"התעלם מהתקנות": אישום נגד מעסיק בגין גרימת מוות של פועל

יצחק בן חמו, בעל עסק לעבודות מתכת ומסגרות, נאשם בגרימת מוות ברשלנות של דאהר אבו זלטה, שנפל אל מותו ביומו הראשון בעבודה • פועל בן 25 נהרג באתר בנייה באשקלון. המשטרה פתחה בחקירה

אתר בנייה באשקלון (ארכיון)
אתר בנייה באשקלון (ארכיון) | צילום: רויטרס

פרקליטות מחוז דרום הגישה הבוקר (ראשון) לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד יצחק בן חמו, בעלים של עסק לעבודות מתכת ומסגרות, בגין גרימת מוות ברשלנות ובגין עבירות רבות לפי פקודת הבטיחות בעבודה. בן חמו נאשם שהעסיק עובדים בגובה בניגוד לתקנות - וכתוצאה מכך, עקב רשלנותו, נפל העובד דאהר אבו זלטה, יליד 1976, מהגג אל מותו.

מכתב האישום עולה כי בן חמו סיפק שירותי מסגרות עבור מפעל חברת "איסכור שירותי פלדות בע"מ" בקרית גת. ב-6 באוקטובר 2016, הגיע הנאשם למפעל יחד עם עובדים נוספים ובהם אבו זלטה, שהיה זה יום העבודה הראשון שלו במקום - לצורך ביצוע עבודת תיקון גג באחד המבנים שגובהו כתשעה מטרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מכת תאונות העבודה: ארבעה הרוגים מקריסת מנוף ביבנה

בתוך שעות: שני פועלים נהרגו מנפילה מגובה באתרי בנייה

פועל בניין נהרג מקריסת פיגום באתר בנייה בחיפה

ביהמ''ש השלום באשקלון
ביהמ''ש השלום באשקלון | צילום: החדשות 13

עוד עולה כי בעת שאבו זלטה שהה על הגג עם שאר העובדים ועסק בהחלפת לוחות איסכורית, הוא דרך על אחד מלוחות האיסכורית העשוי פלסטיק שהונח במקור על הגג, וכתוצאה מכך הלוח נשבר, הוא נפל מהגג דרך הפתח שנפער בו ובזמן הנפילה נחבט בעוצמה במכונה שעמדה על רצפת המבנה. כתוצאה מעוצמת הפגיעה, המנוח נחבל קשות בכל חלקי גופו - ומת כעבור מספר שעות בבית החולים.

לפי כתב האישום, כאמור, התאונה אירעה עקב רשלנותו של בן חמו, שאישר לעובדים להתחיל את העבודה על הגג מבלי שנערכה בידי מהנדס או הנדסאי בניין בדיקה יסודית של הגג על כל רכיביו, כדי לוודא את ביצוע העבודה בבטחה. אבו זלטה הועסק בעבודה בגובה, מבלי שקיבל הדרכה ממדריך מוסמך לעבודה מסוג זה ומבלי שהיה בעל אישור תקף המעיד על הדרכה.

בנוסף, כלל העובדים ביצעו את העבודה על הגג, מבלי שהם מאובטחים בצורה כלשהי באחת מהמערכות למניעת נפילה המפורטות בתקנות העבודה בגובה, מבלי שהם רתומים ברתמת בטיחות ומבלי שננקטו אמצעים שימנעו את נפילתם. העובדים אף עבדו על הגג מבלי שהותקנה באופן יציב רשת מגן מתאימה לאופי העבודה הנדרשת, לפי תכנון, הנחיה והשגחה של מהנדס אזרחי, כפי שקבוע בחוק.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ואסים אבו כף, פועל בן 21 מאום בטין שבנגב, נהרג היום, לאחר שנפל מגובה רב במפעל מתכת ברחוב האופה שבאשקלון. צוותי מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים ברזילי במצב קשה עם פגיעה רב מערכתית, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו. המשטרה בשיתוף משרד העבודה פתחו בחקירת נסיבות האירוע.

כזכור, ארבעה פועלים נהרגו בשבוע שעבר בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר יבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים - כ-12 קומות.

חלקי מנוף קרסו ביבנה | צילום: מד''א