מספרים מדאיגים: הפערים החברתיים-כלכליים בקרב העדה האתיופית

40% מבני העדה מחזיקים בתעודת בגרות העונה לדרישות האוניברסיטאות לעומת 69% מכלל האוכלוסייה. כשליש מיוצאי אתיופיה מטופלים על ידי הרווחה, לעומת 13% מכלל הציבור

זמן צפייה: 04:13

הזעם של קהילת יוצאי אתיופיה התפרץ בעקבות מותו של סלמון טקה, שנורה למוות על ידי קצין משטרה, אך נתונים כלכליים וחברתיים המציגים נקודות פתיחה שונות בין האוכלוסיות מצביעים על כך שהכעס של בני העדה הצטבר בשל אפליה מתמשכת.

בישראל חיים כ-150 אלף יוצאי אתיופיה, מתוכם 40% הם כבר ילידי הארץ – כלומר דור שני לעולים מאתיופיה. אך מה הסיכויים שלהם להתקדם בחברה הישראלית באופן שווה?

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

סקר: ירידה של 40% בתמיכת הציבור במחאת יוצאי אתיופיה

הרבנים הראשיים נפגשו עם ראשי העדה האתיופית: "יש לסיים המחאה"

ארדן: "זו לא הייתה מחאה - אלא גל אלימות"

Israelis Of Ethiopian Decent Cover Themselves With Israeli Flags As They Take Part In A Demonstration Against Police Brutality, Following The Death Of An Israeli Ethiopian Community Member, Yehuda Biadga, In Tel Aviv, Israel
הפגנה של בני העדה האתיופית לאחר מותו של יהודה ביאדגה, ינואר 2019 | צילום: רויטרס

בתחום החינוך, שיעור יוצאי הקהילה האתיופית אשר ניגשים לבגרות כמעט שווה לכלל האוכלוסייה – 91% לעומת 95%, אלא שרק 62% מהם זכאים לתעודת בגרות מול 79% מכלל הציבור. בולטת מזה היא העובדה כי רק 40% מבני העדה האתיופית מחזיקים בתעודת בגרות העונה לדרישות הסף של האוניברסיטאות לעומת 69% מכלל האוכלוסייה. כמו כן, 22% מתוכם השתלבו במוסד להשכלה גבוה אחרי שמונה שנים מסיום התיכון, לעומת 44% מהאוכלוסייה הישראלית כולה.

הפערים גדולים גם בהכנסות וההוצאות של משפחה ישראלית ותיקה לעומת עולים חדשים מאתיופיה. ההכנסה המשפחתית לחודש, נטו, למשפחה של יוצאי אתיופיה היא 11,245 שקלים לעומת 15,751 אצל כלל האוכלוסייה. בהתאמה, גם ההוצאה המשפחתית לחודש נמוכה מאוד, מה שמראה על רמת חיים נמוכה – 7,037 שקלים לעומת 12,792.

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה | צילום: חדשות 13

ההוצאות על מזון עומדות על 1,461 שקלים למשפחה מהקהילה האתיופית, לעומת 2,116 לכלל האוכלוסייה. הוצאות החינוך, כפי שעולה מהנתונים, הן 816 שקלים ליוצאי העדה לעומת 1,857 לאוכלוסייה הישראלית כולה.

בתחום הרווחה, שליש מבני העדה נתמכים על ידי רשויות הרווחה, זאת לעומת 13% בכלל האוכלוסייה. בקרב הקהילה האתיופית ישנן 26% משפחות חד הוריות, לעומת השיעור באוכולוסייה - 12%. נתון נוסף שעלה הוא של-57% בלבד מיוצאי אתיופיה יש מחשב בבית, לעומת 78% מכלל האוכלוסייה.

Israelis Of Ethiopian Descent Protest Over Police Shooting
מחאת קהילת יוצאי אתיופיה | צילום: רויטרס

ביום רביעי פורסם סקר של מכון "רושינק" עבור התוכנית "העולם הבוקר", וממנו עלה כי בקרב הציבור הישראלי נרשמה ירידה של כ-40% בתמיכה במחאת יוצאי אתיופיה.

מסקר שנערך בזמן המחאה של חודש ינואר, בעקבות מותו של יהודה ביאדגה, עלה כי 59% חשבו שמחאת בני העדה האתיופית מוצדקת וכי 14% חשבו שהיא אינה מוצדקת. מסקר שנערך לאחר המחאה האחרונה, עולה כי 42% הביעו תמיכה, וכי 28% הביעו התנגדות.

כמו כן, גורמים בצמרת המשטרה אמרו אמש בחשש לחדשות 13 כי המידע שעולה מהשטח מצביע על כוונת יוצאי אתיופיה לחדש את המחאה ברחובות בעקבות מותו של טקה. בד בבד, ראשי המחאה אמרו לחדשות 13 כי "לא נהיה ברחובות בשל בקשת משפחת טקה. אולם, לא נרפה עד קצין המשטרה שירה בטקה יואשם הריגה, ויודח מהארגון".