ברקע מכת הפציעות: מכבי ת"א תנסה לחזור למסלול הניצחונות

לאחר שהמשחקים האחרונים חשפו את חוסר העומק של ספרופולוס, הצהובים יארחו את וילרבאן המפתיעה, ינסו להתגבר על חסרונם של כספי ובלאק - ולעצור את סנטר היריבה האימתני • כדור מהצד

שחקני מכבי תל אביב בכדורסל עומרי כספי וטאריק בלאק
שחקני מכבי תל אביב בכדורסל עומרי כספי וטאריק בלאק | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת"א

מכבי תל אביב תארח הערב (חמישי) את וילרבאן הצרפתית, ללא כספי, בלאק ובראינט, ולאחר שלושה הפסדים רצופים (כולל זה בגביע) שהורידו אותה לקרקע, והציבו בפניה מראה. הצהובים אומנם נראים טוב יותר ביחס לאשתקד, אך עדיין אינם נמנים עם הצמרת האירופית. למעשה, הם רחוקים משם מאוד.

שלושת ההפסדים הרצופים בתוך לו"ז משחקים עמוס במיוחד, חשפו את אחת הבעיות הרציניות של ספרופולוס – חוסר עומק בסגל. כספי הוא למעשה השחקן היחיד בקבוצה שמצטיין גם בהגנה וגם בהתקפה, ומתפקד טוב במשחק שוטף. בלעדיו, המשחק של מכבי פחות טוב בשני צדי המגרש, והחדשות הרעות הן, שפשוט אין לו תחליף. אף שחקן במכבי לא מסוגל לעשות את מה שהוא עושה.

לעוד כתבות בנושא:

יכולה לגבור על הסגל הנוצץ באירופה? מכבי ת"א יוצאת לברצלונה

עם האוכל בא התיאבון: האם מכבי תל אביב מסוגלת לנצח באיטליה?

המבחן האמיתי: מכבי ת"א מתארחת אצל באסקוניה – ללא כספי

סקוטי ווילבקין וג'ון דיברתולומיאו, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי ווילבקין וג'ון דיברתולומיאו, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Fox ת''א

אולם, פה לא נגמרת הבעיה של אלופת ישראל. ווילבקין נמצא עד כה בכושר פנטסטי, אך מלבדו, אף שחקן לא מסוגל לייצר לעצמו מצבי זריקה ולקלוע נקודות רבות בערב. המחליפים שלו, דיברתולומיאו ודורסי, אינם ברמה שמתאימה לטופ האירופי, כך שהצהובים פיתחו תלות בכוכב שלהם. תלות שנעשית בולטת מאוד כשהוא מקבל דקות מנוחה.

גם בקרב שחקני הפנים נחשפה החולשה של מכבי. בלאק והאנטר הם שחקנים שבהחלט ראויים לאייש את הצבע. אולם, הם בעלי יכולות דומות, ואפשר לומר דומות מדי. שניהם אומנם אתלטיים, אך נמוכים יחסית לסנטר, וחסרי יכולת לזרוק למרחק. בשל כך יכולת הצהובים להתמודד עם סנטרים גבוהים בצבע היא מוגבלת בלבד, ומנגד, ללא כספי אין לספרופולוס את האפשרות לרווח את המשחק בעזרת שחקנים גבוהים שמסוגלים למסור. אייסי, שהיה אמור לשבת על המשבצת הזו בדיוק, לא מפגין עד כה יכולת מספקת.

אילו החמישייה של ספרופולוס הייתה מורכבת באופן קבוע מכספי, ווילבקין, האנטר ובלאק, לצד שחקן נוסף, כמובן שהמצב היה שונה. אך כיוון ששחקנים צריכים מנוחה, ובריאות הכוכב הישראלי תמיד הייתה מוטלת בספק, חוסר העומק של הצהובים נמצא בעוכריהם, ערב אחר ערב. הקבוצות החזקות ביורוליג לא התקשו נגד מכבי גם ללא חלק מהשחקנים החשובים שלהן, אך בשורות הצהובים כל חיסרון של שחקן מרכזי, או משחק חלש של אחד כזה, פוגע משמעותית בסיכוייה לנצח.

מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Fox ת''א

כיוון שריאל מדריד צברה תאוצה, נראה שמכבי תל אביב לא באמת יכולה לשאוף לאחד מחמשת המקומות הראשונים, שאותם יאיישו ככל הנראה ברצלונה, אפס פילזן, מילאנו, צסק"א וריאל. למעשה, הקרב של הצהובים צריך להתמקד בניסיון להתברג במקומות 8-6, כדי לחזור להצלבה לאחר שנים שחונות. ניצחונות על הקבוצות שיכולות להגיע למקומות האלה הם הכרחיים, -בלעדיהם, לשמעון מזרחי אין שום סיכוי לקבל קצת נחת בגזרה האירופית. בשל כך, המשחק הערב נגד וילרבאן הוא חשוב ביותר.

הצרפתים הם אולי הקבוצה המפתיעה עד כה באירופה. ללא כוכבים מיוחדים, וילרבאן רושמת מאזן 5-5, שכולל ניצחונות מרשימים על צסק"א, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס ובאסקוניה. אולם, כל המשחקים הללו היו לעיני הקהל הביתי. במשחקי חוץ, הצרפתים הרבה פחות טובים. תוסיפו לזה את העובדה שההיכל הוא אחד האולמות הביתיים ביבשת, ותגיעו למסקנה שמכבי תל אביב פייבוריטית ברורה הערב.

וילרבאן קולעת רק 71.5 נקודות לערב – הכי מעט ביורוליג, וגם חוטפת הכי מעט כדורים. השחקן הכי מסוכן בקבוצה הוא טונייה ג'קירי, הסנטר הניגרי המתנשא לגובה של 2.12 שמעמיד מממוצעים מרשימים מאוד של 11 נקודות ולא פחות מעשרה ריבאונדים לערב, בדרך למדד יעילות של 17.8. בהיעדר בלאק וכספי, האנטר יעמוד בפני מבחן לא פשוט, וגם אייסי יצטרך להוכיח את עצמו. הסנטר אומנם כוכב עולה באירופה, אך הוא רק שחקן אחד, ולחץ משמעותי על ג'ין-צ'ארלס (10 נק' למשחק), דייויד לייטי (9.1 נק' לערב) ותיאו מלדון הצעיר - עשוי להספיק לספרופולוס כדי לחזור למסלול הניצחונות.