחנה: "לא ייתכן שהשר החדש יתערב במינויים של הפרקליטות. מדובר במינויים חשובים בתחום מערכת אכיפת החוק, שלשר לא אמור להיות אליהם קשר. אין לנו ספק כי מדובר בהוראה מבלפור".

פרקליט המדינה שי ניצן נואם בכנס לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה שי ניצן נואם בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

מדוברות נציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "התקבלה אתמול תלונה אנונימית מצד פרקליטים לכאורה, באשר להליכי המכרז לתפקיד סגן פרקליט כלכלה. בהתאם לנוהל הקיים, התלונה מחייבת בדיקה של הטענות המועלות בה , ועד לסיום הבדיקה יוקפאו הליכי המכרז למספר ימים, עד לבירור הטענות. יצוין כי על פי הנוהל הקיים, הנציבות בוחנת תלונות לגבי תקינות מכרזים - הן לפני כינוס וועדות בוחנים, הן לאחר כינוסן, ובמקרה הצורך- גם תוך כדי התכנסותן. מבדיקת המכרז השני (פלילי) נמצא כי הוא תקין ונציב שירות המדינה הורה לקיימו כפי שתוכנן".

אתמול נכנס שר המשפטים אוחנה למשרדו החדש, בטקס קבלת פנים. במהלך הטקס התייחס אוחנה לחששות שהובעו במשרד המשפטים כלפי מינויו. "אני מגיע לכאן לא כזר למערכת המשפט אלא כמי שחייו הבוגרים שזורים למערכת המשפט", אמר. "אינני מגיע לכאן לא בדחפור ולא בטנק. מגיע בידיים חשופות בלב פתוח ונפש חפצה לקחת איתכם חלק ולבנות. מגיע למקום שאני מעריך מוקיר ומאמין בחזון שלו".

"יהיו מחלוקות, אולי, על תפקידה ומקומה של מערכת המשפט ביחס לרשויות האחרות", המשיך אוחנה. "ויכוחים פוליטיים מקומם בכנסת. המחיר של ניצני הפוליטיזציה של ניצי בית המשפט העליון ניכר כבר היום, והוא מתבטא בכרסום האמון בניטרליות של בית המשפט".

בטקס נשא דברים גם פרקליט המדינה, שי ניצן, שהתייחס בפתח דבריו לכך שאוחנה הוא השר הראשון בישראל המגיע מהקהילה הלהט"בית. "בפתח דבריי אבקש לשתף בתחושה המלווה אותי מעת שהוחלט על מינויו של השר החדש אמיר אוחנה לתפקיד החשוב כל כך של שר המשפטים, תחושה של התרגשות", אמר. "זאת מאחר שהשר אוחנה הוא האדם הראשון מקהילת הלהט"ב שזוכה להתמנות במדינת ישראל לתפקיד שר בממשלה. לפני שנים מספר לא ניתן היה לדמיין זאת. אנחנו זוכים לראות היסטוריה. לא פחות".

מנדלבליט, ניצן ואוחנה בטקס קבלת הפנים לשר המשפטים הנכנס
מנדלבליט, ניצן ואוחנה בטקס קבלת הפנים לשר המשפטים הנכנס | צילום: חדשות 13

"אין לי כל ספק כי תיווכח במהירות רבה בנכונות האמרה 'דברים שרואים מכאן לא רואים משם'", המשיך ניצן. "כפי שאמרה קודמתך לתפקיד זמן קצר לאחר שהחלה לכהן כשרת המשפטים. או במילים אחרות – יתחוור לך ללא צל צילו של ספק כי גם אם עלולות לקרות טעויות במירוץ העשייה, ואין ספק שטעויות קורות, בכל תחומי העשייה, דברים לא נעשים בזדון. לפניך חבורת אנשים מבקשי אמת, ושוחרי צדק".

"אני מבטיחך נאמנה כי טענות בדבר 'תפירת תיקים' כביכול, שקילת שיקולים זרים, כגון שיקולים פוליטיים, וכדומה, אינן נכונות", התייחס ניצן לביקורת הרבה שהעביר אוחנה בעבר על מערכת המשפט. "בטוחני כי תיווכח בכך תוך זמן קצר. אין לי ספק כי נעבוד בשיתוף פעולה לטובת קידום ערכי היסוד של שיטת המשפט הישראלית, ולטובת קידום ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

כזכור, לפני כשבועיים אמר אוחנה כי במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. דבריו עוררו סערה רבתי ותגובות רבות מכול קצוות הקשת. לכך הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".

.