ניסנקורן לנציב תלונות הציבור: לברר הטענות בפרשת אום אל-חיראן

שר המשפטים הורה לבדוק הגילויים בדבר מות אבו-אלקיעאן, טען כי "התעוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש", אך הבהיר: "כל ניסיון לקשור את האירוע לתיאוריות קונספירציה שקריות - תלוש"

זמן צפייה: 09:12

שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה היום (ראשון) לנציב תלונות הציבור השופט בדימוס דוד רוזן, וביקש שיבדוק את הטענות שהועלו בשבוע החולף בנוגע לאירועי אום אל-חיראן, בהם נהרג אבו-אלקיעאן. "הדיווחים בעניין עוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש והעלו סוגיה חברתית כאובה וחשובה לסדר היום", טען ניסנקורן.

"בתקופה שבה שלטון החוק נתון תחת מתקפה יום-יומית ונטולת רסן, שכל מטרתה לייצר דה-לגיטימציה לשומרי הסף, עלינו לבור את הבר מן התבן על מנת להמשיך ולשפר את המערכת". השר הוסיף כי הבדיקה המקצועית "תסייע לחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה", אולם הבהיר כי "אסור להתבלבל: כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר".

בתוך כך, ניסנקורן ושר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ החליטו על הקמת צוות בראשות מנכ"לי משרדיהם, אשר יבחן את הטיפול במפוני אום אל-חיראן. הצוות יגבש דרכים להסדרת פתרונות עבור מפוני הכפר. "עלינו להבטיח שלצד הבדיקה המערכתית, יוכלו מפוני הכפר לשקם את חייהם באופן מיטבי", הוסיף השר. "הצוות יבדוק כיצד ניתן לסייע בפתרון הקשיים הביורוקרטיים והכלכליים עמם מתמודדים מפוני אום אל-חיראן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליצמן מאיים: אם יוטל סגר בחגים – אפרוש מהממשלה

אישה כבת 60 נהרגה בשריפה בבית פרטי באשקלון

דוח אמ"ן: קצב ההתפשטות גבוה – סכנה ליציבות מערכת הבריאות

אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן | צילום: יח''צ

כזכור, השבוע פורסם בחדשות 12 כי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן טרפד חקירה נגד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך באשר להתנהלותו סביב אירועי אום-אל חיראן, שם נהרג יעקוב אבו-אלקיעאן משום שנחשד כמחבל. הצעד של ניצן, נטען, נעשה מחשש שחקירה כזו תסייע למאבקו הציבורי של נתניהו.

ביום רביעי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס למחדלים שנחשפו בפרשה, וכן לטענת ראש הממשלה בנימין נתניהו שבאה בעקבות הפרסום, לפיה יעקוב אבו-אלקיעאן הוכרז כמחבל כדי לפגוע בו, ואמר: "לאירוע הטרגי הזה ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה".

"במסגרת העיסוק בפרשה", הזכיר מנדלבליט, "עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של אבו אלקיען בשוטרים הייתה פיגוע או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב". בשלב זה, הביא היועמ"ש את ההסבר של ניצן, מדוע לדעתו לא היה צורך לפתוח בחקירה פלילית. בזמנו, סיכם ניצן את החלטתו וכתב כי "לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות".