"אסור לצאת מפוקוס": כמה מוסחת דעתם של המצילים ע"י סלולריים?

בדיקת חדשות 13 העלתה כי מצילי בריכת מלון דניאל בהרצליה היו עסוקים רוב הזמן בטלפונים הסלולריים. כאשר ארין בת ה-8 דימתה מצב מצוקה במים - השניים כלל לא שמו לב. "דבר חמור מאוד" • פרק 2

זמן צפייה: 09:45

בבריכת מלון דניאל בהרצליה נמצאים מציל ומצילה, שניהם צעירים, והיו עסוקים רוב הזמן בטלפונים הסלולריים שלהם. השניים הרבו להיפגש בצד הבריכה - פעם אחת המציל בדק את חוזק השריר של המצילה ביד, פעם אחרת היא הביאה לו בקבוק מים והם שוחחו ובפעם שלישית הסתודדו בחלק הרחוק של הבריכה – מה שהרחיק אותם מצידה השני, כך עלה מבדיקת חדשות 13.

המצילה התעסקה הרבה בטלפון שלה וגם דיברה בו, והריכוז שלה לא יכל להיות מלא כשפעלה כך. בשלב מסוים, נגמרה לה הסוללה והיא הלכה להטעין את המכשיר – ייתכן שזה קרה בגלל שהפעילה באמצעות הטלפון רמקול נייד בו שמעה מוזיקה. בשלב זה, נשלחה ארין, שחיינית מקצוענית בת 8 שזכתה בתחרויות רבות, לדמות מצב של מצוקה במים. ארין צפה במים ולא זזה במשך כמה שניות, אך אחד לא שם לב אליה, כולל המצילה שעברה בסמוך – כשהטלפון שלה בידה, לכאורה.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

מבחן המצילים: האם האחראים לחיי הילדים ערניים לסכנת הטביעה?

בעלי צימרים ידרשו מנופשים: הסירו מאיתנו אחריות במקרי טביעה

טרגדיה ביוון: ילדה ישראלית בת שמונה טבעה למוות במלון

ניסוי המדמה מצוקה במים
ניסוי המדמה מצוקה במים | צילום: החדשות 13

אורלי מומחית הבטיחות במים ומאמנת שחייה ב-"2swim", ניגשה אל המצילים ששוב נפגשו בצד הבריכה לשיחה ממושכת, בה טענה כי השניים לא השגיחו כראוי על כל אזורי הבריכה. המציל הבין שהטענות נכונות וחזר למקומו מיד, וכשאורלי סיפרה למצילה על הניסוי ועל כך שארין צפה שניות ארוכות במים ללא תזוזה, השיבה האחרונה: "את צודקת, יש לנו פה בלאגן פשוט. אין לנו מנהל שאנחנו מדברים איתו, אנחנו לא יכולים לצאת לאכול או לצאת לשירותים. אנחנו עם הטלפונים כי אנחנו צריכים לדבר פה עם ההנהלה, זה לא סתם".

איתי ארליך, מנכ"ל "2swim", אמר כי "במשך 16 שניות ארין דימתה מצב מצוקה במים, המצילים לא היו אפילו בכיוון של לקלוט מה קורה. גם אם היא הייתה נשארת שם עוד אני בספק אם הם היו רואים. האחריות של המציל לא מבטלת את זו של ההורים, אבל זה רק מחדד כמה חשובה הנוכחות של המציל, שצריך ממש להיות קשוב ולא לתת להסחות דעת להוציא אותו מפוקס". אורלי הוסיפה: "במשך הזמן עברו גם ליד ארין אנשים, הם הסתכלו מסביב ואף אחד לא שם לב אליה, זה דבר חמור מאוד".

דינה רדאי, מלווה התפתחותית של תינוקות ומדריכת שחיית פעוטות, מאמינה שלתינוקות ולילדים יש יכולת לסייע עצמם בזמן מצוקה במים. "אנו רוצים שכאשר ילד נכנס למים זו תהיה סביבה מוכרת לו. גם אם ההורה לא שם לב וקרה משהו – הילד יוכל לשרוד, לקחת אוויר ולנשום מחוץ למים". עוד אמרה כי "עניין המצופים הוא מאוד חשוב. יש לשים לב שהילד יציב ושהראש שלו כל הזמן נשאר מחוץ למים. כמובן שזה לא סותר את העובדה שההורה חייב להוית כל הזמן עם עיניים על הילד".