נתניהו על דברי אוחנה: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם"

ראש הממשלה התייחס להתבטאות של שר המשפטים הנכנס, שטען שבמקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. מוקדם יותר היום, היועץ המשפטי לממשלה ונשיאת ביהמ"ש העליון תקפו את דברי השר

זמן צפייה: 01:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי) לדבריו של שר המשפטים הנכנס בחדשות 12, חבר כנסת אמיר אוחנה, לפיהם במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם", אמר נתניהו.

מוקדם יותר היום הגיב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט,לדבריו של שר המפשטים: "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה", נמסר ממנדבליט. "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סמוטריץ': "מוכן לוותר על מקומי ברשימה לטובת אחדות בימין"

רה"מ מינה יועץ לענייני הקהילה הרוסית – שכתב טורים נגד ליברמן

שגרירי ישראל בקהיר לשעבר פנו לרה"מ: "אל תמנה את קרא לתפקיד"

"בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה – עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים", המשיך והבהיר היועמ"ש. "החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם. היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט
אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

לפני כן תקפה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, במהלך השתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה את אוחנה, ואמרה כי היא רואה את התבטאויותיו בחומרה רבה.

"בעקבות ריאיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה. "במילים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

יו"ר סיעת יש עתיד, יאיר לפיד יצא אף הוא נגד דבריו של אוחנה. "לא צריך להיתמם כששר המשפטים של נתניהו, אמיר אוחנה אומר שלא בהכרח צריך לקבל את החלטות בג"ץ הוא לא מדבר על הגנת המדינה", כתב בטוויטר. "הוא מדבר על הגנת נתניהו".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', אמר בתגובה לדברי חיות: "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

זוהי אינה ההתבטאות הראשונה של אוחנה שמעוררת סערה, מאז נכנס לתפקידו. אתמול אמר שר המשפטים הנכנס בוועידת המשפיעים של קהילת הלהט"ב של עיריית תל אביב: "התלבטתי אם לבוא לכאן. מהיום שהתחלנו את הפעילות שלנו בנושא הגאווה במפלגת ליכוד, את חצי הארס הכי מושחזים וקטלניים שנורו לעברנו קיבלנו לא מהימין ולא מהקבוצות הדתיות, אלא ממה שמכונה קהילת הלהט"ב. אני לא בטוח שיש לנו מאפיינים של קהילה".

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה

"זה הגיע לשיא עם מינויי לשר", הוסיף אוחנה, "חשבנו אז, ב-2011, שהגיע הזמן שנצא מהארון, לא מהארון הלהט"בי אלא מהארון הפוליטי. אנחנו אנשי ימין עם כל סט הערכים והעמדות של אנשי ימין. ב-2014 כשקיבלתי החלטה לרוץ בפריימריז ביקשתי - אל תבחרו בי כי אני הומו, ואל תמנעו מלבחור בי בגלל הסיבה הזו. אני הומו - אבל אני לא רק הומו".