רה"מ בטקס האזכרה הממלכתי: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

נתניהו נאם בהיכל הזיכרון בהר הרצל, והתייחס להודעת איראן כי תשעה חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין. "נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו וננעץ שורשים באדמת המולדת"

זמן צפייה: 06:57

יום הזיכרון: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל כי "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". זאת, לאחר שהבוקר השעתה טהראן סעיפים מההסכם ונתנה למעצמות אוליטמטום של 60 יום להיענות לדרישותיה.

הטקס, שהתרחש כאמור בהר הרצל, התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל אביב כוכבי, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, ראש המוסד יוסי כהן, וראש השב"כ נדב ארגמן. בשעה 11:00 נשמעה צפירה של שתי דקות ואזרחי ישראל התייחדו עם זכר הנופלים.

בתחילת האירוע, הדליקה נר הזיכרון יונת משולמי, אלמנתו של סמל ראשון עמשא-ישראל (עמי) משולמי, שנפל בקרב בי"ח באב תשס"ו, 12.8.2006 בדרום לבנון. לאחר המלחמה הוענק לו ציון לשבח. בהמשך, נשא את תפילת הקדיש פרופסור מאיר שליט, אביו של עומר שליט שנפל באסון המסוקים בכ"ח בשבט תשמ"ד 04.02.1992. בן תשע עשרה וחצי היה במותו.

לעוד כתבות בנושא:

"סירבו להודיע לי שהוא נפל": מאבק בנות הזוג השכולות לקבל הכרה

בחייו דאג לחייליו הבודדים - במותו ציווה להקים להם בית חם

"הטנק היה בית": סיפור הלחימה של גדוד השריון - שנכתב על קרטון

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1209' autoplay='0' credit='פרופ' מאיר שליט ששכל את בנו עומר באסון המסוקים נשא קדיש' desc='' kid='1_oboxtj4z' duration='67'']

ראש הממשלה עלה לשאת דברים. "משפחת השכול היא משפחתי שלי, מאז הארבעה ביולי 1976. לפני כמה שבועות מדינת ישראל עצרה מלכת כשאחרי 37 שנים החזרנו את זכריה באומל הביתה. אלפים הגיעו להלוויה המרגשת שנערכה על ההר הזה ונתנו חיבוק עצום למשפחתו. העם הנפלא שלנו שוב הוכיח שאחרי עשרות שנים הוא אינו שוכח את בניו", אמר.

"אירועי הימים האחרונים ממשיכים להבהיר על מה נסוב מאבקנו. על הניסיון של דורשי רעתנו להחריב את מדינתנו ולעקור אותנו מארצנו", אמר נתניהו. "ב-100 השנים האחרונות אויבינו ניסו לעשות זאת פעם אחר פעם, אך נכשלו. בבוקר הזה, בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, אמר. נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו וננעץ את שורשנו עמוק עוד יותר באדמת המולדת. כך עשו גיבורנו בשחר תחיית האומה ואנו צועדים בדרכם".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1210' autoplay='0' credit='הרב הראשי של צה"ל נושא תפילה לנשמות הקדושים' desc='' kid='1_jkj453ky' duration='115'']

"כשהודיתי לנשיא פוטין על העזרה באיתורו של זכריה אמרתי לו שבעבורנו אחוות לוחמים היא ערך עליון, וראיתי את ההארה בעיניו", אמר נתניהו. "זו המשמעות העמוקה ביותר של היום המקודש הזה. זה יום של יגון כבד אבל גם יום של אחווה עילאית, בו כולנו חשים כמשפחה אחת. מצד אחד היגון - וכמוכם גם אני יודע אותו היטב - קשה מאוד לתאר אותו למי שלא נכנס למעגל השכול כי הכאב גואה, הגעגוע לא פוסק. אמש ב'שרים לזכרם' אמרו בני אחת המשפחות השכולות 'הלב מתרסק לרסיסים, העצב הוא תמידי'".

"מצד שני, האחווה. אומה שלמה חובקת בליבה את משפחות הנופלים. חברים לנשק מבקרים משפחות שכולות גם אחרי עשרות שנים" הוסיף ראש הממשלה. "היום העם כולו מחבק את משפחותים של חללי מערכות ישראל - יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בדואים וצ'רקסים. לפני שנה לוחם דובדבן רונן לוברסקי נפל בפעילות מבצעית. רעייתי ואני ביקרנו בביתו. הוריו אמרו למנחמים: אנחנו מרגישים כאילו היה לנו יהלום ביד, כל אחד מתאר אותו מכיוון אחר. זה תיאור ציורי שקולע לאמת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1212' autoplay='0' credit='מנהל היכל הזיכרון הממלכתי, נושא את תפילת "יזכור" ' desc='' kid='1_le5plcfh' duration='59'']

"יקירנו שנפלו היו יהלומים, יהלומים אנושיים. אישיותם בוהקת מכל זווית, אהבת האדם והמשפחה, אהבת העם והמדינה, תחושת השליחות, נכונות ההקרבה. יש גם יהלומים שנסתרים מן העין, כמו סגן אלוף מ', שחייו נגדעו בחשכת ליל במשימה נועזת ברצועת עזה. מ' הוא גיבור עלום, שנתן את דמו במאבק המתמשך במבקשי נפשנו. אחרי נפילתו גיליתי שעסק בהתנדבות חברתית מרגשת מעין כמוה. ביקרתי בכפר שלו ופגשתי את משפחתו, איזה משפחה אצילית, איזו מחויבות לגורל המשותף של כולנו", הוסיף נתניהו.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1213' autoplay='0' credit='הנשיא וראש הממשלה מניחים זרים בטקס יום הזיכרון בהר הרצל' desc='' kid='1_5b85u918' duration='72'']

