הפוליגרף של השוטר שירה למוות באל-חלאק: "לא שמע קריאת 'חדל'"

מתוצאות הבדיקה שערך הלוחם החשוד בהמתה בקלות דעת והגיעו לידי חדשות 13, עלה שאמר אמת כשסיפר שירה בצעיר משום שראה אותו זז וכי לא שמע את קריאת המפקד לעצור. "לשפוט אותו בדיעבד זה עוול"

זמן צפייה: 02:34

בלעדי: חצי שנה לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים החליטה להעמיד לדין כפוף לשימוע לוחם מג"ב באשמת המתה בקלות דעת באירוע מותו של איאד אל-חלאק, הערב (שלישי) אנחנו חושפים את בדיקת הפוליגרף שעשה הלוחם.

כזכור, ההחלטה להעמיד את הלוחם לדין התקבלה לאחר שמפקדו שנכח איתו באירוע טען כי הוא צעק "חדל!" אחרי הירי הראשון באל-חלאק, אולם לדבריו הלוחם המשיך לירות. אלא, שמבדיקת הפוליגרף עולה תמונה שונה לגמרי.

לכתבות נוספות בנושא >>

בין איאד אלחלק לאבראהים חאמד: נרמול הגזענות בישראל • טור

הירי באיאד אל חלאק: אחד השוטרים יואשם בהמתה בקלות דעת

3 חודשים אחרי הירי באיאד אל-חלאק בירושלים: מח"ש ערכה שחזור

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה

"האם שמעת את המפקד קורא 'חדל'?", נשאל הלוחם בבדיקה. הוא השיב בשלילה - ונמצא דובר אמת. אחר כך נשאל, "האם בין הירי הראשון לשני המפקד צעק 'חדל'?". הלוחם שוב ענה בשלילה - ושוב נמצא דובר אמת. בהמשך, נשאל "האם הירי השני היה בגלל שראית את החשוד זז?". הלוחם ענה בחיוב - וגם הפעם נמצא דובר אמת.

בסיום הבדיקה, כתב הבודק כי "חוות דעתי שהינו (החייל) דובר אמת בגרסתו כי לא שמע את מפקדו קורא לעברו לחדול מירי. כמו כן, הינו דובר אמת בגרסתו כי ביצע את הירי השני לבטנו של החשוד רק לאחר שהבחין כי החשוד מנסה להתרומם".

שחזור הירי באיאד אל-חלאק בעיר העתיקה
שחזור הירי באיאד אל-חלאק בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

נוסף על בדיקת הפוליגרף, הערב אנחנו חושפים עדויות במח"ש של שני שוטרים שהיו מעורבים במרדף - ולא זוכרים את המפקד קורא לעצור. "האם המפקד צעק 'חדל'?", שאל החוקר. "אני לא זוכר צעקה כזאת", השיב לו השוטר ע'. "במהלך האירוע בתוך מתחם האשפה, האם שמעת דיבורים או צעקות בין המג"בניקים?", שאל החוקר את שוטר ב'. "לא זכור לי דבר כזה", ענה.

"יש לנו בדיקת פוליגרף שמוכיחה באופן חד-משמעי שהחייל היורה לא שמע את הצעקה 'חדל!' - אם בכלל נצעקה צעקה כזו", אמרה עורכת דינו של הלוחם, אפרת נחמני בר. "ההתרחשויות מהירות, הרעש גדול, ולבוא ולשפוט בחוכמה בדיעבד את כוחות הביטחון, חיילים שפעלו בתום לב מתוך ידיעה שהם פועלים למען ביטחון המדינה - זו טעות וזה עוול".

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

בסביבת הלוחם היורה מותחים ביקורת קשה על המפקד אשר לטענתם דאג להציל את עורו, ביקש למנוע את העמדתו לדין ולכן טען טענה שקרית. הביקורת הקשה מופנית גם למח"ש שבחרה לפי שעה לאמץ את גרסת המפקד.

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר בתגובה: "בימים הקרובים יתקיים שימוע בעניינו של השוטר. בתום השימוע מח"ש תבחן את טענותיו בלב פתוח ובנפש חפצה, ותעדכן בהחלטה הסופית".