בתוך שעות: שני פועלים נהרגו מנפילה מגובה באתרי בנייה

עובד בניין כבן 30 נפל מגובה של חמש קומות בפתח תקווה, וצוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו. זמן קצר לאחר מכן, פועל נוסף, גם הוא בשנות ה-30 לחייו, נהרג באתר בבני ברק

זמן צפייה: 01:49

פועל בניין בן 30 נפל היום (חמישי) אל מותו מגובה חמש קומות באתר בנייה ברחוב המגשימים שבפתח תקווה. צוותים רפואיים של מד"א הגיעו למקום, העניקו לו טיפול רפואי וביצעו בו פעולות החייאה – בסופן נאלצו לקבוע את מותו.

"כשהגעתי למקום הפועלים הובילו אותי לקומה במבנה אליה נפל הפועל מגובה רב", ספיר אלעזר רובינשטיין, חובש רפואת חירום במד"א שהגיע לזירה. הוא היה מחוסר הכרה עם חבלה קשה מאוד בפלג גופו העליון. מיד התחלתי להעניק לו טיפול רפואי ולבצע פעולות החייאה שבסופן פראמדיק מד"א קבע את מותו".

פועל נוסף כבן 30 נהרג לאחר שנפל מגובה של כשלוש קומות באתר בנייה בדרך ששת הימים בבני ברק. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו. "כשהגענו למקום הבנו שפועל נפל מגובה רב, בעקבות קריסת פיגומים", סיפר פראמדיק מד"א אלעד פולק. "הוא חולץ לעברנו בעזרת פועלים שהיו במקום ועגורן. הוא סבל מפגיעות קשות ומותו נקבע במקום".

חקירת התאונה בבני ברק הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433 המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). עד כה, מתחילת השנה נהרגו 16 עובדי בניין.

זירת התאונה בה נהרג הפועל בבני ברק
זירת התאונה בה נהרג הפועל בבני ברק | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

לפני כחודש נהרג פיראס יאסין, פועל בניין בן 28, תושב עראבה, כתוצאה מקריסת פיגום באתר בנייה בשכונת נוה שאנן שבחיפה. ארבעה צוותי כיבוי והצלה הגיעו למקום על מנת לחלץ את גופתו שנלכדה תחת ההריסות. לאחר חילוץ מורכב וממושך של הכוחות, פראמדיקים של מד"א קבעו את מותו. בסריקות שנערכו במקום לא אותרו נפגעים נוספים. ארבעה מעובדי המקום ובהם הקבלן, מנהל העבודה ומנהלת הפרויקט - עוכבו לחקירה.

זירת קריסת הפיגום בחיפה
זירת קריסת הפיגום בחיפה | צילום: לסקר את יעקב בן עמנואל

"כשהגענו למקום ראינו ערימה של פיגומים שקרסו מגובה", סיפר פרמדיק מד"א עופר ויניק. "מתחת לפיגומים נלכד גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית. הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר אלא לקבוע את מותו. הכוחות סורקים ומוודאים שלא נלכדו פועלים נוספים, אנחנו ערוכים לטפל במקום".

ישראל אסל היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות מסר "הקטל בענף הבנייה נמשך נוכח ההפקרות של הקבלנים וגורמי האכיפה שאינם עושים די בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית. על משרד העבודה בראשות השר חיים כץ לסגור אתרי בנייה לתקופות ממושכת של 30 יום, ועל יחידת פלס בלהב 433 לחקור באזהרה בכירים ובהם מנהלי חברות בהן נהרגו פועלים ולפעול להגשת כתבי אישום פלילים", אסל הוסיף: "בהתאם למעקב של הפורום למניעת תאונות עבודה מתחילת 2019 נהרגו 25 עובדים בתאונות עבודה, מתוכם 14 בענף הבנייה ו-11 עובדים בענף התעשייה והחקלאות".

תאונת העבודה בחריש (ארכיון)
תאונת העבודה בחריש (ארכיון) | צילום: דוברות מד"א

בחודש מארס, לאור ריבוי תאונות העבודה בחריש, שלח משרד העבודה והרווחה מפקחי בטיחות לעיר. המפקחים פשטו על אתרי הבנייה ברחבי העיר, וסגרו ללא הגבלת זמן אתרים שבהם נמצאו ליקויים בטיחותיים.

"ההאשמה הבלעדית להמשך הקטל באתרי הבנייה היא של הקבלנים. לאחר כל המאמצים שהשקענו ליצירת ההרתעה החסרה במשך שנים בענף הבנייה, ציפיתי ששנת 2019 תראה שינוי מגמה מובהק", אמר שר הרווחה והעבודה חיים כץ.

עם זאת, ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מטיל אחריות על משרדו של כץ: "ההפקרות באתרי הבנייה נמשכת ומשרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ נכשלו בהגנה על העובדים הכי שקופים והכי חלשים בחברה הישראלית, נושא הבטיחות באתרי הבנייה איננו על סדר היום וכמעט ואף מפלגה איננה מדברת על חיי הפועלים שמופקרים אל מותם בקול דממה דקה".