מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה: "חדור שליחות לאומית"

בהצבעה במליאת הכנסת נבחר מועמד הקואליציה לתפקיד, ויחליף את השופט בדימוס שפירא בחודש יולי. אדלשטיין: "שהנגיעות שלך בתחומים הציבוריים יהיו כמו נגיעות של רופא שמתקן את ליקויי החברה"

זמן צפייה: 02:32

הכנסת הצביעה היום (שני) כי מבקר המדינה החדש יהיה מועמד הקואליציה, מתניהו אנגלמן ברוב של 67 קולות בעד, ו-48 בעד מועמד האופוזיציה, גיורא רום. חמישה חברי כנסת שלשלו לקלפי פתק לבן. כל ח"כ הצביע מאחורי הפרגוד בהצבעה חשאית. לראשונה זה 30 שנה, לא יכהן בתפקיד שופט בדימוס. מבקר המדינה הנוכחי, יוסף שפירא, יסיים את תפקידו בחודש יולי. "אני מאחל לך שהנגיעות שלך בתחומים הציבוריים יהיו נגיעות של רופא שבא לתקן את כל הליקויים שיש בחברה", בירך אותו יו"ר הכנסת. "אני מאחל לך בהצלחה".

אנגלמן נחשב למקורבו של שר החינוך היוצא, נפתלי בנט. יתרה מזאת, מי שדחף את מינויו למבקר המדינה הוא יועצו הבכיר ומקורבו של בנט עו״ד עדן ביזמן, שגם קידם את מינויו למנכל המל״ג. ביזמן הציע את הרעיון לפני מספר שבועות לח״כ בצלאל סמוטריץ וזה פעל מול נתניהו ובהמשך מול שאר השותפות הקואליציוניות.

"זהו כבוד גדול עבורי ועבור משפחתי. מוסד המבקר הוא מאבני היסוד של מדינת ישראל", אמר אנגלמן לאחר ההצבעה. "אני נכנס לתפקיד חדור שליחות לאומית. כולי תקווה שאמלא את שליחותי נאמנה באופן הרואה את טובת מדינת ישראל ואזרחיה לנגד עיני".

לכתבות נוספות בנושא: 

מדוע בחר נתניהו ברואה חשבון אנונימי כמועמד למבקר המדינה?

מינוי המבקר: "נתניהו חזר בו מתמיכתו ברוזנבוים בגלל בנו יאיר"

מועמד הקואליציה למבקר המדינה: רו"ח מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת

"כמבקר המדינה אתה תשמש כמן רופא של החברה הישראלית. אתה תיגע בנקודות הכי כואבות בחברה ואני מאחל לך שהנגיעות האלה, כשל רופא, יהיו מועילות ומרפאות שיוכלו לעזור לכולנו להפטר מן המחלות והכאבים בחברה", בירך יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין את המבקר החדש. "אני סמוך ובטוח שעם הרקורד המרשים שלך, אתה תצליח לעשות את התפקיד במצוינות. כמה שזה נשמע קלישאה, הצלחתך הצלחת מדינת ישראל כולה".

בתום ההצבעה בכנסת פרץ ויכוח קולני באופוזיציה בין חברי כנסת מחד"ש-תע"ל לחברי כחול לבן. זאת בשל סירוב חברי הכנסת הערבים להצביע למועמד האופוזיציה, גיורא רום, לאור עברו הצבאי. "אנחנו נצביע כמו שאנחנו מצביעים", אמרה. "אנחנו חייבים למישהו משהו? תחשבו מה שאתם רוצים. אנחנו לא חייבים למישהו משהו. אני רוצה שפעם אחת יבינו שאנחנו לא עובדים אצל אף אחד".

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה | צילום: החדשות 13

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בירך על מינויו של אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה ואמר: "ברכות מעומק הלב למבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן. מוסד מבקר המדינה הוא מהמוסדות החשובים והמרכזיים בדמוקרטיה הישראלית וכוחו בעצמאותו. מבקר המדינה מסמל מחויבות בלתי מתפשרת לשלטון החוק ולביקורת עצמית יעילה ונוקבת, ללא מגור ללא מורא. מתניהו יקר, שא ברכה במשימתך החשובה ותצלח דרכך למען המדינה ואזרחיה."

ההצבעה בכנסת לבחירת מבקר המדינה הבא
ההצבעה בכנסת לבחירת מבקר המדינה הבא | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר למבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן דקות לאחר ההכרזה, ובירך אותו: "אנשים התרשמו מהיושרה והמקצועיות שלך. אתה תעשה עבודה נהדרת ואני בטוח שתפעל לטובת המדינה ולטובת אזרחי ישראל - בלי שום שיקול אחר".

כאמור, המועמד מטעם הקואליציה היה מנכ"ל המל"ג מתניהו אנגלמן, בעוד שמועמד האופוזיציה לתפקיד היה האלוף במיל' גיורא רום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר דקות לפני ההצבעה: "אנחנו נבחרים למשול. הבקרה עלינו היא הבוחר. הם לא מחליפים אותנו, הם לא מחליפים את הנבחרים. הם לא צריכים לנתב אותנו, יש כאן פריצת גבולות מוזרה, ביזארית. בעולם לא רואים דברים כאלה. גיורא רום ימשיך את הכיוון של הספינה הזאת, הוא לא ישנה. אנגלמן הוא מינוי של בנט אבל למדתי להכיר אותו והוא איש רציני. הוא חושב את מה שכולנו חושבים".

יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן
יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת

כזכור, לפני כשבועיים סיכמה הקואליציה כי המועמד מטעמה לתפקיד הוא רואה החשבון מתניהו אנגלמן, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה. אנגלמן כיהן משנת 2010 כמשנה למנכ"ל הטכניון ובתחילת 2014 מונה לתפקיד המנכ"ל. קודם לכן, שימש כמנכ"ל "מ.מ. שהם", סמנכ"ל המכללה האקדמית להנדסה בירושלים ומנהל סניף ירושלים במשרד רואי החשבון "פאהן, קנה ושות'".

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי הוא שוחח עם עורכת הדין מיכל רוזנבוים, שמועמדותה נשקלה גם כן: "ראש הממשלה שוחח עם עו״ד רוזנבוים והביע הערכה רבה על החלטתה שלא להגיש את מועמדותה לאור צרכי הקואליציה להתגייסות בעד מועמד אחד לתפקיד מבקר המדינה".

גבי אשכנזי מצביע עבור מבקר המדינה בכנסת
גבי אשכנזי מצביע עבור מבקר המדינה בכנסת