יפה יששכר על הסגרת ההאקר: "אוחנה אמר שזה טוב לנעמה"

אמה של הצעירה השוהה בכלא הרוסי לאחר הרשעתה בסחר בסמים הגיבה להחלטת שר המשפטים להסגיר את אלכסיי בורקוב לארה"ב: "אני לא אספר לה על המהלך – אבל ננסה למנוע את זה"

זמן צפייה: 02:57

יפה יששכר, אמה של נעמה המרצה עונש של 7.5 שנות מאסר בכלא הרוסי, הגיבה הערב (רביעי) בריאיון לחדשות 13 להחלטת שר המשפטים אמיר אוחנה לחתום על צו הסגרה להאקר הרוסי אלכסיי ברוקוב. "השר אוחנה התקשר אלי הערב ולפחות על זה אני מודה לו. הוא אמר לי שהוא רוצה להודיע לי לפני שהוא מודיע לכולם שהוא החליט לשחרר את אלכסיי בורקוב לארצות הברית", סיפרה. "בורקוב לא מעניין אותי אבל לא משחררים אותו כל עוד נעמה בכלא, תשחררו את נעמה קודם".

"שאלתי את אוחנה אבל מה יהיה עם נעמה והוא אמר לי שזה יהיה טוב לנעמה", הוסיפה. "אני לא אספר לנעמה על המהלך הזה אבל אנחנו ננסה למנוע את זה - נגיש ערעור, צו עיכוב יציאה מהארץ, כל מה שצריך".

עוד בחדשות 13:

יפה יששכר הגיעה לבקר את בתה – אך כניסתה נאסרה: "זאת התעללות"

השר אוחנה חתם על צו ההסגרה: ההאקר הרוסי יועבר לארה"ב

"נעמה יששכר נמצאת בסיוט": כך נראים החיים בכלא הרוסי

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

יששכר סיפרה כי קיבלה הבטחות גם מראש המטה לביטחון לאומי, שלא התקיימו. "כשפגשתי את מאיר בן שבת הוא אמר לי 'אני לוקח את זה עלי, יש לי בנות. זה בראש סדר העדיפויות שלי ואני מבטיח לך שאני עושה מהלכים'. אבל בינתיים עושים מהלכים אחרים".

מוקדם יותר נמסר מטעם המשפחה כי "החלטת השר אוחנה הערב היא בלתי מוסרית ובלתי אנושית. רק אתמול אמר השר שזו חובתה של מדינת ישראל לשחרר את נעמה ולצערנו הרב הוא פועל בסתירה להצהרתו". עוד נמסר: "נעמה חפה מפשע ומשמשת כבת ערובה וקלף מיקוח בין מעצמות. הרוסים מחריפים ומקשיחים מידי יום את תנאיה של נעמה ובאחריות מדינת ישראל להוציא אותה מהסיוט שהיא נמצאת בו".

במקביל, אחותו של ההאקר הרוסי הופתעה לשמוע על ההחלטה להסגירו בשיחה עם חדשות 13, ולא עודכנה קודם לכן על ידי הרשויות בישראל: "מה? מתי הוא חתם על זה? לא שמעתי".

אלכסיי בורקוב בבית המשפט, הבוקר
''אין אפשרות למנוע את הסגרתו''. אלכסיי בורקוב | צילום: חדשות 10

כאמור, אוחנה חתם הערב על צו ההסגרה של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב לארצות הברית. בכך, דחתה ישראל את בקשת רוסיה לשחרר את בורקוב החשוד בעבירות סייבר בתמורה לשחרורה של הצעירה נעמה יששכר השוהה בכלא הרוסי. "ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים", נמסר. בורקוב מתכנן לעתור לבג"ץ נגד הבקשה, באמצעות עורך דינו ולטעון כי המהלך יפגע בנעמה יששכר. עורכי דינה של יששכר מסרו כי יגישו גם הם עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה.

עורכי הדין של יששכר, בועז בן צור ונתי שמחון, מסר בתגובה להחלטה: "אנו מצרים על החלטת שר המשפטים לחתום על צו לביצוע ההסגרה של מר אלכסיי בורקוב לארצות הברית, הואיל ובהחלטה זו יש כדי לחרוץ את גורלה של נעמה יששכר ולפגוע בזכויותיה. בכוונתנו לפעול באופן מהיר, להגשת עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק נגד החלטת שר המשפטים, מתוך ציפייה המבוססת על יסוד הדין והצדק, כי החלטה זו לא תיוותר על כנה".

כאמור, בשבוע שעבר הציגה המחלקה הבין-לאומית בפרקליטות הציגה את עמדתה בדיונים סגורים בפני שר המשפטים אמיר אוחנה, לפיה יש להסגיר את ההאקר הרוסי לאמריקנים, ולא לרוסים. כך, פורסם לראשונה בחדשות 13.

בית כלא רוסי
בית כלא רוסי | צילום: חדשות 13

עוד נאמר בדיונים על ידי בכירים בפרקליטות כי לא יתכן שיצרו קשר בין פרשת נעמה יששכר לבורקוב, וכי אם תענה בקשת רוסיה להסגיר את ההאקר לידיהם - זה יפתח פתח גם למדינות אחרות.

אתמול הגיעה יפה יששכר, אימה של נעמה, לבקר את ביתה בכלא במוסקבה - אך כניסתה למקום נאסרה. זאת, לאחר שקיבלה יממה קודם לכן אישור משופט לבקרה.

פעילי זכויות אדם מבקרים את נעמה יששכר
פעילי זכויות אדם מבקרים את נעמה יששכר | צילום: © FSIN

ביקורה של האם נאסר בטענה כי ביקור הקונסולית בשבוע שעבר היה על חשבון ביקור האם. עוד הוסיפו בהנהלת בית הכלא כי הוחלט שלא להיעתר לבקשת יששכר לקיים שיחות טלפון.

"אני חסרת אונים ולא מצליחה להבין מדוע מדי יום מקשים יותר ויותר על נעמה", אמרה האם. "זו התעללות, ואני מבקשת מנשיא המדינה, ראש הממשלה וראש המל"ל להביא לסיום ההתעללות בנעמה. נעמה חפה מפשע ומשלמת מחיר כבד בגלל החלטה מדינית ומשפטית של מדינת ישראל שכלל לא נוגעת לנעמה. נעמה אינה יכולה להיות בת ערובה וקלף מיקוח בין מדינות".