"תוכנית עבריינית רחבת היקף": בכירי "אלבר" יואשמו בהלבנת הון

כתב אישום כפוף לשימוע יוגש נגד הבעלים, המנכ"ל ובכירים נוספים, בפרשת "הייבוא המקביל". "פעלו כדי לקבל רישיונות במרמה, זייפו הסכמים ורכשו רכבים בשווי 176 מיליון דולר באופן לא חוקי"

אלי אלעזרא, בעלי חברת "אלבר"
אלי אלעזרא, בעלי חברת "אלבר" | צילום: ארכיון חדשות 13

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (שני) כתב חשדות נגד בכירי חברת "אלבר" בגין הלבנת הון, הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וקשירת קשר לביצוע עבירות. בין הנאשמים כפוף לשימוע יו"ר דירקטוריון ובעלי החברה, אלי אלעזרא, מנכ"ל החברה לשעבר ינון עמית, מנכ"ל החברה הנוכחי, אורן אלעזרא, סמנכ"לית הכספים לשעבר, אירית פרנקו ומנהלת הרכש, רעות בנודיס.

נוסף על כך, כתב אישום כפוף לשימוע הוגש גם נגד עורכי הדין שייצגו את עמית, בגין הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וקשירת קשר לביצוע עבירות. כמו כן, הפרקליטות הודיעה לחברת "חיים לוי טרייד אין", חברת "גלובל אוטומקס" ובעלי ומנהלי חברות אלה, דניאל לוי וחיים לוי, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טענות נתניהו – מול האמת: האם נאום המתקפה מבוסס על עובדות?

הפתק של פילבר: הראיה החדשה והמשמעותית בתיק 4000

שתיקת גנץ נוכח נאום נתניהו עלולה לחסל אותו ציבורית • פרשנות

"כתבי החשדות מגוללים תוכנית עבריינית רחבת היקף וחוצת גבולות שרקמו והוציאו לפועל המעורבים, שבמסגרתה בוצעו עבירות של קבלת היתרי ייבוא מקביל ורישיונות יבוא במרמה ממשרד התחבורה, זיוף הסכמים עם סוכני הפצת רכב בחו"ל, עבירות הברחה של כלי רכב בניגוד לפקודת המכס, עבירות על חוק מע"מ וחוק מס קנייה, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות הלבנת הון", הודיעה הפרקליטות.

לפי החשד, על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר התקבלו במרמה, הבריחה חברת אלבר מארצות הברית לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, לא פחות מ-1,839 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת סכום השווה ל-176 מיליון שקלים. כדי להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארצות הברית, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארצות הברית באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי אותו איש עסקים אמריקני.

על מנת להשתמט מתשלום מסי ייבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב. בהצהרות הייבוא של כלי הרכב הצהירה אלבר על עלויות רכישה כוללות הנמוכות ביותר מארבעה מיליון שקלים מהעלויות האמיתיות. בנוסף, על פי החשד בוצעו עבירות של רישומים כוזבים במסמכי התאגיד של חברת אלבר. הרישומים הכוזבים נועדו ליישב את הפער בין הכזב שבחשבוניות לבין התנועות הכספיות מחברת אלבר לחברות שבשליטת איש העסקים האמריקאי, שבאמצעותו נרכשו כלי הרכב.

עבירות הלבנת הון נוספות נעשו, על פי כתב החשדות, על ידי חברת חיים לוי טרייד אין, בעליה ומנהלה, אשר בהתאם להסכם שיתוף פעולה שחתמו, אלבר רכשו ממנה יותר מ-155 כלי רכב תמורת סך של יותר מ-27 מיליון שקלים ומכרו את כלי הרכב ללקוחות כסוכן, בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.