אוחנה: "לא מגיע לכאן בטנק; ויכוחים פוליטיים – מקומם בכנסת"

שר המשפטים הנכנס אמר בטקס קבלת הפנים למשרד כי "יהיו, אולי, מחלוקות על תפקידה של מערכת המשפט ביחס לרשויות האחרות". פרקליט המדינה שי ניצן: "תיווכח שהטענות לתפירת תיקים אינן נכונות"

זמן צפייה: 00:39

שר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה, נכנס היום (ראשון) בטקס קבלת פנים למשרדו החדש. במהלך הטקס התייחס אוחנה לחששות שהובעו במשרד המשפטים כלפי מינויו. "אני מגיע לכאן לא כזר למערכת המשפט אלא כמי שחייו הבוגרים שזורים למערכת המשפט", אמר. "אינני מגיע לכאן לא בדחפור ולא בטנק. מגיע בידיים חשופות בלב פתוח ונפש חפצה לקחת איתכם חלק ולבנות. מגיע למקום שאני מעריך מוקיר ומאמין בחזון שלו".

"יהיו מחלוקות, אולי, על תפקידה ומקומה של מערכת המשפט ביחס לרשויות האחרות", המשיך אוחנה. "ויכוחים פוליטיים מקומם בכנסת. המחיר של ניצני הפוליטיזציה של ניצי בית המשפט העליון ניכר כבר היום, והוא מתבטא בכרסום האמון בניטרליות של בית המשפט".

בטקס נשא דברים גם פרקליט המדינה, שי ניצן, שהתייחס בפתח דבריו לכך שאוחנה הוא השר הראשון בישראל המגיע מהקהילה הלהט"בית. "בפתח דבריי אבקש לשתף בתחושה המלווה אותי מעת שהוחלט על מינויו של השר החדש אמיר אוחנה לתפקיד החשוב כל כך של שר המשפטים, תחושה של התרגשות", אמר. "זאת מאחר שהשר אוחנה הוא האדם הראשון מקהילת הלהט"ב שזוכה להתמנות במדינת ישראל לתפקיד שר בממשלה. לפני שנים מספר לא ניתן היה לדמיין זאת. אנחנו זוכים לראות היסטוריה. לא פחות".

אוחנה הבהיר בפגישה עם חיות: יש לכבד כל פסיקה של בית המשפט

היועמ"ש נגד אוחנה: "החובה לציית לביהמ"ש אינה נתונה לבחירה"

מפעולותיו הראשונות של אוחנה כשר המשפטים: בקשה לקבל רכב יוקרה

פרקליט המדינה שי ניצן
פרקליט המדינה שי ניצן | צילום: חדשות 13

"אין לי כל ספק כי תיווכח במהירות רבה בנכונות האמרה 'דברים שרואים מכאן לא רואים משם'", המשיך ניצן. "כפי שאמרה קודמתך לתפקיד זמן קצר לאחר שהחלה לכהן כשרת המשפטים. או במילים אחרות – יתחוור לך ללא צל צילו של ספק כי גם אם עלולות לקרות טעויות במירוץ העשייה, ואין ספק שטעויות קורות, בכל תחומי העשייה, דברים לא נעשים בזדון. לפניך חבורת אנשים מבקשי אמת, ושוחרי צדק".

"אני מבטיחך נאמנה כי טענות בדבר 'תפירת תיקים' כביכול, שקילת שיקולים זרים, כגון שיקולים פוליטיים, וכדומה, אינן נכונות", התייחס ניצן לביקורת הרבה שהעביר אוחנה בעבר על מערכת המשפט. "בטוחני כי תיווכח בכך תוך זמן קצר. אין לי ספק כי נעבוד בשיתוף פעולה לטובת קידום ערכי היסוד של שיטת המשפט הישראלית, ולטובת קידום ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

כזכור, לפני כשבועיים אמר אוחנה כי במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. דבריו עוררו סערה רבתי ותגובות רבות מכול קצוות הקשת. לכך הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס אף הוא לדבריו של שר המשפטים: "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה", נמסר ממנדבליט. "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

"בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה – עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים", המשיך והבהיר היועמ"ש. "החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם. היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

לפני פגישתם תקפה חיות, את אוחנה, ואמרה כי היא רואה את התבטאויותיו בחומרה רבה. "בעקבות ריאיון ששודר עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה. "במילים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".