בג"ץ דחה את עתירתו של ההאקר הרוסי נגד הסגרתו לארצות הברית

השופטים דחו את בקשתו של אלכסיי בורקוב, המבוקש בגין עבירות סייבר. עוד דחה בית המשפט הצעת הפשרה של עורך דינו להעבירו לרוסיה לריצוי העונש. "לא מתקיימות במקרה זה נסיבות יוצאות דופן"

זמן צפייה: 01:49

פרשת נעמה יששכר: בג"ץ דחה היום (ראשון) את עתירתו של אלכסיי בורקוב, ההאקר הרוסי שמואשם בעבירות סייבר. בדברי בית המשפט נכתב כי "לא נמצא כי מתקיימות במקרה נסיבות יוצאות דופן המקימות עילה להתערבותו של בית המשפט העליון בהחלטת שר המשפטים".

עוד נדחתה הצעת הפשרה שהגיש עורך דינו, מיכאל עירוני, שלפיה הוצע שירצה את עונשו ברוסיה. זאת, על פי בית המשפט, משום שבית המשפט אינו יכול לעשות זאת. "בקשה זאת אינה מבוססת על עילה כלשהי בדין אשר מכוחה יש לחייב את מדינת ישראל לעשות כן", נכתב. כמו כן, נקבע על ידי בית המשפט שהעברתו לרוסיה מהווה התערבות ביחסי החוץ של המדינה. "לתנאי זה השלכות על יחסי החוץ של מדינת ישראל, ובעניינים הנוגעים ליחסי החוץ אין בית המשפט נוהג להתערב", נאמר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ההאקר עתר לבג"ץ נגד הסגרתו: "פניית רוסיה לא זכתה למענה"

פרשת נעמה יששכר: ההאקר עתר נגד הסגרתו – שהוקפאה עד לדיון

יפה יששכר על הסגרת ההאקר: "אוחנה אמר שזה טוב לנעמה"

אלכסיי בורקוב, האקר רוסי המבוקש בארה''ב
אלכסיי בורקוב, האקר רוסי המבוקש בארה''ב | צילום: חדשות 13

כזכור, ביום חמישי דן בג"ץ בעתירה. פרקליטו, עו"ד מיכאל עירוני מטעם הסנגוריה הציבורית, הגיש את העתירה והוסיף בה הצעת פשרה, שלפיה בורקוב יוסגר לארצות הברית - בתנאי שירצה את עונשו ברוסיה.

עו"ד ודים שוב שמייצג גם הוא את בורקוב מטעם הסנגוריה הציבורית אמר על בקשת הפשרה שהוצעה כי "עוד לא הייתה פניה לרשויות ארה"ב, לא שמענו שהם מסרבים לכך. כולם מבינים שאם אנחנו לא מסגירים אנחנו פוגעים ביחסים גם של ארה"ב וגם של רוסיה. ניתן להגיע להסכמה, להרמוניה. יצא לנו לנהל משא ומתן משותף ולהגיע לפתרונות יצירתיים".

עו"ד מיכאל עירוני חשף בדיון בפני השופטים כי בפתח הדיון קיבל מכתב מנציג השגרירות הרוסית ואמר כי "קיים מכתב מחודש אוקטובר שבו התלוננו הרוסים שבקשת ההסגרה שהוגשה לפני שלוש שנים לא זכתה לשום מענה מהמדינה".

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

בתחילת הדיון התלונן עירוני בפני השופטים על כך שבורקוב אזוק בידיים וברגליים. בתגובה פנתה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שעמדה בראש הרכב השופטים, לשב"ס: "חצופים לא קיבלתם אישור - אתם פועלים בניגוד להוראות".

אחת מטענותיו של עו"ד שוב הייתה כי "סירוב להסגיר מישהו צריך להיות מנומק. כלומר אם המדינה מסרבת להסגיר מישהו, וזה לגיטימי, יש טעמים לכך והיא צריכה לתת החלטה מנומקת אחרת היא מפרה את האמנה. במקרה שלנו, המדינה נענתה לבקשה האמריקנית, עברנו את המשוכות של המחוזי והעליון ולפי הכללים שלנו הכדור חוזר למגרש שר המשפטים. עכשיו השר אמור היה להפעיל את השיקולים שלו מחדש".

יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שעצורה ברוסיה
יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

יפה יששכר, אמה של נעמה שעצורה ברוסיה, הגישה תחילה עתירה נגד ההחלטה. לאחר מכן, הוציא בג"ץ צו ביניים לעיכוב הסגרתו של בורקוב עד שתתקבל החלטה בעניינו. אמה של נעמה משכה את העתירה מאז, ומסרה: "לאחר לבטים קשים מנשוא, החלטתי לחזור בי מההחלטה לערער על הכרעת שר המשפטים והחלטת בית המשפט העליון  - נעמה לא תהיה כלי משחק בידי ההאקר הרוסי ואנשיו".

אמה של הצעירה הוסיפה כי "אני מתפללת לכך שהחלטתי לא תגרום להרעה במצבה של נעמה בכלא הרוסי, ונותנת אמון מלא בנשיא ובראש הממשלה שימשיכו לפעול מול נשיא רוסיה על מנת להביא לשחרורה המיידי של נעמה".

כזכור, רוסיה הציעה לישראל לשחרר את יששכר בתמורה להסגרתו של בורקוב, אך ישראל בחרה לדחות את ההצעה ולהסגירו לארצות הברית. "ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים", נמסר ממשרד המשפטים.