פרשת נעמה יששכר: ההאקר עתר נגד הסגרתו - שהוקפאה עד לדיון

לאחר שמשפחתה של הישראלית שכלואה ברוסיה עתרה בניסיון למנוע את הסגרת אלכסיי בורוקוב לארה"ב, גם פרקליטו של האחרון פנה לבג"ץ, והציע פשרה לפיה הוא יוסגר לארה"ב - אך ירצה את עונשו ברוסיה

זמן צפייה: 01:49

פרשת נעמה יששכר: ההאקר הרוסי שעצור בישראל, אלכסיי בורקוב, הגיש היום (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר המשפטים אמיר אוחנה להסגירו לארה"ב, שם הוא מבוקש בגין עבירות סייבר. פרקליטו של בורקוב עו"ד מיכאל עירוני הגיש את העתירה והוסיף בה הצעת פשרה, שלפיה בורקוב יוסגר לארה"ב - בתנאי שירצה את עונשו ברוסיה. בתוך כך, בג"ץ הקפיא את ההסגרה עד לדיון, שיתקיים ביום חמישי.

גם משפחתה של נעמה יששכר, הישראלית שנשפטה לעונש מאסר ממושך על הברחת סמים לרוסיה, הגישה עתירה נגד ההחלטה בשבוע שעבר. בג"ץ הוציא צו ביניים לעיכוב הסגרתו של בורקוב עד שתתקבל החלטה בעניינו. דיון בפרשה צפוי להתקיים ביום חמישי.

כתבות נוספות בנושא >> 

השר אוחנה חתם על צו ההסגרה: ההאקר הרוסי יועבר לארה"ב

יפה יששכר על הסגרת ההאקר: "אוחנה אמר שזה טוב לנעמה"

בשל ההחלטה להסגיר את ההאקר הרוסי: משפחת יששכר עתרה לבג"ץ

נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב | צילום: חדשות 13

כזכור, רוסיה הציעה לישראל לשחרר את יששכר בתמורה להסגרתו של בורקוב, אך ישראל בחרה לדחות את ההצעה ולהסגירו לארה"ב. "ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים", נמסר ממשרד המשפטים.

משפחתה של יששכר כינתה את ההחלטה "בלתי מוסרית ובלתי אנושית", ומסרה כי "אנו מקווים ששופטי בית המשפט העליון המכובד יקשיבו היטב לבקשתה של נעמה המוחזקת כבת ערובה כבר שבעה חודשים, ויסייעו ככל שניתן להוציא אותה באופן בהול מהגיהינום שבו היא נמצאת".

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

יפה יששכר, אימה של נעמה, סיפרה לחדשות 13 בשבוע שעבר על הערב שבו חתם השר על ההחלטה: "השר אוחנה התקשר אלי הערב ולפחות על זה אני מודה לו. הוא אמר לי שהוא רוצה להודיע לי לפני שהוא מודיע לכולם שהוא החליט לשחרר את אלכסיי בורקוב לארצות הברית. הוא אמר לי שזה יהיה טוב לנעמה", סיפרה. "בורקוב לא מעניין אותי אבל לא משחררים אותו כל עוד נעמה בכלא, תשחררו את נעמה קודם".

יפה ביקרה את נעמה ביום שישי האחרון, בפעם הראשונה מאז החתימה על צו ההסגרה של בורקוב. בתום הביקור סיפרה האם כי "זו היתה פגישה קשה. נעמה בכתה הרבה והביעה תסכול על כך שהיא עדיין שם ולא יודעת עד מתי. היא רק רוצה את החיים שלה בחזרה".

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

לפני כשבועיים דניאל אומאקין, פעיל זכויות אדם, שפגש את נעמה וצולם איתה, סיפר בריאיון ראשון לחדשות 13 על שיחתו עם הישראלית. הוא סיפר כי אסור לצלם בתוך המתחם פנים גלויות. לכן בצילום שפורסם בתקשורת הרוסית נראית יששכר בסריג כחול עם הגב למצלמה.

אומאקין סיפר כי זכויותיה של יששכר נשמרות: "היא צופה בטלוויזיה, עושה יוגה ומלמדת את החברות שלה לתא. כמו כן, הן מלמדות אחת את השנייה שפות". הפעיל הוסיף כי כל האסירות זוכות לאותו יחס, בין אם מדובר באזרחיות המדינה או אזרחיות זרות.

אומאקין ופעילים נוספים קיבלו אישור חריג מהשלטונות הרוסים לבקר בכלא ולהיפגש עם האסירה הכי מפורסמת שמוחזקת בין כתליו. בין היתר, מכיוון שגרסתו כוללת מסרים אופטימיים: "נעמה נמצאת במצב טוב, לא לחוצה, מחייכת וצוחקת הרבה. מבחינה חיצונית היא נראית טוב עד כמה שאפשר", סיפר אומאקין והוסיף כי יששכר, באופן מפתיע, מדברת רוסית די טוב וכי שאל אותה שאלות בשפה המקומית והם ניהלו שיחת חולין.