כדי למנוע אלימות: במשטרה שוקלים לאסור על תהלוכות אחרי הפגנות

בשל הקושי של כוחות הביטחון לשלוט בתקריות שמתרחשות לאחר פיזור ההתכנסויות, נבדקת האפשרות לאסור על קיום צעדות המחאה • שניים מהחשודים בתקיפת המפגינים בת"א הודו וקשרו עצמם לאירועים

זמן צפייה: 14:02

תקיפת המפגינים בתל אביב: בעקבות העימותים האלימים אמש (שלישי) במחאה בתל אביב, המשטרה ערכה התייעצויות במטרה לנסות למנוע מקרים נוספים של אלימות בהפגנות. אחד מהרעיונות שעלו היה לבטל את התהלוכות של המפגינים בתום ההתכנסויות, שהמשטרה מאפשרת כעת, מכיוון שזהו השלב שבו קשה יותר לכוחות הביטחון לשלוט באירוע ובפעולות שמבצעים המפגינים הקיצוניים. הרעיון יצטרך לעבור בחינה משפטית. בנוסף, המשטרה מתכוונת להגביר את האמצעים הטכנולוגיים והמודיעיניים שיהיו בשימוש במהלך ההפגנות, כדי למנוע אלימות.

"אנחנו חווים גלי אלימות עולים ומתגברים, שיח אלים, חוסר התייחסות מכבדת בכל הרמות", אמרה לחדשות 13 תנ"צ סיגל בר צבי, ראש חטיבת השיטור. "כשיש הפגנה שמתרחשת בניגוד לתיאום עם המשטרה, ובוודאי כשמתפתת לתהלוכה, היכולת שלנו לשלוט בכל סמטה היא מוגבלת. כדי שנוכל להגן על מפגינים ואנחנו רוצים לעשות את זה – אנחנו צריכים שהתיאום יהיה תיאום שלם".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו: "אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא – וגם להסתה נגדי"

המחאה בתל אביב: מפגינים נגד נתניהו הותקפו

אלימות בהפגנות בתל אביב
אלימות בהפגנות בתל אביב | צילום: חדשות 13

בתוך כך, שניים מהעצורים הודו בחקירה וקשרו עצמם לאירועים שבהם מפגינים הותקפו באלימות במהלך מחאה נגד רה"מ בתל אביב. הצעירים טענו בחקירה כי הם ישבו בבר והקטטה התפתחה באופן ספונטני וללא תכנון מוקדם. השניים יובאו  מחר לביהמ"ש השלום בת"א לדיון בהארכת מעצרם. החשוד השלישי שנעצר שוחרר בתנאים מגבילים.

בשטח צצות יוזמות פרטיות של הציבור במטרה לספק הגנה למפגינים במהלך המחאות - בשל החשש של חלק מהם, לפיו המשטרה לא תגן עליהם כראוי. אחת מהיוזמות שעלתה ברשתות החברתיות היא שיוצאי יחידות קרביות יגנו על המפגינים. יוזמה נוספת היא של מאבטחים פרטיים, שימומנו באמצעות קמפיין לגיוס המונים שכבר השיג 30 אלף שקלים.

מפגיני הדגלים השחורים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום ראש הממשלה נתניהו התייחס למקרה ואמר כי "החקירה לגבי האירוע בעיצומה. אני מצפה מהמשטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם האחראים. אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא". זאת, לאחר הביקורת שנמתחה עליו על כך שלא גינה את המקרה.

"באותה מידה, אין מקום להסתה ולאיומים ברצח, המפורשים והמרומזים, נגדי ונגד בני משפחתי, כולל האיום המביש בצליבה היום בתל אביב", הוסיף נתניהו. "לצערי, כששוטר הוכה קשות על ידי מפגינים מול מעון ראש הממשלה ונזקק לניתוח, או כשאיומים ברצח מתפרסמים נגדי ונגד משפחתי מדי יום - התקשורת ואישי ציבור רבים בוחרים להתעלם מכך".

"אני מצפה מכולם לאמת מידה אחידה: לגנות אלימות באשר היא והסתה באשר היא", כתב ראש הממשלה. "בערב תשעה באב אני קורא לכולם להוריד את גובה הלהבות ולשמור על הסדר הציבורי. זה הזמן להתלכד. לכולנו יש משימה משותפת - לנצח את הקורונה".