ליברמן בטקס זיכרון: "יש לעבור למדיניות של הכרעה בעזה"

שר הביטחון לשעבר התייחס להפסקת האש עם חמאס ואמר כי "עידן ההכלה וההסדרה צריך להסתיים" • הסתיימו הטקסים ברחבי הארץ: יותר ממיליון וחצי אנשים פקדו את בתי העלמין הצבאיים

זמן צפייה: 10:22

יום הזיכרון: יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן התייחס היום (רביעי) להפסקת האש עם חמאס ואמר כי "עידן ההכלה וההסדרה צריך להסתיים. יש לעבור למדיניות של הכרעה. לצה"ל יש את כל הכלים והיכולות להכריע את הטרור העזתי. ההכרעה בידי צה"ל. ההחלטה על המדיניות בידי הממשלה". הדברים נאמרו  בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי במגדל העמק.

"לצערי, גם היום, כאשר אנו מציינים 71 שנות עצמאות, אנחנו עדיין עומדים בפני איומים ביטחוניים מדרום ומצפון", הוסיף ליברמן. "צה"ל הוא צבא מאומן, נחוש, איכותי וחזק, שיכול לגבות מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו".

בתוך כך, הסתיימו טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ. לפי משרד הביטחון, יותר ממיליון וחצי איש פקדו את בתי העלמין במהלך 52 האירועים הממלכתיים. כחצי מיליון גולשים הדליקו נרות זיכרון באתר "יזכור", לזכר הנופלים.

עוד כתבות בנושא:

"סירבו להודיע לי שהוא נפל": מאבק בנות הזוג השכולות לקבל הכרה

בחייו דאג לחייליו הבודדים - במותו ציווה להקים להם בית חם

רה"מ בטקס האזכרה הממלכתי: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

שר הביטחון לשעבר ויו''ר מפלגת ישראל ביתנו ח''כ אביגדור ליברמן בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי במגדל העמק
שר הביטחון לשעבר ויו''ר מפלגת ישראל ביתנו ח''כ אביגדור ליברמן בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי במגדל העמק

"זו שעתה היפה של החברה הישראלית, שבה אזרחי ישראל זוכרים ומזכירים את 23,741 חללי מערכות ישראל הקדושים, שבזכותם הקמנו כאן בית", אמר סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם. "אנחנו מצדיעים לנופלים ונמשיך לחבק את בני המשפחות השכולות כל ימות השנה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1242' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='דברי ליברמן בטקס הזיכרון' kid='1_7ip52irz' duration='43'']

בד בבד, ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, נשא דברים בטקס האזכרה המשטרתי ואמר: "משטרת ישראל שותפה למחיר יקר זה ונטלה חלק חשוב בגיבוש צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל. משפחת השכול היא אחת, עטופת יגון וכאב. אנו שותפים לכאבכם וחשים את הכוח והעוצמה שבכם".

במקביל, נרשם אירוע חריג באזכרה הממלכתית של חללי דלית אל כרמל ועוספייה, כשעשרות משתתפים יצאו מהטקס בזמן נאומו של השר איוב קרא. זאת במחאה על תמיכתו בחוק הלאום. כמו כן, בשל נאום השר, הטקס הוחרם על ידי רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל כרמל, ובמקומו נאם ראש מועצת עוספייה – באיש מנסור. בתוך כך, גורמים בעדה הדרוזית מסרו לחדשות 13 שעם השבעת הממשלה, תחזור המחאה נגד חוק הלאום.

מוקדם יותר, נשא ראש הממשלה נתניהו דברים בטקס הממלכתי בהר הרצל ואמר: "אירועי הימים האחרונים ממשיכים להבהיר על מה נסוב מאבקנו. על הניסיון של דורשי רעתנו להחריב את מדינתנו ולעקור אותנו מארצנו". "ב-100 השנים האחרונות אויבינו ניסו לעשות זאת פעם אחר פעם, אך נכשלו. בבוקר הזה, בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, אמר. נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו וננעץ את שורשנו עמוק עוד יותר באדמת המולדת. כך עשו גיבורנו בשחר תחיית האומה ואנו צועדים בדרכם", הוסיף נתניהו.

ראש הממשלה עלה לשאת דברים. "משפחת השכול היא משפחתי שלי, מאז הארבעה ביולי 1976. לפני כמה שבועות מדינת ישראל עצרה מלכת כשאחרי 37 שנים החזרנו את זכריה באומל הביתה. אלפים הגיעו להלוויה המרגשת שנערכה על ההר הזה ונתנו חיבוק עצום למשפחתו. העם הנפלא שלנו שוב הוכיח שאחרי עשרות שנים הוא אינו שוכח את בניו", אמר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1210' autoplay='0' credit='הרב הראשי של צה"ל נושא תפילה לנשמות הקדושים' desc='' kid='1_jkj453ky' duration='115'']

"כשהודיתי לנשיא פוטין על העזרה באיתורו של זכריה אמרתי לו שבעבורנו אחוות לוחמים היא ערך עליון, וראיתי את ההארה בעיניו", אמר נתניהו. "זו המשמעות העמוקה ביותר של היום המקודש הזה. זה יום של יגון כבד אבל גם יום של אחווה עילאית, בו כולנו חשים כמשפחה אחת. מצד אחד היגון - וכמוכם גם אני יודע אותו היטב - קשה מאוד לתאר אותו למי שלא נכנס למעגל השכול כי הכאב גואה, הגעגוע לא פוסק. אמש ב'שרים לזכרם' אמרו בני אחת המשפחות השכולות 'הלב מתרסק לרסיסים, העצב הוא תמידי'".

נתניהו התחייב להחזרת נעדרים ושבויים: "אני מאחל החלמה לכל הפצועים ואני מתחייב שנמשיך לפעול להחזרת נעדרנו ושבויינו - כולל רון ארד, הדר גולדין, אורון שאול, יהודה כץ, צבי פלדמן וכן אברה מנגיסטו והאשם א-סייד. כפי שהחזרנו את זכריה באומל אחרי 37 שנים, כפי שהבאנו את טייס חיל  האוויר יקיר נווה לקבר ישראל אחרי 56 שנים. ביום הזיכרון אנו מציינים את אבידותנו וביום העצמאות נעלה על נס את הישגינו. 71 שנים של עשייה מופלאה, 71 שנים של יצירה כבירה. מי ייתן שמשא היגון על כתפנו יוקל כשיתרחב ליבנו  מגאווה אין קץ על פלא התקומה שאותה אנו חבים ליקירנו".

במהלך האירוע הניחו זרים המדינה, הממשלה, הכנסת, בית המשפט העליון, המשפחות השכולות, צה"ל, המשטרה, המוסד, השב"כ, שב"ס, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית, וזר עיריית ירושלים.