העליון: המדינה תשלם 10 מיליון דולר למוצאי גופת מג'די חלבי

הערעור התקבל לאחר שהמדינה הודיעה כי לא תשלם את הפרס שהובטח למסייעים במציאת החייל שנעדר במשך שבע שנים, מכיוון שהאזרחים איתרו את עצמותיו במקרה – ולא השקיעו משאבים בחיפוש

זמן צפייה: 01:01

בית המשפט העליון קיבל היום (שני) את ערעורם של האחים איברהים וחאדר קוזלי, שמצאו ב-2012 את עצמות החייל מג'די חלבי, שנעדר מזה שבע שנים. בתקופת החיפושים אחר חלבי, הבטיחה עמותת "לחופש נולד", בשיתוף המדינה, פרס בסכום 10 מיליון דולר למי שיביא מידע על החייל הנעדר, אך העמותה נסגרה חודשים לפני מציאת שארי גופתו. המדינה, מצדה, טענה כי מכיוון שעצמותיו של חלבי נמצאו במקרה, ולא הייתה לאחים דרך ודאית לדעת שהוא אכן החייל הנעדר - אין הם זכאים לפרס שהובטח.

בית המשפט העליון קבע, בדעת הרוב, כי המערערים לא היו חייבים לדעת בוודאות בעת מסירת המידע שמדובר בגופתו של חלבי, אלא די בכך שחשבו כי יש אפשרות שמדובר בגופתו ומסרו את המידע למשטרה.

בית המשפט דחה את טענת המדינה לפיה תהיה זכאית לפטור מתשלום הפרס, נוכח שיקולי תקציב ומכיוון שהמערערים לא השקיעו משאבים בחיפוש אחר המנוח. עוד נקבע, כי המדינה קיבלה את "ידיעת הזהב" עליה התחייבה לשלם את הפרס. שווי הראיה שהציגו האחים קוזלי בלתי ניתן לערעור, מכיוון שסיפקו למדינה לא רק מידע – אלא אף מצאו את הגופה עצמה.

עוד בחדשות 13:

מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה: "חדור שליחות לאומית"

"לא הושיטו עזרה": אישום נגד המעורבים בפגע וברח בירושלים

חשד לחיסול בנשר: עבריין המוכר למשטרה נהרג כתוצאה מפיצוץ רכב

מג'די חלבי
מג'די חלבי | צילום: חדשות 13

חלבי, תושב דאלית אל-כרמל, היה חייל צה"ל בדרגת טוראי, אשר נעלם לאחר שיצא מביתו ב-24 במאי 2005. חלבי שאמר להוריו כי הוא חוזר לבסיס חיל החימוש הסמוך לחיפה בו שירת. הוא נראה לאחרונה תופס טרמפים בכביש הכניסה לישוב כשהוא לבוש בבגדים אזרחיים.

מחקירת המשטרה עולה כי חלבי הספיק למשוך 50 שקלים ממכשיר כספומט לפני שנעלם ועד ראיה אף סיפר כי ראה אותו קונה במכולת. הוא היה בן 20 כאשר אבדו עקבותיו. יומיים לאחר שנעלם הגיעו קציני צה"ל לביתו על מנת לברר מדוע לא התייצב בבסיס. המשפחה החלה בחיפושים אחריו אולם רק כשבוע לאחר שנעלמו עקבותיו של חלבי הוחלט בצה"ל להכריז עליו כנעדר.

ב-2012, כאמור, נמצאו עצמותיו של החייל הנעדר, מג'די חלבי באזור עוספייה. ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי, הגיעה לבית המשפחה למסור להם את הידיעה. גורמים המעורים בפרטי המקרה אמרו אז כי מציאת העצמות היא התקדמות רצינית בחקירה וייתכן שבעתיד תאפשר לשפוך אור על נסיבות המקרה - שעד היום לא ידועות.