חידת נתניהו-ליברמן: 30 שנה של אינטרסים, איחודים ופילוגים

יו"ר ישראל ביתנו היה מקורבו של רה"מ בסוף שנות ה-80', וב-2012 אף חבר אליו לריצה משותפת בבחירות. כשפורקה השותפות החל לתקוף את נתניהו בחריפות, ואיגף אותו מימין שוב ושוב

זמן צפייה: 04:23

מערכת היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן החלה לפני כשלושה עשורים, והגיעה שלשום אל רגע שיא. גם האשף הפוליטי נתניהו לא צפה שליברמן יפנה את גבו אל נתניהו, ברגע שבו הוא זקוק לו יותר מכול - החסינות. האדם שהיה הנאמן ביותר לראש הממשלה, הפך לפרסונה נון גרטה בבלפור ולאיום פוליטי שנתניהו, בינתיים, לא יודע לעשות איתו.

ב-1988 פעיל הימין הירושלמי, ליברמן, עבר לגור בנוקדים ויצר קשר עם בנימין נתניהו, שגריר ישראל באו"ם באותה תקופה. הוא היה המקורב המושלם, נאמן, כוחני ויצירתי. הוא הפך למנכ"ל הליכוד, ובשנת 1996 הפך למנכ"ל משרד ראש הממשלה. לאחר מכן התפטר, ופנה לעסקים פרטיים.

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

סקר: ליברמן מתחזק ל-9 מנדטים, איחוד של הליכוד וכולנו – 36

נתניהו: "ליברמן הוא 'המפיל הלאומי' של ממשלות הימין"

ליברמן: "האיש מקיסריה מאשים את האיש מנוקדים שהוא שמאלני"

בעת היותו אזרח פרטי, ליברמן הסתבך בחקירות פליליות שליוו את כל שנותיו בחיים הציבורים. בשנת 1999 הוא חזר לזירה הפוליטית, הפעם כיו"ר מפלגה בעצמו, ישראל ביתנו. הוא הציג ימין ניצי וחילוני, התאחד ונפרד מהאיחוד הלאומי, הוסיף למצעו טרנספר, חילופי שטחים ונאמנות מצד ערביי ישראל.

הוא התפטר ממשלת שרון ואולמרט בעקבות החזרת שטחים, פינוי יהודים ומשא ומתן מדיני. ב-2001 מונה לראשונה לשר, במשרד התשתיות הלאומיות. אז יצר בסיס מוצק של מצביעי יוצאי ברית המועצות לשעבר ושמונה שנים לאחר מכן הגיע לשיא כוחו, 15 מנדטים, שהופקדו בידי נתניהו ואפשרו לו לגבור על יו"ר קדימה דאז, ציפי לבני.

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

ב-2012 הלכו יחד, הליכוד וישראל ביתנו באופן רשמי יחד. הסוקרים הבטיחו להם הרבה מעל 40 מנדטים, אך הם קיבלו רק 31. ליברמן פירק את האיחוד שנתיים לאחר מכן, בטענה שנתניהו נרפה ביחסו לחמאס בעזה, ומאז מאגף אותו שוב ושוב מימין.

הוא התבטא בצורה חריפה ביחס לנתניהו: "ראש הממשלה שלא יודע לעשות שום דבר, הוא יודע רק לקשקש ולדבר". לאחר בחירות 2015, הלך ליברמן לאופוזיציה והמשיך לירות לעבר ראש הממשלה: "הוא כשל בכל הנושא הביטחוני", ובהזדמנות אחרת אמר עליו: "הוא המיסטר זיגזג האולטימטיבי", וכינה אותו "שקרן, רמאי, נוכל".

מנגד, קשה למצוא התבטאויות מהסוג הזה אצל נתניהו, שמינה אותו ביוני לפני שלוש שנים לתפקיד שר הביטחון. לפני כחצי שנה התפטר ליברמן, שוב על רקע המדיניות מול חמאס, מה שהחל לגלגל את כדור השלג לקראת הליכה לבחירות.