"נתניהו שם רעל בדמוקרטיה": הקרב של אהרן ברק על בית המשפט

13 שנה חלפו מאז פרישת נשיא העליון לשעבר, אך מורשתו נותרה במרכז הדיון הפוליטי. צוות "המקור" ליווה אותו במאבקו נגד היוזמות לפגוע ברשות השופטת: "אם הייתי שופט - הייתי שוקל התפטרות"

זמן צפייה: 01:07:02

אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרש מתפקידו לפני 13 שנה. מאז התחלפו כבר ארבעה נשיאים, אבל כולם מדברים אך ורק על אדם אחד שעל תורתו ומורשתו דנים במערכת הפוליטית, כזו שיש להחריב, לחזק או לשנות – מורשתו של ברק.

צוות "המקור" ליווה את ברק בשנה האחרונה, שבה יצא במתקפה על יוזמות הכנסת הנוכחית לפגיעה ברשות השופטת, ביניהן פסקת ההתגברות וחוק החסינות, וגם יזם פגישות עם ראש הממשלה, עם הנשיא ופרקליט המדינה. לדבריו, אילו היה היום בתפקיד ייתכן שהיה מתפטר במחאה: "אני חושב שאם הייתי שופט בבית המשפט העליון, הייתי שוקל התפטרות. מה יש לי לעשות שם? תפקידו העיקרי של בית המשפט העליון הוא להגן על הדמוקרטיה ועל החוקה. הוא לא יכול לעשות זאת אם אין את הכלים".

לכתבות נוספות בנושא:

אהרן ברק:" אם הייתי בעליון היום -  הייתי שוקל התפטרות"

שקד בכנס סגור: "אבטל את המהפכה החוקתית של אהרן ברק"

בכירים בליכוד נגד חוק החסינות: "נתנגד לחקיקה פרסונלית"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק | צילום: החדשות 13

בהתייחסו לפסקת ההתגברות תיאר ברק ל"המקור" את ההשפעה שלדעתו תהיה לה: "פגיעות לא מידתיות תהיינה חוקתיות. למה? משום שהכנסת החליטה, זאת בזמן שבית המשפט אמר שזה פוגע בזכויות אדם, שזה לא מידתי. הנפגע יהיה האדם – לא בית המשפט. לא עושים שינויים דרמטיים כאלה כי הם נוחים לראש הממשלה".

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

לפני שמונה חודשים, כשעלתה לסדר היום פסקת ההתגברות, נועד ראש הממשלה נתניהו ביוזמתו להתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר. לאחר הפגישה סיפר ברק ל"המקור" שהוא נותן אמון בראש הממשלה שיגן על בית המשפט העליון ועל הדמוקרטיה. אך לאחרונה, לאחר שנפגשו השניים על רקע יוזמת החסינות שאמורה לחלץ את נתניהו מאימת הדין, החל ברק לשנות את דעתו: "אמרתי לנתניהו שהוא שם רעל בתוך החיים הדמוקרטיים שלנו". לדבריו לא האמין שנתניהו ייתן ידיו לשינויים ברשות השופטת, שכן "מי שמנע שינויים דרסטיים עד היום זה ראש הממשלה". אך בעקבות ההתפתחויות האחרונות, סיפר ברק, "היום יש לי ספק באמונה הזאת".