"אישה - לא רכוש": אלפים השתתפו בצעדת השרמוטות בתל אביב

אלפי מפגינים הגיעו לאירוע, שנערך בפעם השמינית בת"א. הצעדה הגיעה לשדרות רוטשילד, שם נאמו פעילות פמיניסטיות ובהן שרי גולן - שהתלוננה בפרשת אלון קסטיאל. "גם אם לא צעקת - אנחנו צועקות"

זמן צפייה: 00:21

אלפי נשים וגברים הגיעו היום (שישי) להפגין ב"צעדת השרמוטות" שהתקיימה זו השנה השמינית בתל אביב, ומחו נגד אלימות מינית. הצעדה הסתיימה בשדרות רוטשילד, שם נאמו פעילות פמיניסטיות, ובהן שרי גולן - אחת המתלוננות בפרשת אלון קסיטאל. המפגינים והמפגינות נשאו שלטים, עליהם נכתב, בין היתר, "אישה – לא רכוש", "גם אם לא צעקת - אנחנו צועקות", "את לא אשמה" ו-"דורשות ענישה מחמירה לפוגעים".

צעדת השרמוטות היא חלק מתנועת ה-"Slutwalk" העולמית, שנוסדה בקנדה לאחר ששוטר מקומי אמר כי "נשים צריכות להפסיק להתלבש כמו 'שרמוטות' אם הן לא רוצות להיאנס". הנשים שיזמו את הצעדה לראשונה, מחו נגד התפיסה הקושרת בין התנהגותן של נפגעות תקיפה מינית ללבושן - ובכך מאשימה אותן בתקיפה שעברו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"נתניהו שם רעל בדמוקרטיה": הקרב של אהרן ברק על בית המשפט

חידת נתניהו-ליברמן: 30 שנה של אינטרסים, איחודים ופילוגים

מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן" שהשתתפה בתכנון צעדת המחאה, אמרה כי "המילה 'שרמוטה' היא לא רק מילה שנועדה להשפיל נשים, היא משמשת את החברה ואת המערכת גם כהצדקה לאונס. אין שום קשר בין לבוש הנפגעת או העבר המיני שלה לתקיפה שהיא עברה". לדבריה, "רשויות החוק והאכיפה ממהרות לתת פטורים לאנסים. נשים מופקרות על ידי הממסד - אנחנו דורשות שינוי מערכתי רדיקלי".

''צעדת השרמוטות'' בתל אביב
''צעדת השרמוטות'' בתל אביב | צילום: דוברות עמותת ''כולן''

על פי נתוני מרכזי הסיוע ועמותת "כולן", המתייחסים רק למקרים מדווחים, אחת מכל שלוש נשים עוברת פגיעה מינית במהלך חייה ואחת מכל שבע נשים עוברת אונס. כמו כן, על פי הנתונים, אחת מכל שש ילדות עוברת גילוי עריות, ואילו אחד מכל שישה ילדים עובר פגיעה מינית. ב-95% מהמקרים שנאספו התוקף הוא גבר, וביותר מ-85% מהמקרים התוקף מוכר לנפגעת.

''צעדת השרמוטות'' בתל אביב
''צעדת השרמוטות'' בתל אביב | צילום: דוברות עמותת ''כולן''