סקר: ירידה של 40% בתמיכת הציבור במחאת יוצאי אתיופיה

לפי סקר מכון "רושינק", 42% מהישראלים מביעים תמיכה בהפגנות שהחלו לאחר שסלמון טקה נורה ע"י שוטר. במהלך המחאה הקודמת לפני כחצי שנה, נרשמה תמיכה גבוהה יותר של 59%

זמן צפייה: 11:18

הירי בסלמון טקה: בקרב הציבור הישראלי נרשמה ירידה של כ-40% בתמיכה במחאת יוצאי אתיופיה – כך לפי סקר מכון "רושינק" שנערך אתמול (רביעי) עבור "העולם הבוקר".

מסקר שנערך בזמן המחאה של חודש ינואר, עלה כי 59% חשבו שמחאת בני העדה האתיופית מוצדקת וכי 14% חשבו שהיא אינה מוצדקת. מסקר שנערך לאחר המחאה האחרונה, עולה כי 42% הביעו תמיכה, וכי 28% הביעו התנגדות.

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

"אותי הסקר לא מפתיע באופן אישי", אמר ל"העולם הבוקר" שחר מולא, ממארגני המחאה. "במחאה הקודמת היינו שקטים ורגועים, יצאו 30 אלף איש, לא היו פגיעות בנפש ועבדנו קשה כדי שהמחאה תעבור בצורה חלקה. באופן טבעי תהיה אהדה כי הדברים עברו בשקט. אבל בגלל שהאירועים האחרונים היו באמת לא פשוטים ואני לא מצדיק אלימות בשום צורה, אז זה הגיוני שיהיו מספרים כאלה. אני לא חושב שבסופו של דבר ההתעסקות שלנו כמי שבאים למחות צריכה להיות באם יש לנו אהדה או אין".

"המקרה של טקה צריך להדיר שינה מעיניהם של כולם", המשיך מולא. "אני מבין את הכעס ואת הסטטיסטיקות הנמוכות כלפי העדה, אבל זה מעודד מצד אחד כי זה מראה שהמקרה הגיע ליותר אנשים. אני לא חושב שאנשים יבואו ויגידו שאנחנו נחמדים וטובים כי המחאה הזו הייתה קצת מעבר למה שהיא צריכה להיות מבחינת האלימות גם בעיניי, בטח בפגיעה באזרחים ובחפים מפשע. אבל זה סיר של לחץ שבמשך עשרות שנים שאנו מוחים - הכתובת הייתה על הקיר, אמרנו שיהיה עוד רצח ואף אחד לא עשה עם זה כלום".

שחר מולא | צילום: חדשות 13

אתמול הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, וכי החליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיעה בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה שלשום.

מאות מפגינים הגיעו לצומת עזריאלי - רבים מהם מחו על נושאים שאינם נוגעים ליחס המשטרה ליוצאי אתיופיה, והציר נחסם מפעם לפעם. חמישה פעילים נעצרו בעקבות ניסיון לחסום את הכביש. נתיבי איילון נחסמו בעקבות ירידת מפגינים לכביש, ונפתחו מחדש לאחר כ-40 דקות. בסביבות השעה 20:00 התפזרו המפגינים.

הפגנת יוצאי אתיופיה בצומת עזריאלי
הפגנת יוצאי אתיופיה בצומת עזריאלי | צילום: חדשות 13

מאות מפגינים הגיעו גם לצומת קריית אתא - הצומת המרכזי באזור, ומשם המשיכו לכיוון זירת הירי - שם ערכו טקס זיכרון. מפגין שהגיע למקום מחה על האופן בו סוקרו ההפגנות, ואמר לחבריו המפגינים: "אל תיגעו בשוטרים. אנחנו נפגין כי כואב לנו, אנחנו לא אלימים", אמר והוסיף: "התקשורת רוצה לשמוע אלימות. הם (השוטרים) חיסלו 14 ילדים, לא ניתן להם לחסל אותנו. נעשה הפגנה שקטה, נביע את המחאה בצורה שקטה".

מפגינים נוספים התקהלו מוקדם יותר בגשר ראשון לציון בכביש 4. במהלך ההפגנה כעשרים מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה פיזרה את המפגינים ועצרה שני חשודים שבחפציהם נמצאו בקבוקי תבערה. כמו כן, עשרות מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת יבנה ויידו אבנים לעבר השוטרים. הם פוזרו על ידי הכוחות, ושישה חשודים נעצרו.