נאשם באונס שוחרר למעצר בית, נמלט - וכעת מואשם ששוב תקף מינית

צעיר בן 19 שהואשם באונס בשנה שעברה, תועד מוביל בת 17 לדירה בדרום ת"א. שם, לפי כתב האישום השני שהוגש נגדו בתוך שנה - תקף אותה באכזריות ולא נתן לה לצאת. "זו אוזלת יד של מערכת המשפט"

זמן צפייה: 03:47

צעיר בן 19 מטבריה, ששוחרר למעצר בית לאחר שהוגש נגדו בשנה שעברה כתב אישום בגין אונס ותקיפת צעירה, מואשם כי נמלט לאחרונה ממעצר הבית וביצע תקיפה מינית של נערה נוספת בתל אביב. בתיעוד שהגיע לידי חדשות 13 ניתן לראות את בת ה-17 מובלת לדירה בדרום העיר, שם, לפי כתב האישום, הוא תקף אותה מינית באכזריות ולא נתן לה לצאת מהחדר במשך דקות ארוכות.

"אנחנו רואות את אוזלת היד של המערכת בהגנה על נשים. בית המשפט שחרר בן אדם שהוא לא אמור היה לשחרר, וזה נתן לו את האפשרות ללכוד עוד קורבן ברשת", אמרה לחדשות 13 ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן".

הצעיר, שעל פי כתב האישום משנה שעברה בעט בפניה של הצעירה, בבטנה ובראשה עד זוב דם, אמור היה, כאמור, להימצא במעצר בית, לאחרות בקשות חוזרות ונשנות של משפחתו. בערעור לבית המשפט העליון כתב השופט יצחק עמית: "אני נכון ליתן משקל לדברי הסנגור ולקיים מעין 'ניסוי נוסף' שבמהלכו ישוחרר העורר לחלופת המעצר שהוצעה. ואלו תנאי החלופה: מעצר בית מלא בבית הורים בטבריה. בין המפקחים, גם אמו של הצעיר". זאת, למרות שגם את האם הוא תקף באלימות בעבר. עוד מוסיף השופט ואומר שעליה לדווח אם הוא תוקף אותה פיזית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שוודיה הודיעה: נפסיק את חקירת האונס נגד מייסד ויקיליקס

140 אלף נשים הוטרדו מינית ב-2018 – 95% מהן לא דיווחו למשטרה

דוח: 60% מנפגעי תקיפה מינית ב-2018 קטינים; 83% מהתיקים נסגרו

החשוד באונס ששוחרר למעצר בית
החשוד באונס ששוחרר למעצר בית | צילום: חדשות 13

חודשיים לאחר מכן, הצעיר מבקש שוב הקלה בתנאי מעצר הבית שלו למרות האישומים החמורים נגדו. התיק מגיע לשופט אשר קולה מבית המשפט המחוזי בנצרת, והוא מחליט להקל את תנאיו, וכך הוא כותב: "הנאשם ייצא שלוש פעמים בשבוע ל'חלונות התאוורות' וזאת בליווי אמו. נאסר על המשיב לצאת מתחומי העיר טבריה".

לפני שבועיים, בניגוד לתנאים שקבעו שופטי בית המשפט, קבע להיפגש עם הנערה בת ה-17, שאותה הוא מואשם כי תקף. למרות שהכחיש תחילה את המיוחס לו, הושגו ראיות משמעותיות נגדו והפרקליטות האשימה אותו פעם נוספת בתוך שנה בביצוע מעשה אונס. כעת הוא נמצא במעצר מלא, אך ייתכן שהפרשה העגומה הזאת הייתה אולי נמנעת אם מוסד מעצרי הבית לא היה כה פרוץ.

פרקליטו של הצעיר מסר בתגובה: "מרשי הכחיש בחקירתו שפגע בקטינה וטען למפגש בהסכמתה המלאה".

מערכת בתי המשפט מסרה בתגובה: "הנאשם הוא בחור צעיר ללא עבר פלילי שזה לו מעצרו הראשון. בני משפחתו, אנשים נורמטיביים ללא עבר פלילי, שחלקם נכח אף באולם בעת הדיון, הסכימו לפקח עליו. הוצהר על ידי הסניגור כי 'בדעתו לקחת את העורר לאיבחון, וכן לבחינה שמא יש מקום לטיפול תרופתי'. במכלול הנסיבות, החליט בית המשפט העליון באותו שלב (ביום 21.02.2019) על מעצר בית מלא בבית ההורים, בפיקוח הוריו, גיסו ושלושה מאחיו, שחתמו על ערבויות אישיות. כחודשיים לאחר מכן, אישר בית המשפט המחוזי נצרת את הסכמת הצדדים לפיה יתאפשר לנאשם לצאת לחלונות התאווררות קצרים. לבתי המשפט מובאים מאות מקרים של אלימות ופשעים חמורים אחרים. השאלה אם להורות על מעצר עד תום ההליכים ועל מעצר בפיקוח אלקטרוני או מעצר בית בתנאים, נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט ותלויה בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה".