מסתמן: כתב אישום יוגש גם נגד אבריאל בר יוסף בפרשת הצוללות

לאחר שהפרקליטות החליטה להגיש כתבי אישום כפוף לשימוע נגד כמה מהחשודים בתיק 3000, לחדשות 13 נודע כי המשנה לראש המל"ל לשעבר יואשם גם הוא בגין שוחד • פרסום ראשון

זמן צפייה: 00:58

פרשת הצוללות: מסתמן כתב אישום בגין שוחד גם נגד המשנה לראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף - כך פורסם הערב (חמישי) לראשונה בחדשות 13. זאת ברקע החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום כפוף לשימוע נגד כמה המעורבים, ללא איזכור של בר יוסף. על פי הערכות, בפרקליטות ובמשטרה מתכננים לבצע מהלך חקירתו נוסף נגד בר יוסף, ובגלל זה טרם פורסמה ההחלטה הסופית בעניינו.

כאמור, הפרקליטות החליטה היום להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. אבריאל בר יוסף ככל הנראה לא יקבל היום הודע בנוגע להחלטה בעניינו. כזכור, הפרשה נחשפה על ידי רביב דרוקר בחדשות 13.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

30 יום לבקשת החסינות: נתניהו שוקל – אך עדיין לא הכריע

החשיפה שהסעירה את ישראל: צפו בתחקיר המקור על פרשת הצוללות

פרשת הצוללות: הסיבה שנתניהו הסתיר את המכירה – הנחה מהגרמנים

המשנה לראש המל''ל לשעבר אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו בפרשת הצוללות
המשנה לראש המל''ל לשעבר אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו בפרשת הצוללות | צילום: חדשות 13

המשטרה מסרה כי לפי ממצאי החקירה, במהלך השנים סיפק התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" למדינת ישראל חמש צוללות, אשר נמצאות בשירות פעיל כחלק ממערך הצוללות של חיל הים, כאשר עד שנת 2009 תא"ל במיל' ישעיהו (שייקה) ברקת, שימש כנציג התאגיד מול מדינת ישראל.

במהלך שנת 2009 הוחלף במפתיע ברקת באיש העסקים מיכאל (מיקי) גנור, שנכנס לנעליו והחל לשמש כנציג והמתווך לעניין רכש ושירותים של "טיסנקרופ" מול מדינת ישראל. לטענת המשטרה, ממצאי החקירה מגלים, כי למפקד חיל הים דאז מרום ולמשנה לראש המל"ל דאז בר יוסף, הייתה מעורבות דומיננטית בבחירתו של גנור לשמש כנציג המספנה במקומו של ברקת וזאת מתוך ציפייה לכאורה לקבלת תמורה מגנור במעלה הדרך עבור פועלם ונקיטת פעולות מצדם למימוש ציפייה זו. הנציג אמור היה לקבל אחוזים משווי העסקה, ששוויה מוערך במיליונים רבים.

אליעזר מרום, מיקי גנור דוד שמרון ודוד שרן
אליעזר מרום, מיקי גנור דוד שמרון ודוד שרן | צילום: חדשות 13

לפי חוזה שנחתם בין גנור לתאגיד ב-2009, גנור היה זכאי לעמלה של 3.7% מכל העסקאות העתידיות לרכש כלי שיט, למעט עסקת הצוללת השישית, שמלכתחילה לא היה זכאי לעמלה בגינה. בהמשך סוכם כי בכל זאת יקבל עמלה בגובה 2% בגין עסקה זו. בהתאם לכך, החל ממאי 2012 קיבל גנור עמלה מהתאגיד בגין תפקידו כסוכן התאגיד בהשלמת עסקת הצוללת השישית ועסקת ספינות המגן, בסך כולל של כ-10 מיליון אירו.

ראש הממשלה נתניהו סירב להתייחס ולהשיב לשאלות כתבים על החלטת הפרקליטות. "אני לא מתכוון להתייחס לזה", אמר נתניהו. "את מה שהיה לי להגיד בנושא כבר אמרתי בעבר". נתניהו סירב בנוסף להשיב לשאלות בנוגע לכתבי האישום נגדו ולאפשרות שיבקש חנינה. הוא אמר כי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו או לפרוש מהחיים הפוליטיים ואמר בעניין זה: "יש לי עוד מה לעשות". נתניהו הוסיף כי הוא שוקל בחיוב את הצעתו של ח"כ שלמה קרעי, לקדם חוק לבחירה ישירה של ראש ממשלה, לקראת הבחירות הבאות. בנושא זה נתניהו אמר: "תנו לציבור לבחור. אומרים שהציבור עייף. אני חושב שההצעה של קרעי מעניינת, אם נלך לבחירות".