"אין לנו זמן לבזבז": אלפים הפגינו נגד אלימות כלפי נשים

אלפי בני אדם הגיעו לפארק צ'ארלס קלור שבת"א וקראו לשים סוף לאלימות. אחותה של מאיה ווישניאק: "לא רוצה שאף אחות תקבור את אחותה בגיל 21"; אחותה של מיכל סלה: "מספיק עם שיח הקורבנות"

זמן צפייה: 05:47

אלפי בני אדם הגיעו הערב (שני) לפארק צ'ארלס קלור שבתל אביב ומחו נגד תופעת האלימות כלפי נשים. המוחים, גברים ונשים לבושים בשחור, נשאו שלטים בקריאה לשים סוף לאלימות. הפגנה נוספת התקיימה גם בזכרון יעקב.

את העצרת בתל אביב פתחו יוזמות המצעד שהזכירו את שמות 12 הנרצחות מתחילת השנה, ואמרו: “אנחנו כאן כי אנחנו יודעות שזה מתחיל בלהגיד לנערות מה מותר או אסור ללבוש ונגמר בלהרגיש בעלות ויכולת לעשות בגוף שלהן מה שרוצים".

לטענתן, גם לפערי השכר יש חלק בתופעה. "אנחנו פה כי אלימות כלפי נשים היא בעיה חברתית שיש בה גבר, יש אישה, אין מדיניות - ויש רצח. סיימנו להקשיב למקבלי ההחלטות מדברים על עצמם, הגיע הזמן שיתחילו לדבר עלינו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו על חוק הקורונה: "לא נאפשר פריצה של משטרה לבתי אזרחים"

שריפה גדולה סמוך לטבעון: חשש מהתפשטות לכיוון חוות הגז הסמוכה

נקבע מותה של בת ה-4 שנפגעה בראשה מירי תועה במזרח ירושלים

עצרת נגד אלימות כלפי נשים בתל אביב | צילום: הראל בן נון

"זו השעה לצופף שורות. שלבו ידיים, חזק. חומה בצורה. אפס אגו ואפס רחמנות לאלימות. אפס נרצחות בשנה", אמרה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה על ידי בעלה בחודש אוקטובר. "מספיק עם שיח הבעיות והקורבנות, עם הפלסטר על הפה והאישה שמקופלת בפינה. זו השעה לשיח של פתרונות. היא החזקה, והוא החלש העלוב שלא שולט בעצמו".

מי שעוד נאמה היא שירה ווישניאק, אחותה של מאיה שנחנקה למוות על ידי בן זוגה לפני כשבועיים. "אני לא רוצה שאף אחות אחרת תצטרך לקבור את אחותה בגיל 21", אמרה שירה. "אני לא רוצה שהתופעה הזו תימשך. אני רוצה לעשות את כל מה שביכולתי כדי למגר את התופעה הנוראית הזו. לכל מי שהגיע לפה היום – בואו נדאג שמאיה שלי תהיה האחרונה".

בשלב זה, פנתה אל חברי הכנסת והשרים, וביקשה: "שימו את מניעת הרצח הבא בראש סדר העדיפויות שלכם. הרימו את הכפפה והובילו יחד איתנו את המאבק. יש פתרונות והם בידיים שלכם, אין לנו יותר זמן לבזבז. מאיה אני מבטיחה לך", סיכמה, "את לא תהיי חלק מהסטטיסטיקה".

עצרת נגד אלימות כלפי נשים בתל אביב | צילום: הראל בן נון

"אלימות היא המחלה הכי מדבקת שיש", הוסיף ניר אלימלך, אחיה של הדוגמנית ענת אלימלך שנרצחה גם כן על ידי בן זוגה בשנת 1997. "במדינת ישראל לא מעוניינים למנוע את הרצח הבא, פחות מאמינים לנשים שמתלוננות ואם אנחנו לא מקשיבים לנשים שמתלוננות, אז מתי כן נקשיב להם - כשהן יהיו עמוק בבטן האדמה?"

"בשנת 2020 במדינת ישראל הטרור המגדרי מכה בעוצמה והמדינה מסרבת להכיר בנרצחות כנפגעות טרור מגדרי. אם המדינה היתה מכירה בנרצחות כנפגעות טרור, היה תקציב, סיוע ותמיכה למשפחות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2006012003' autoplay='0' credit='הראל בן נון' desc='' kid='1_abuw08yn' duration='26'']

כאמור, גם בזיכרון יעקב התקיימה מחאה דומה. שם, זיו דשא, ראש המועצה המקומית, אמר למפגינים: "אנחנו כאן כדי לזעוק את כאבן של אלפי נשים בישראל שחוות מידי יום אלימות במשפחה. אלימות פיזית עד כדי רצח, ואלימות נפשית עד כדי דיכוי".

"על הממשלה שלנו להקצות את המשאבים המתאימים כדי למגר את התופעה המחליאה שמתפשטת כמו סרטן בחברה הישראלית בייחוד בימים אלו. אלימות נגד נשים יש בכל ישוב וגם במושבה שלנו. אסור לנו לשתוק, אני לא שותק אני זועק ׳די לאלימות נגד נשים’. התגברות התופעה היא לא פחות מתעודת עניות לממשלה וגם לנו כחברה".