הסכם השלום בסכנה? ירדן רואה בסיפוח פגיעה בביטחונה • פרשנות

הממלכה ההאשמית רואה במהלך להחלת ריבונות בשטחי הגדה כהפיכתה לאופצייה המרכזית עבור הפלסטינים למדינה משלהם. אם ממשלת נתניהו-גנץ אכן תפעל לספח, הירדנים עלולים לבטל את הסכם השלום

זמן צפייה: 01:16

מהלך לסיפוח שטחים בגדה המערבית עלול ליצור משבר עם ירדן. מבחינת הירדנים, החלת ריבונות ישראלית שם פירושה הורדת אופציית המדינה הפלסטינית בשטחי יהודה ושומרון, והעלאת האפשרות החלופית למדינה פלסטינית בממלכת ירדן, שבה יש רוב פלסטיני באוכלוסייה.

מהלך סיפוח, שיעלה אפשרות שירדן תהיה המדינה הפלסטינית, נחשב עבור הירדנים כפגיעה בביטחון הלאומי שלהם. בממשל הירדני כבר סימנו סעיף בהסכם השלום לפיו אם זה יקרה הם יראו בכך הפרה של ההסכם. אם ישראל אכן תספח שטחים, ירדן לכל הפחות תשהה את הסכם השום, ולכל היותר תבטל אותו לחלוטין.

מלך ירדן, עבדאללה השני
מלך ירדן, עבדאללה השני | צילום: getty imgaes

כזכור, אתמול התייחס מלך ירדן עבדאללה לתוכנית טראמפ ואמר כי "אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין ישראל לירדן". את הדברים אמר בראיון ל"דר שפיגל" הגרמני. בתשובה לשאלה אם יבטל את הסכם השלום עם ישראל בתגובה לסיפוח, אמר המלך: "אני לא רוצה להפריח איומים – אבל אנחנו בוחנים את כל האופציות".

"האם עכשיו זה הזמן, בעיצומה של מגפת הקורונה, לדון אם אנחנו רוצים פתרון של מדינה אחת לסכסוך הישראלי-פלסטיני? או שאולי זה הזמן לדבר על איך נלחמים במגפה יחד", הוסיף מלך ירדן. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם באזור שלנו. מנהיגים שתומכים בפתרון של מדינה אחת לא מבינים את המשמעות של זה. מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תתמוטט? יהיה יותר כאוס ויותר קיצוניות באזור".

יפעלו לספח שטחים? נתניהו וגנץ
יפעלו לספח שטחים? נתניהו וגנץ

בתוך כך, שר החוץ הירדני אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ הצרפתי כי "יש לנקוט בצעדים שירתיעו את ישראל מסיפוח של חלקים בגדה המערבית". מקורות פלסטיניים בראמאללה אמרו לחדשות 13 כי "דבריו של מלך ירדן מכוונים לא רק לישראל - אלא גם לארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב. סיפוח ישראלי ימיט אסון על האזור, ויהווה קרקע פוריה לקיצוניים. יור הרש"פ אבו מאזן מקיים שיחות עם מנהיגי האזור, ומכין תוכנית אסטרטגית להיאבק בסיפוח המסוכן".