"אין את הכלים להתמודד עם זה": כך מתפשטת מגפת משככי הכאבים

בעקבות מותה של הנערה יולי זולקוביץ' ממנת יתר, עלתה לכותרות התופעה המדאיגה שהופכת צעירים ומבוגרים לנרקומנים ומכורים לכדורים. "הזמינות בלתי נתפסת - הטלפון הנייד הפך להיות הדילר"

זמן צפייה: 12:01

14 דקות לתוך השיטוט במעלה מדרחוב נווה שאנן שבדרום תל אביב, מצא צוות חדשות 13 את מה שחיפש - אחד הסמים החזקים ביותר שאפשר למצוא כיום בשוק, חזק פי 50 מהרואין, טהור יותר מכל דבר שאפשר למצוא שוק השחור. הוא מגיע עם תו איכות של אחד ממפעלי התרופות הגדולים בעולם, אבל מספר האנשים שהתרופה הזאת הורגת בכל שנה בלתי נתפס. תקופה ארוכה זה היה איזה סיפור רחוק על מגפת תרופות מרשם שגובה מאות אלפי קורבנות מעבר לים, אבל מסתבר שזה קיים בישראל כבר מזמן. יולי זולקוביץ', שמתה לפני שבועיים ממנת יתר, הייתה מכורה לתרופות מרשם. בבת אחת התופעה הזו, שעברה לכולם מתחת לרדאר, קיבלה פתאום פרצוף ושם.

"מעבר לעלייה באחוזים של כ-40% במכירת הכדורים נגד הכאבים, גם יש עלייה גדולה מאוד בניסיונות זיוף של מרשמים". הסביר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל והבעלים של בית המרקחת "טללים". "לעניות דעתי, היד קלה מדי על ההדק - צריך שתהיה מערכת בקרה הרבה יותר חמורה". זו לא רק תחושה, הנתונים בנושא ברורים ומטרידים. על פי דוח של OECD, ישראל היא המדינה המובילה בעולם המערבי בעלייה של מתן תרופות נרקוטיות במרשם, ועל פי עבודה שנעשתה לאחרונה על ידי כמה חוקרים ישראלים, 10% מכלל המטופלים של קופת חולים "כללית" קיבלו מרשמים לאופיואידים בשנת 2018. מה שבעבר ניתן רק לחולי סרטן ולחולים קשים או קשישים, ניתן היום במרשם לחולים שפשוט מתלוננים על כאב. רבים מאוד מן המרשמים האלה - מתגלגלים לשוק השחור.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו התחסן: "זריקה קטנה לאדם, צעד ענק לבריאות של כולנו"

ר"מ בריטניה: "נחמיר ההגבלות בלונדון בשל זן חדש ומדבק יותר"

אוחנה: "הפערים לא נסגרו – רוב הסיכויים שהולכים לבחירות"

משככי כאבים
משכחי כאבים | צילום: חדשות 13

לדברי פפו, "בזמנים של מצוקות חברתיות-כלכליות כמו עכשיו, בתקופת הקורונה, אני מכיר מקרה של אמא ובת שזו הפרנסה שלהן מעבר לביטוח לאומי - ולי אין את הכלים להתמודד עם זה". מרשמים רבים מגיעים בסוף לאפליקציית טלגרם, גן העדן של סוחרי הסמים. אינספור קבוצות שמציעות תרופות מרשם נפתחו ביישומון בתקופה האחרונה. הכול מגיע ישירות עד הבית, ולא צריך אפילו להתאמץ. התוצאות קטסטרופליות - בשנה האחרונה נרשמו לפחות שלושה מקרים של צעירים שצרכו פנטניל ומתו. "הזמינות בלתי נתפסת, זה בכל מקום. הטלפון הנייד הפך להיות הדילר", הסבירו שירה וליאור סלפטר, מייסדי מרכז הגמילה "שבטיא". "תחשוב שאתה צריך לעבור תהליך גמילה כשהדילר אצלך בכיס כל הזמן".

כדי להבין עד כמה התחום הזה פרוץ, צריך לחזור לבתי המרקחת. הרוקחים אינם מבינים איך יכול להיות שיש כל כך הרבה חורים שדרכם אפשר לקבל תרופות מרשם, אבל איש אינו טורח לסתום אותם. ישראל נמצאת בתחילתו של גל מדאיג מאוד וכל הגורמים המעורבים רואים אותו מגיע באופק. אם מסתמכים על מה שקרה שוב ושוב בלא מעט מדינות, עצימת עיניים ותקווה שהוא יחלוף מאליו הן לא שיטה מוצלחת במיוחד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: המשרד פועל מזה מספר שנים לטיפול בתופעה. נוסף על כך, הוקמה ועדת מומחים שתדון בנושא. החמרת ההגבלות הקיימות צריכה להישקל בזהירות המתחייבת אל מול הסיכון במניעת טיפול רפואי חיוני במטופלים הזקוקים לו. בעבר היו מגעים עם המכון לרפואה משפטית על מנת להתחיל ולאסוף נתונים (על מקרי מוות כתוצאה משימוש במשככי כאבים) והמהלך התעכב לאור תקופת הקורונה.

מעו"ד אלעד רט, המייצג מטעם הסנגוריה הציבורית את איליה שקון, בן זוגה של יולי זולקוביץ' ז"ל, נמסר בתגובה: "הטענות המובאות בכתבה הן חלק מקמפיין תקשורתי שמנהלת משפחתה של יולי ז"ל נגד איליה. מדובר במחזור של טענות כוזבות שנבדקו על ידי המשטרה, והעובדה שאיליה שוחרר ממעצרו ללא כל תנאי מדברת בעד עצמה. כפי שאמרנו מתחילת הדרך, קיים פער אדיר בין התמונה המוצגת בתקשורת לבין המציאות העובדתית, כפי שהתגלתה בחדרי החקירות. המידע שגלוי לציבור הוא רק קצה קצהו של הקרחון, ואנו מניחים שבבוא היום תתבהר התמונה בכללותה. עד כה נמנענו מניהול הגנתו של איליה בתקשורת, וכך בכוונתנו להמשיך ולנהוג".