נתניהו התחייב להחזרת נעדרים ושבויים: "אני מאחל החלמה לכל הפצועים ואני מתחייב שנמשיך לפעול להחזרת נעדרנו ושבויינו - כולל רון ארד, הדר גולדין, אורון שאול, יהודה כץ, צבי פלדמן וכן אברה מנגיסטו והאשם א-סייד. כפי שהחזרנו את זכריה באומל אחרי 37 שנים, כפי שהבאנו את טייס חיל  האוויר יקיר נווה לקבר ישראל אחרי 56 שנים. ביום הזיכרון אנו מציינים את אבידותנו וביום העצמאות נעלה על נס את הישגינו. 71 שנים של עשייה מופלאה, 71 שנים של יצירה כבירה. מי ייתן שמשא היגון על כתפנו יוקל כשיתרחב ליבנו  מגאווה אין קץ על פלא התקומה שאותה אנו חבים ליקירנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1211' autoplay='0' credit='לזכר הנופלים: ישראל עצרה מלכת במשך 2 דקות' desc='' kid='1_sdvx7y9d' duration='26'']

במהלך האירוע הניחו זרים המדינה, הממשלה, הכנסת, בית המשפט העליון, המשפחות השכולות, צה"ל, המשטרה, המוסד, השב"כ, שב"ס, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית, וזר עיריית ירושלים.

אתמול נשא הנשיא ריבלין דברים בטקס הדלקת "נר הזיכרון" ברחבת הכותל המערבי שבירושלים,פנה למשפחות השכולות ואמר כי "בכל שנה אני נרעד ונרגש מקדושתו של הערב הזה מכובד האחריות של המקום הזה, ומכובד הלב של עיניכן, הרבות כל כך, הרבות מדי. כמה, כמה כבד הלב. ערב אחד בשנה אני עומד כאן כשליחם של אזרחי ישראל, ומבקש בשמם, בשמנו כולנו, לומר לכם כי ביום הזה, יותר מבכל יום אחר, שלומנו קשור בשלומכם. שלומנו קשור בשלומכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מניח זר לזכר הנופלים וחללי מערכות ישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו מניח זר לזכר הנופלים וחללי מערכות ישראל | צילום: החדשות 13

"ביום הזיכרון הזה, הלבבות מתאחדים. ועינינו פקוחות, וידנו מושטות, ואוזננו כרויות ואנחנו מבקשים ספרו לנו. ספרו לנו על האדם שהוא היה", אמר. "אני יודע שאתם חושבים ויודעים שאנחנו לא מבינים. שלעולם לא נבין. שלעולם לא נצליח לחוש כיצד פועם בכם הכאב, כיצד הוא צורב מבפנים, כיצד נפרמת הצלקת כל בוקר מחדש. אני יודע שאתם חושבים שאנחנו לא נבין. שלא נבין כיצד אחרי עשרים, ושלושים, וארבעים שנה, אתם עדיין מתכווצים בכל פעם שמגיע יום הולדת. אבל היום, אנו מבקשים למרות הכל, ספרו לנו. ספר לנו אבא על הנקודה ההיא במשקוף הדלת עליה השעין את המרפק כששוחחתם. ספרי לנו אמא על הספה שקיבלה את צורת הגוף שלו כשישב עליה וקרא, על השן ששבר כשנפל מהאופניים, על המריבה האחרונה שרבתם, על מה שתכנן להיות כשיהיה גדול. ספר לנו אח על המוזיקה שהכרת לו, על הפעם האחרונה שהוא הגן עליך מול ההורים. ספרי לנו אחות, על שיחת הנפש האחרונה שרצית לעשות איתה ולא הספקת. ספר לנו סבא, על הממתקים שקיבל ממך בלי הגבלה. ספרי לנו סבתא, על החופשה ההיא שישנה אצלכם לבד, וכמה התרגשה לקראתה. ספרי לנו אהובה, על העצים והציפורים שרק הוא ידע את שמם, ועל הריב ההוא, שחשבתם שהזוגיות לא תצליח להשתקם ממנו וכיצד הפתעתם את עצמכם לטובה. ספרו לנו עליה, ספרו לנו עליו, ספרו לנו על האדם. קחו אותנו אל החלל המלא כל כך, הגדוש כל כך, שהותירו אחריהם בלכתם. הרשו לנו לזכור איתכם".

הרמטכ"ל אביב כוכבי דיבר אף הוא באירוע ואמר כי "אין לקבל דבר כמובן מאליו –  לא את החיים בביטחון ולא את קיומה של מדינת ישראל. לו רק אפשר היה לשאול, את אלו שנתלשו מביתם, את אלו שנדחסו לתוך קרונות המשא בדרכם למחנות ההשמדה, לו רק אפשר היה לשאול, האם יגיע היום שלעם היהודי יהיה צבא שיגן עליו, קרוב לוודאי שהם היו עונים, שלא יהיה צבא מכיוון שלא תהיה מדינה. מדינת ישראל הוקמה בזכות החזון, הנחישות והמעשיות, אך בראש ובראשונה בזכות ארגוני השמירה, המחתרות, ארגוני הביטחון וצה"ל. את קבקבי העץ של אסירי המחנות החליפו נעליים צבאיות, ומאז ועד היום, עומד צה"ל על המשמר כמגן העם. אך המחיר היה כבד מנשוא".