"משהו בך בוער - ואתה לא יודע מאיפה": מונולוג של גבר אלים

האלימות בבית הייתה חלק בלתי נפרד מהחיים של ערן, בעיקר כלפי אשתו ומול ילדיו. ביהמ"ש הפנה אותו לטיפול בכפייה, וכעת הוא קורא לגברים אחרים שלא להתבייש לבקש עזרה. "יש שרוצים לעזור לך"

זמן צפייה: 05:47

11 נשים נרצחו מתחילת השנה בידי בני זוגן - 8 מהן רק מתחילת פרוץ משבר הקורונה. הבוקר (שני) פרסם משרד הרווחה כי חלה עלייה של 122% במספר הפניות על רקע האלימות במשפחה. בין הפונים יש 11 גברים שהעידו על עצמם כי נהגו באלימות וביקשו עזרה.

כתבת חדשות 13 שוחחה עם ערן, מי שהיה בעברו גבר אלים, ולאחר שבית המשפט כפה עליו לקבל טיפול הוא שינה את דרכו האלימה. הטיפול, טען, הציל את חייו ואת חיי משפחתו. "גברים - לא רק שלא יודעים לבקש עזרה, הם מפחדים לבקש אותה", אמר בפתח דבריו.

לטענתו, הגברים האלימים שיאזינו למה שיש לו לומר לא יעשו את הקישור לעצמם. "הם לא יודעים שיש להם בעיה כזאת חמורה. בן אדם ממשיך בחיים שלו. הוא לא מטופל. הוא לא מודע לבעיה ולחומרת הבעיה. אם לא יהיה מישהו שיחשוף אותם - חבל", הזהיר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עובד במשרד רה״מ נדבק בקורונה – נבדק מתי בא במגע עם נתניהו

בכיר ישראלי: הרושם הוא שבבית הלבן רוצים להאט את תהליך הסיפוח

"אין לנו זמן לבזבז": אלפים במחאה על תופעת האלימות כלפי נשים

ערן, מונולוג של גבר אלים
ערן, מונולוג של גבר אלים | צילום: חדשות 13

וזו הסיבה שהוא הסכים להתראיין. אולי בזכות המילים שלו מספיק שגבר אחד אלים יילך לטיפול ויינצל כמוהו. הוא בשנות השלושים לחייו ויש לו שני ילדים. במקרה שלו, סיפר, לא הייתה מעורבת אלימות פיזית, אולם הייתה שם אלימות מילולית, נפשית ופסיכולוגית. "הייתה לי אלימות כלפי חפצים. הייתי יכול לקחת חפץ ולהעיף אותו".

"משהו מבעבע בך, בוער שם בפנים. אין לך מושג מאיפה זה, למה זה ואיך לעצור את זה. זה הרגע לפני התפרצות". וככה הוא חי שנים. התגרש מאשתו, ניסה לפתוח דף חדש אבל אז קרה אירוע אלים ששינה משהו.

"ערב אחד החזרתי את הילדים אחרי שהיו אצלי. פרץ ויכוח ביני לבין אימא שלהם איפה להוריד אותם. לא קיבלתי תשובה ברורה, הלכתי, חזרתי, שוב ושוב. הם ירדו מהאוטו, מסביב המון אנשים ואני מתחיל לקלל אותה בלי סוף - קללות מאוד לא נעימות, קשות". הילדים, נזכר, "עמדו קפואים במקום, מפוחדים. דמעות התחילו לרדת. לא ראיתי אף אחד סביבי".

בית נעם
בית נעם | צילום: חדשות 13

ערן נעצר והשופטת כפתה עליו טיפול בגלל מעשי אלימות קודמים. הוא לא הסכים ונשאר כמעט חודש במעצר. רק לאחר מכן הוא התרצה והגיע ל"בית נועם", מסגרת טיפולית-שיקומית של משרד העבודה והרווחה לגברים אלימים.

בבית נועם למד להכיר ולתמלל את הרגשות. "לא ידעתי להגיד שאני חסר אונים, שאני מתוסכל. ידעתי להגיד שאני כועס, שאני מאוד עצבני. שאני לא רואה עכשיו שום דבר. אני לא רואה אף אחד מסביבי, אני לא רואה את בת הזוג שהולכת להיפגע, לא את הילדים, לא את הסביבה".

יש שני "בתי נועם" בארץ ובהם כמה מסלולי טיפול שמלמדים גברים לנהל את הכעסים שלהם ולשבור את מעגל האלימות במשפחה. שם, מחכים לגברים אלימים שיבקשו טיפול באמצעות לשכות הרווחה ומערכות האכיפה - אבל קודם צריך להתגבר על מחסום הבושה.

עצרת נגד אלימות כלפי נשים בתל אביב | צילום: הראל בן נון

"התגובה הזאת של 'מה יגידו עליי', אני חלש. וזו לא בושה. להפך. זה הצד החזק שלך - להגיד שאתה בעצם צריך את העזרה. לבוא לבקש את העזרה זה הצד החזק", הוסיף. כעת, כאמור, הוא במקום אחר בחיים, עם ילדיו, עם גרושתו, עם בת זוגו החדשה והוא מתראיין למען גברים אחרים שיכולים לעשות מעשה ולהציל את המשפחה שלהם.

"המסר שלי לגברים זה לקום לבקש עזרה", סיכם ערן, "יש אנשים שאוהבים ורוצים לעזור לך".