האסון בגבעת זאב: בכירים בחסידות קרלין ובמועצה צפויים להיחקר

אירוע רב הנפגעים שאירע בבית התפילה של חסידות קרלין חשף את הרשלנות שהתרחשה ימים לפני האירוע ההמוני. ממונה הבטיחות פנה לחסידות: "לא ניתן לקיים את האירוע ללא כל האישורים"

זמן צפייה: 04:06

חקירת האסון שאירע אמש בבית הכנסת בגבעת זאב תתבצע במפלג ההונאה של מחוז תל אביב - כך נחשף הערב (שני) בחדשות 13, במסגרתה בכירים במועצת גבעת זאב ובחסידות קרלין צפויים להיחקר. לפי שעה, אין חשד כלפי המשטרה מטעם מח"ש. גורם במשטרה מסר: "אין לנו האחריות והיכולת לסגור מבנה שכזה, זה לא היה התפקיד שלנו". עם זאת, מהנדס המועצה שוחח עם חדשות 13 ותלה את האשמה בהתנהלות המשטרה ואנשי החסידות.

לדברי המהנדס: "שום דבר באירוע הזה לא אושר. למרות שרכז האבטחה של המועצה סגר את האתר עם סרט אדום לבן, קרעו אותו ודאגו להעלים אותו. המשטרה לא עשתה כלום בנידון, היא הייתה צריכה לטפל באירוע הזה ולא עשתה כן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

4 נפילות בשדרות; נתניהו: "הנחיתי להמשיך ולהכות במטרות הטרור"

דובר צה"ל: "נגביר את כמות התקיפות ונפגע ביעדים חדשים ברצועה"

המהומות בערים: מת יגאל יהושע, תושב לוד בן 56 שהותקף באבנים

זירת האירוע
זירת האירוע לאחר קריסת הטריבונות המאולתרות | צילום: דוברות זק''א

כבר לפני שבוע וחצי נודע למועצת גבעת זאב על הכוונה לקיים את האירוע בלי אישור. הממונה על הבטיחות במועצה הציג את התנאים לאנשי בית כנסת וכתב: "ללא קבלת האישורים במלואם, לא ניתן לקיים את האירוע". שבוע לאחר מכן, הוא כתב למשטרה כי: "מועצה מקומית גבעת זאב לא אישרה את האירוע, לכן אנו מבקשים ממשטרת ישראל לאכוף את החוק בעניין הזה".

גם לכבאות והצלה הגיע מידע על קיום האירוע ללא אישור מטעמם כמתחייב, והם שיגרו מכתב אזהרה חריף למועצה כבר בבוקר האירוע. "על מועצת גבעת זאב להיערך מראש ולחסום בדרכיה שלה את הגישה למקום", נכתב. ככל הנראה, הטריבונות נבנו ללא היתר כשלבנייתן היו שותפים נערים מהחסידות שעמלו על כך שעה לפני קיום האירוע עצמו. גם שלט האזהרה שהוצב בכניסה למתחם לא עצר מ-600 המתפללים להגיע אל המקום לצורך תפילות חג השבועות.

חפצים אישיים של נפגעי האסון בגבעת זאב
חפצים אישיים של הנפגעים מאירוע קריסת הטריבונות בגבעת זאב | צילום: דוברות זק''א

לדברי ראש מועצת גבעת זאב, יוסי אברהמי, המשטרה לא טיפלה כראוי באירוע: "התרענו מפני סכנות הבטיחות במבנה, המקום היה מסוכן, אך המשטרה הסירה אחריות". גורם במשטרה מסר בתגובה: "אפשר רק להצטער על כך שבזמן שאנו עסוקים בהצלת חיים, יש מי שמטיח האשמות במשטרת ישראל. לא נגרר לזה, תהיה כאן חקירה פלילית והליך מסודר שיקיף את כל הבטי האסון". יש לציין כי האירוע לא אושר על ידי המשטרה.

מטעם חסידות קרלין נמסר: "אנו כואבים ומזועזעים נוכח האבל הכבד והצער הנורא על האסון שפקד את קהילתנו. החסידות נוהגת בהקפדה יתירה ומיוחדת בכל הקשור לחיי אדם. מונו מפקחי בטיחות לבית המדרש לקראת החג, הושקעו משאבי עתק ביישום נהלי הבטיחות. אנו סומכים על אנשי אכיפת החוק והגורמים הרלוונטיים שיבחנו את האירוע לעומק וכנדרש. כאמור, החסידות תסייע ככל הנדרש להגיע למיצוי וחקר האמת".

כזכור, אמש נהרגו מאיר גלויברמן בן ה-12 וגבר כבן 50. בנוסף, 184 מתפללים נפצעו בקריסת מבנה בבית כנסת שסמוך לירושלים. שני פצועים במצב אנוש ושישה קשה. שאר הפצועים במצב קל עד בינוני. במבנה שהו באותו הזמן כ-600 מתפללים. כוחות גדולים של מד"א הוזנקו למקום ומטפלים בנפגעים.