מ"מ המפכ"ל: "המשטרה אינה גוף פוליטי - נקייה משיקולים זרים"

מוטי כהן הגיב לביקורת לפיה השוטרים נוהגים בתקיפות יתר נגד המפגינים נגד נתניהו, ברקע ההיערכות להפגנה נוספת הערב מול המעון בבלפור: "לא נאפשר אלימות מכל סוג שהיא"

זמן צפייה: 01:36

מ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, הדף הבוקר (חמישי) את הביקורת, לפיה השוטרים בהפגנות נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים פועלים בתקיפות יתר ממניעים פוליטיים. זאת, ברקע ההיערכות המוגברת להפגנה שתיערך הערב ובבלפור, ולהפגנה נוספת של ארגון אוהדי בית"ר ירושלים, "לה פמיליה", במתחם התחנה בבירה. בתוך כך, שני החשודים בתקיפת המפגינים בתל אביב מוקדם יותר השבוע יובאו הבוקר לדיון בהארכת מעצרם.

"גם בתקופה מורכבת זו נאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק. מרבית הציבור מוחה כחוק ועלינו השוטרים להבטיח את מימוש זכויותיו", אמר כהן. "נמשיך לפעול בהתאם להערכת המצב ולאפשר את ההפגנות בכל רחבי הארץ, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה ולזהות המפגינים. לצד זאת לא נאפשר אלימות מכל סוג שהיא, פגיעה במפגינים, באזרחים ובשוטרים כאחד. נפעל בנחישות במלוא חומרת הדין נגד מפרי הסדר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: "האלימות נגד המפגינים עלולה להביא למלחמת אחים"

כדי למנוע אלימות: במשטרה שוקלים לאסור על תהלוכות אחרי הפגנות

מהומה בכותל: מחסומי ההפרדה נפרצו • תיעוד

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2020730954' autoplay='0' credit='' desc='מ"מ המפכ"ל עונה לביקורת: "המשטרה אינה גוף פוליטי - היא פועלת למען הציבור"' kid='1_2n3bwweg' duration='57'']

"אני נחוש לאפשר לכל אזרח את זכויותיו הדמוקרטיות בגבולות החוק ומדגיש כי המשטרה אינה גוף פוליטי, היא נקייה משיקולים זרים ופועלת למען הציבור ולטובת הציבור כולו", המשיך מ"מ מפכ"ל המשטרה. "בימים סוערים אלו, אני פונה לאזרחי ישראל באופן אישי, כבדו את החוק, גלו סובלנות לאחר וביחד נשמור על מדינת ישראל וערכיה".

חיים בובליל, מפקד מרחב יפתח שפיקד על ניהול ההפגנה מול בית השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, התייחס בתוכנית "העולם הבוקר" ברשת 13 ליוזמה לבטל את התהלוכות בהפגנות. לדבריו, "זה יכול לעזור מאוד. גם ההפגנה אתמול התחילה כהפגנה מקומית, אמרו שיגיעו 300 איש והגיעו הרבה יותר. אמרו שההפגנה תהיה סטטית ואז התחילו ללכת. נהיו חמישה-שישה מוקדים".

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: חדשות 13

"אנחנו יודעים לאבטח תהלוכות, אנחנו עושים את זה בעדלאידה ובמצעדי הגאווה. אני לא יכול להיות בכל פינת רחוב, אני יכול לאבטח את הציר הראשי", המשיך בובליל. "ברגע שמגיעים עשרות דיווחים על אירועים אי אפשר לרוץ לכל מקום".

אתמול התייחס יו"ר כחול לבן בריאיון לחדשות 13 לאלימות כלפי המפגינים: "מה שקרה אתמול בלילה, והאלימות שאנחנו רואים, היא הדבר שמטריד אותי, והיא מסמנת בעיניי מדרון חלקלק שעלול להוביל אותנול מלחמת אחים. אני קורא לכולם, לא משנה, מימין ומשמאל, לחדול מהסתות, לחדול מהשנאות. אני פשוט קורא לכל הצדדים, תעצרו, זה נהיה מסוכן".

Protst1

כמו כן, אמש פורסם בחדשות 13 כי בעקבות העימותים האלימים שלשום במחאה בתל אביב, המשטרה ערכה התייעצויות במטרה לנסות למנוע מקרים נוספים של אלימות בהפגנות. אחד מהרעיונות שעלו היה לבטל את התהלוכות של המפגינים בתום ההתכנסויות, מכיוון שזהו השלב שבו קשה יותר לכוחות הביטחון לשלוט באירוע ובפעולות שמבצעים המפגינים הקיצוניים. בנוסף, המשטרה מתכוונת להגביר את האמצעים הטכנולוגיים והמודיעיניים שיהיו בשימוש במהלך ההפגנות, כדי למנוע אלימות.

מוקדם יותר השבוע הותקפו מפגינים במחאות שהתקיימו נגד ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים בתל אביב. המפגינים טענו כי שניים מהם אף נדקרו. על פי מארגני מחאת "הדגלים השחורים", חמישה הועברו לקבלת טיפול בבית החולים איכילוב שבעיר. באותו המקום, אחד המפגינים זרק אבן גדולה, לאחר שהותקף בעצמו, ופגע בשוגג בשוטר סמוי.

אלימות בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב
אלימות בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: חדשות 13
הפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים
הפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: רויטרס