זעם במערכת המשפט: "נעילת הכנסת – דריכה על הדמוקרטיה"

תחושה קשה שררה במערכת המשפטית, לאחר החלטת אדלשטיין לא לכנס את המליאה. לטענת גורמים במערכת, חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת הגיעה מאוחר מדי ולא הייתה מספיק בוטה. "כובשים משלט אחרי משלט"

זמן צפייה: 01:13

הפלונטר הפוליטי: בעקבות החלטת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא לכנס את המליאה, תחושה קשה שררה היום (רביעי) במערכת המשפטית. "כובשים משלט אחרי משלט - נעילת הכנסת היא דריכה על הדמוקרטיה", אמר אחד הגורמים במערכת. בתוך כך, במערכת המשפט חיכו לחוות הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, שלטענת רבים, הגיעה מאוחר מדי ולא הייתה מספיק בוטה.

מוקדם יותר היום החליט אדלשטיין לא לכנס את המליאה, נעל את הדיונים ובכך מנע הקמת ועדות עד לשבוע הבא. בעקבות החלטתו, כחול לבן תעתור לבג"ץ ותקפה אותו בחריפות. "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים", נכתב בהודעת המפלגה. במקביל,  צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו היום שעות ארוכות בחשאי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המתווה המסתמן לממשלת חירום: תוקם לכמה חודשים ותעסוק רק בנגיף

משרד הביטחון ירכוש את כל הציוד הרפואי הדרוש למאבק בקורונה

איך נראה הכותל בימים שבהם אסור לנשק את האבנים מחשש לקורונה?

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת מצידו טען כי "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, נתן את חוות דעתו על התנהלותו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מוקדם יותר היום. על פי ינון, גם אם לא יושגו הסכמות על הוועדות - יש להקים את ועדת הכנסת בתחילת השבוע הבא.

איל ינון, יועמ''ש הכנסת
איל ינון, יועמ''ש הכנסת | צילום: חדשות 13

במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה לאזרחי ישראל ואמר בסרטון שפרסם כי "בצד בעיות הבריאות והכלכלה אני יודע שרבים מכם מוטרדים כמוני - ובצדק, מהשיתוק הבלתי דמוקרטי וחסר התקדים שכופים בימים אלו נתניהו ואדלשטיין על עבודת הכנסת. זהו מעשה לא ראוי שפוגע בכל אזרחית ואזרח ולכן כחול לבן תפנה לבג"ץ שיתערב".

"משבר, גדול ככל שיהיה - אסור שיגרום לריסוק הממלכתיות ולפגיעה ברצון הבוחר. לליכוד אין רוב בכנסת ולכן הוא סוגר את אותה - לא נאפשר זאת", המשיך גנץ. "הכנסת היא מוסד הכרחי תמיד והדבר נכון גם בשעת חירום. אי אפשר ולא נכון לנהל משבר בסדר גודל כזה בלי כנסת מתפקדת".