אלמנת הרב שהציל מאות ממשיכה את דרכו: "לא נוכל להיכנס לנעליו"

בריאיון טלוויזיוני ראשון מספרת רחל הבר על מפעל ההשתלות האדיר של בעלה, שמת מקורונה לאחר שהביא להצלתם של 800 ישראלים שנזקקו לתרומות כליה. "אנשים קרעו את השמים עבורו"

זמן צפייה: 13:32

את השיחה שבה הנציגה של עמותת "מתנת חיים" מבשרת לחולה כי נמצאה כליה עבורו זה רגע שבו אדם מקבל את חייו במתנה, קשה להישאר אדיש לרגע הזה. אבל השבוע, הרגע הנפלא הזה היה גם מכאיב במיוחד - זו הפעם הראשונה שרחל הבר שומעת את השיחה הזאת בלי בעלה לצידה. זו הפעם הראשונה שהיא מגיעה למשרדו של בעלה שמת לפני שבועיים אחרי שנדבק בקורונה ומתחילה מחדש את עבודת העמותה היחידה בישראל שמגייסת תורמי כליה.

"זו הייתה הצוואה שלו - הוא אמר לאחד מאנשי סודו כמה ימים לפני שאשפזנו אותו, 'למה אני לוקח את אשתי, מטריח אותה? אני רציתי שהיא תכיר, אם יקרה לי משהו - היא תדע מה לעשות'", סיפרה רחל. "לא נוכל להיכנס לנעליים שלו, אז נשים ספידה. זה לא יהיה בדיוק אותו דבר, זה לא יכול להיות אותו דבר. אבל מקווה שזה יהיה, בעזרת השם, מה שצריך להיות". קשה להפריז בגודל הנעליים שהשאיר אחריו הרב ישעיהו הבר. זו אינה מליצה לצורך ההספד המרגש, זה עניין של מספרים. הרב שינה את חייהם של אלפי אנשים בישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הסכם השלום בסכנה? ירדן רואה בסיפוח פגיעה בביטחונה • פרשנות

פומפאו: אם ביה"ד בהאג ימשיך בהליכים נגד ישראל – יהיו השלכות

לקראת השבעת הממשלה: ברקת וגלנט בקרב על תיק החינוך

הרב ישעיהו הבר, שיאן התרמות הכליה בישראל
הרב ישעיהו הבר, שיאן התרמות הכליה בישראל | צילום: חדשות 13

כשרק החל את דרכו, איש לא האמין שהחרדי בעל החלום המשונה יצליח לשכנע אנשים בריאים לתרום כליה לאדם שאינם מכירים. עשור לאחר מכן, הוא כבר היה אחראי על יותר מ-800 משפחות שנשלפו מתהומות של מחלה מאמללת, אינספור ילדים שבלעדיו לא היו מגיעים לעולם ואחרים שלא היו שורדים כלל. קשה להעריך כמה מיליארדים של הוצאות רפואיות נחסכו לקופת המדינה.

על אף כל המאמצים למנוע זאת, מגפת הקורונה השתחלה לחדרו של הרב. בני משפחתו שנדבקו גם הם בקורונה הגיעו באמבולנס להר המנוחות בירושלים, אבל לא יצאו ממנו כדי לא לבוא במגע עם אף אחד. "המון אנשים התפללו עליו. אנשים קרעו את השמים עבורו, גם אנשים שלא יודעים להתפלל", אמרה אשתו. "הם שאלו 'איך זה שאלוקים לא ענה לכם?' אז אמרנו, 'הוא ענה - לא. גם לא זו תשובה'".

לפני עשור בערך, הרב הבר סיפר לכל מי שהיה מוכן לשמוע שהוא עומד לחסל את התור הארוך להשתלות כליה בישראל, אף אחד כמובן לא האמין לו. הרשימה כללה אז 800 ממתינים. ערן אורן הוא התורם הראשון שנותח מאז הרב הלך לעולמו והוא התורם ה-801. הרב הבר הצליח להשלים את משימת חייו.

רחל הבר
רחל הבר | צילום: חדשות 13

לתמיכה בפרויקט מימון ההמונים עבור עמותת "מתנת חיים"