דוח: 60% מנפגעי תקיפה מינית ב-2018 קטינים; 83% מהתיקים נסגרו

בחמש השנים שקדמו לשנה הנוכחית חלה עלייה של 40% במספר הפניות החדשות שהגיעו למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, כך עולה מנתונים שפרסם איגוד מרכזי הסיוע בארץ

קמפיין me too להזדהות עם נפגעות תקיפה מינית
קמפיין me too להזדהות עם נפגעות תקיפה מינית (ארכיון) | צילום: Getty Images

מנתונים שפרסם הבוקר (רביעי) איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית עולה כי בשנת 2018 חלה עלייה של 40% במספר הפניות החדשות שהגיעו למרכזי הסיוע ביחס לשנת 2013 - 12,077 פניות לעומת 8,367.

על פי הדוח, ב-89% מהמקרים מדובר בפגיעה בנשים ו-11% מהפניות עסקו בפגיעה בגברים, כש-60% מהם קטינים וקטינות. עוד עולה מן הנתונים ש-29% מהתקיפות נעשו על-ידי בני משפחה של הנפגעים ו-8% נוספים נפגעו בידי בני זוג בעבר או בהווה.

7.2% מהפניות על פגיעה בבני נוער  עסקו  בפגיעה מינית קבוצתית – יותר מכפול מהנתון בקרב בגירים. 60% מכלל הפניות על פגיעה קבוצתית עסקו בפגיעה בנוער – עלייה ביחס לשנים קודמות.

חלוקה על פי סוגי הפגיעה המינית
חלוקה על פי סוגי הפגיעה המינית | צילום: מתוך דוח איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית

במהלך 2018 נפתחו 6220 תיקי עבירות מין והטרדה מינית, מתוכם 1,166 תיקי אונס. מדובר בעלייה של 12% בתלונות על אונס ביחס לשנת 2017. 83% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית שהגיעו באותה השנה לפרקליטות, נסגרו. ורק ב-17% מהם הוגש כתב אישום. 67% מהתיקים נסגרו בשל חוסר בראיות.

79 תלונות על עבירות מין והטרדה מינית הוגשו נגד שוטרים ב-2018. באותה שנה הגיעו ליחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר 1,706 פניות בנושא – עלייה של 15% ביחס ל-2017. ב-50% מהפניות  הפוגע הוא חייל בשירות חובה, ב-12% הפוגע הוא קצין וב-13% - נגד.

פניות ליחידת יוהל''ם בצה''ל על פי סוגי הפגיעה
פניות ליחידת יוהל''ם בצה''ל על פי סוגי הפגיעה | צילום: מתוך דוח איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו: "מגמת העלייה בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אשר נמשכת כבר מספר שנים  ברצף, מעידה על הצורך הגדול של נשים ושל גברים שעברו פגיעה מינית להישמע ולקבל תמיכה  נפשית והכרה בפגיעה שעברו, וכן על האמון הרב בשירותים של מרכזי הסיוע. עם זאת, תמונת המצב שנחשפת מנתוני הרשויות מאכזבת מאוד. המודעות הציבורית לתופעת האלימות המינית אולי עלתה, אבל במערכות המשפט והאכיפה אין חדש תחת השמש. מעטות ומעטים כל כך מעזים להתלונן, אך תיקי עבירות מין נסגרים פה בסיטונאות. מאחורי המספרים האלו עומדים ילדות, ילדים, נשים וגברים שנאלצים להתמודד בעצמם/ן עם הפגיעה, ואינם זוכים  לסיוע, להכרה ואף לא לצדק".

עוד אמרה סוליציאנו: "את הדוח השנתי בחרנו להקדיש הפעם לנושא החינוך למניעת פגיעה מינית ולקידום מיניות הדדית. אלימות מינית אינה גזירת גורל, ואנו, שמכירות היטב את נזקיה, יודעות היטב שהטיפול  הכי טוב הוא מניעה. גיל ההתבגרות, בו מתרחשות כשליש מהפגיעות שמגיעות למרכזים, הוא אולי הקריטי ביותר במשימה זאת. את הנושא הזה בחרנו זה מכבר, אך לצערנו, הקיץ האחרון הוכיח כי הוא אקטואלי מתמיד. בזה אחר זה פורסמו בכלי התקשורת מקרים מבהילים שנעו בין אונס קבוצתי להתנהגות מינית פוגענית בקרב נוער ישראלי. הדפוסים שנחשפו לעין הציבורית עוררו דאגה עצומה, ובצדק. כעת הגיעה הזמן שגם מערכת החינוך תכיר בכך, ותבטיח לעשות את המירב בשביל למנוע את הכותרת הבאה".