בין איאד אלחלק לאבראהים חאמד: נרמול הגזענות בישראל • טור

נהג ההסעות הערבי דרס בטעות את איתמר בן אבו לאחר שהותקף. הוא הזעיק משטרה, ומצא עצמו במעצר. אם נזכרים כיצד חיפשה המשטרה חומר מפליל על הצעיר האוטיסט שירתה בו למוות - קשה להיות מופתעים

איברהים חאמד, הנהג שדרס למוות אדם כשהותקף בירושלים, ואיאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג"ב בעיר העתיקה

אבראהים חאמד, נהג ההסעות שדרס למוות את איתמר בן אבו לאחר שהותקף בירושלים, הוא קורבן של נסיבות גזעניות ביותר. ראשית, הוא הותקף בשכונה חרדית רק בשל היותו ערבי, על ידי מתפרעים עם שנאה בעיניים. כשאחד מהם חנק אותו, לחץ על הגז תוך כדי מנוסה ודרס בטעות את בן אבו האומלל.

אולם, פה לא הסתיימה הגזענות. אחיותיו של חאמד, שהגיעו אתמול לדיון בעניינו, נחשפו לגילויי גזענות מצד עוברים ושבים. שוב, רק משום שהן ערביות. במקום להרגיע את הרוחות, מאבטחי בית המשפט זלזלו באחיות ובסובבים.

אבראהים חאמד, הנהג שדרס למוות אדם כשהותקף בירושלים | צילום: חדשות 13

בינתיים, הפורעים עדיין לא נעצרו. על משטרת ירושלים להפסיק לחפש את העבודה הקלה, ולעשות הכול כדי להגיע לאשמים. כשחאמד ברח מתוקפיו והתחנן לעזרה, הוא התקשר למשטרה ולמד"א. אולם. במקום לסייע לו – שמו עליו אזיקים כשהוא חבול כולו בבית החולים. ככה זה כשאתה ערבי.

ואם כל זה לא הספיק, חרף היותו קורבן של הנסיבות ועל אף העובדה שהותקף – בית המשפט החליט לזרוק אותו למעצר של יומיים. וכך, הושלם הסיפור העצוב של ערבי שהותקף ללא עוול בכפו – ומשלם על כך מחיר אישי כבד.

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה

נרמול הגזענות בישראל הוא כה עמוק, והוא מזכיר מאוד את הסיפור של איאד אלחלק, הצעיר האוטיסט שנורה למוות בשער האריות בקיץ האחרון לאחר ששוטר חשד שהוא מחבל. מה עשתה המשטרה? במקום להבין את הטעות החמורה שעשתה, היא הקפיצה כוחות לבית שלו, כדי לחפש חומר מפליל על המשפחה וראיות שיצביעו על כך שהוא מחבל.

לפי עדויות המשפחה, לאחר שלא מצאו, אחד השוטרים קרא לאחותו של איאד, שטיפלה בו שנים ארוכות למרות הקושי בגדול "זונה". הביקורת אינה כלפי השוטר שירה כיוון שסבר שמדובר במחבל, אלא בהתנהלות המשטרה לאחר האירוע.

הגזענות כאן מושרשת, לא מודעת. זו בדיוק הסיבה לכך שבלי כל בדל ראייה וכיוון שהמקרה היה רחוק מאור הזרקורים, הואשם הפלסטיני מחמוד קטוסה לפני כמעט שנתיים (התיק עדיין לא נסגר) באונס ילדה בת 7. חודשיים הוא היה במעצר, ובסוף הוגש כתב אישום. לולא הפרסום בחדשות 13, הוא היה ככל הנראה נמק בכלא למרות חורי הענק בתיק. למה כל זה קורה? כי קל, כולם ערבים. זה אפילו לא מודע.

מחמוד קטוסה
מחמוד קטוסה | צילום: חדשות 13