פרשת הונאת הנזקקים: הצהרות תובע הוגשו נגד שישה חשודים

המעורבים בפרשה, בהם גם ארבל אלוני שרצח את נהג המונית דרק רוט לפני כ-25 שנים, חשודים כי הציעו הלוואות לאנשים קשי יום תוך יצירת מצג שווא - והובילו אותם להסתבכות כלכלית נוספת

זמן צפייה: 02:29

הצהרות תובע הוגשו אמש (ראשון) נגד שישה שישה בני אדם, בהם גם ארבל אלוני, רוצח נהג המונית דרק רוט, החשודים בביצוע עבירות של קשירת קשר לפשע, עבירות מס, עבירות לפי חוק הגנת הצרכן וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון. זאת, בתום חקירה משותפת של המשטרה, רשות המסים והרשות להגנת הצרכן שבמהלכה נגבו מאות הודעות מקורבנות שנפגעו כלכלית ו-180 הודעות של חשודים במעורבות בעבירות.

החקירה החלה בעקבות פיקוח על פעילות בקרב גורמים העוסקים בפשיעה כלכלית, ובמהלכה נחשף כי הפעילות הפלילית הביאה לפגיעה באזרחים נורמטיביים המצויים בקשיים כלכליים. ב-20 במאי 2019, החקירה הפכה לגלויה ועשרה חשודים נעצרו.

על פי החשד, המעורבים הציעו הלוואות תוך יצירת מצג שווא הן לגבי תנאי ההלוואה והן לגבי דמי הטיפול, כאשר ההלוואה ניתנה בריבית של עד 100% משווי ההלוואה ודמי הטיפול נאמדו בסכומים של בין עשרות למאות אלפי שקלים. מצג השווא גרם לפונים, חלקם ללא יכולת כלכלית, להסתבכות כספית נוספת, תוך ניצול מצוקתם וחוסר הבנתם לגבי התנהלות החברה.

לכתבות נוספות בנושא: 

רוצח מוכר שהורשע בשנות ה-90 חשוד שהונה אזרחים במצוקה כספית

החשוד בהונאת הנזקקים: רוצח דרק רוט; מעצרו הוארך בשבעה ימים

ארבל אלוני
ארבל אלוני | צילום: חדשות 13

חלק מהעצורים בפרשה נעצרו בעקבות תחקיר "ברקוד" על עוקץ הלוואות חוץ בנקאיות שבוצע על ידי חברה שנקראה "בסט פרייס". החברה גבתה פרטי אשראי מלקוחות שפנו אליה והבטיחה כי לא ייגבה מהם כסף והפרטים הם לצורכי זיהוי בלבד. אך בפועל, לקוחות רבים ראו חיובים של מאות שקלים, וכשפנו לחברה נאמר כי לא ניתן לקבל שירות ללא תשלום. אלה שרצו לבטל את העסקה ניסו להשיג את החברה, אך רק מעטים הצליחו להגיע לנציגים.

בינואר 1994, כאשר היה בן 14, עלה אלוני למוניתו של דרק רוט בהרצליה עם חברו משה בן איבגי. השניים ירו שישה כדורים בגבו של רוט – ואחד מהם פגע בגבו והרג אותו במקום. עד היום לא ידוע מי מהשניים ביצע את הירי או מה היה המניע לרצח. השניים הורשעו ברצח ונידונו ל-16 שנות מאסר. באחת מחופשותיהם מהכלא, ב-1998, ביצעו השניים שוד במכולת בהרצליה ונידונו לחמש שנות מאסר נוספות. בשנת 2015 השתחרר אלוני מהכלא - שם הספיק להתחתן ולהקים משפחה. בן איבגי ברח במהלך חופשה מהכלא ב-2004 ונמלט לארגנטינה. בשנת 2013 הוסגר חזרה לישראל וב-2018 שוחרר מהכלא לאחר ריצוי עונשו המלא.