המבחן האמיתי: מכבי ת"א מתארחת אצל באסקוניה – ללא כספי

לאחר 5 ניצחונות ברצף, הצהובים יוצאים ל-3 משחקי חוץ קשים בתוך כשבוע. האם ספרופולוס יצליח להציג הגנת ברזל גם נגד אריות היבשת, והאם ניתן לנצח משחק צמוד עם יכולת חלשה מהקו? • כדור מהצד

 יובל זוסמן
יובל זוסמן | צילום: מכבי ת"א האתר הרשמי

מכבי תל אביב תתארח הערב (חמישי) בספרד אצל באסקוניה במפגש ראשון מתוך שלושה משחקי חוץ רצופים וקשים. הצהובים מגיעים להתמודדות בתקופה נפלאה מבחינתם, עם חמישה ניצחונות רצופים. אי אפשר להמעיט מההישג היפה הזה, וגם לא מהדרך שבה הושג. אולם, אסור גם להתעלם מהעובדה שכל הניצחונות הללו הושגו על חמש משש הקבוצות החלשות ביורוליג עד כה, כאשר ארבעה מהם מול הקהל הביתי.

רצף משחקי החוץ, הערב כאמור מול באסקוניה ובשבוע הבא מול מילאנו וברצלונה, שתי הקבוצות החזקות באירופה עד כה, הוא המבחן האמיתי של ספרופולוס. שלושה הפסדים אומנם לא יהוו כישלון נחרץ, אך הם יזרקו את מכבי למאזן 5-5, וייתכן מאוד שידרדרו אותה מחוץ לשמינייה הראשונה. ניצחון באחד משלושת המשחקים, לעומת זאת, בהחלט צריך לספק את אלופת ישראל.

לעוד כתבות בנושא:

תמשיך את רצף הניצחונות? מכבי ת"א מארחת את אלבה ברלין

האם קלקול קיבה מסתורי יעזור למכבי ת"א לנצח את אולימפיאקוס?

הזדמנות פז לעקוץ: מכבי ת"א תנסה להפתיע את פנרבחצ'ה העצבנית

ג'ון דיברתולומיאו, מכבי תל אביב
ג'ון דיברתולומיאו, מכבי תל אביב | צילום: מכבי ת''א האתר הרשמי, ספי מגריזו

לגבור על מילאנו או ברצלונה במגרשן הביתי זו משימה קשה ביותר. לכן, ההתמודדות הערב היא הסיכוי הטוב ביותר לנצח במסע משחקי החוץ, ולהישאר במאזן חיובי גם אחריו. באסקוניה, כזכור, ניצחה אשתקד פעמיים במפגשים בין הקבוצות, אך הצהובים השתפרו מאז ויכולים לגנוב ניצחון. הספרדים נמצאים במאזן שלילי ולא רשמו עד כה ניצחונות מרשימים במיוחד, אם כי גם לא הפסידו בצורה מבישה.

הכוכב של הספרדים הוא טורניקה שאנגליה, הפורוורד שנחשב לאחד השחקנים הטובים במפעל. השנה, בינתיים, הוא מעמיד ממוצעים של 17.4 נקודות, 6.3 ריבאונדים ו2.4 אסיסטים לערב. כל זאת, באחוזים טובים למדי. אם ספרופולוס רוצה לנצח את המשחק, הוא צריך להתמקד קודם כול בשאנגליה. ההגנה הצהובה מציגה יכולת מעולה השנה, סופגת מעט ולא מאפשרת ליריבה הרבה כדורים חוזרים בהתקפה. אם זוסמן יופקד על המלאכה מחוץ לצבע, ובלאק והאנטר ייתנו את הטון בתוכו, מכבי מסוגלת לעצור את שאנגליה.

שחקן מכבי ת''א בכדורסל, סקוטי ווילבקין
שחקן מכבי ת''א בכדורסל, סקוטי ווילבקין | צילום: מכבי ת''א האתר הרשמי, ספי מגריזו

נוסף לשאנגליה, בשורות הספרדים משחקים גם הגארדים לוקה וילדוזה, שהיה חלק מהקמפיין הנפלא של ארגנטינה באליפות העולם, ניק סטאוסקס, בחירה מספר 8 בדראפט 2014 שהגיע לאירופה לאחר חמש שנים באן בי איי, ומאט ג'אגינג, אקס הפועל ירושלים, שתמיד יכול להסב נזק מחוץ לקשת. גם בתוך הצבע מדובר בקבוצה יציבה. מייקל אריק אומנם נחלש מעט השנה וקולע רק חמש נקודות לערב, כמחצית ממה שקלע אשתקד, אך יוסופה פאל (2.21) נראה טוב מערב לערב, ולשחקני הפנים הנמוכים של אלופת ישראל יהיה קשה מאוד לעצור אותו או למנוע ממנו להתקרב לטבעת.

נקודה נוספת שעשויה להשפיע על זהות המנצחת, היא סוגיית הפציעות. מכבי תל אביב תחסר את עומרי כספי, שסובל מכאבים בברך ולא טס יחד עם הקבוצה. כספי רושם עד כה עונה מצוינת, לא רק מבחינת המספרים, שטובים גם הם, אלא מבחינת ההנהגה והוורסטיליות משני צדי המגרש. כיוון שככספי הוא שחקן נהדר גם מבחינה התקפית וגם הגנתית, כשהוא לא על המגרש, פעמים רבות נעצר שטף המשחק של הצהובים.

מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס | צילום: רויטרס

מנגד, באסקוניה תחסר שניים מהרכזים שלה, ג'ייסון גריינג'ר ופריאיי הנרי, והדבר עלול לפגוע ביכולת שלה להוביל כדור ולשחק באופן מסודר. כך או כך, במידה רבה המפתח לניצחון הערב יהיה באגרסיביות של היריבות. לשתיהן אין יכולת קליעה יוצאת דופן, כך שהמשחק צפוי להיות מוכרע בפן ההגנתי. הספרדים ניצחו באופן משכנע את שני משחקי הבית שלהם העונה. מנגד, היכולת ההגנתית הנפלאה של הצהובים בשבועות האחרונים בהחלט יכולה להוות עבורם תקווה לצאת מהמפגש הקשה כשידם על העליונה.

כיוון שמדובר בשתי קבוצות שנמצאות פחות או יותר באותה רמת כדורסל, ייתכן מאוד שהמשחק הזה יהיה צמוד, ויוכרע רק בדקות הסיום. במקרה כזה, היכולת מקו העונשין תהיה קריטית לניצחון. חניכיו של ספרופולוס ממשיכים להציג יכולת עלובה מהטווח (68%), ובמקרה של משחק צמוד יהיה להם קשה יותר לנצח. גם האחוזים של באסקוניה מהעונשין נמוכים למדי. אולם, הסיבה לכך טמונה בעיקר ביוסופה פאל, שבלעדיו הספרדים מזנקים ל-80%. כיוון שהוא לא צפוי לקחת זריקות מכריעות, דווקא האוהדים הבאסקים צריכים להיות אופטימיים יותר במקרה של הכרעה בדקות הסיום.