ממצאי תחקיר הפקת "מחוז ירושלים": השוטרים לא תודרכו כראוי

המשטרה פרסמה את מסקנות חקירת המקרה שבו הושתל נשק בביתו של תושב עיסאוויה לצורך צילומי הסדרה, והכריזה כי "המשתתפים נשלחו למשימה על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו - אין לתלות בהם את האחריות"

זמן צפייה: 00:24

המשטרה פרסמה היום (חמישי) את ממצאי התחקיר הנוגע להפקת הסדרה "מחוז ירושלים", בעקבות המקרה שבו הושתל נשק אצל תושב עיסאוויה ללא ידיעתו, לצורך צילומי הסדרה.

מהתחקיר עלה כי השוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה נשלחו למשימה על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו או תודרכו כראוי לגבי המגבלות הנדרשות. השוטרים, כך עלה מהחקירה, פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו: "עמדת פיקוד משטרת ישראל שאין לתלות בהם את האחריות - נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר".

התחקיר התמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת "קודה תקשורת" להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה.

עוד בחדשות 13:

בעקבות סערת הנשק המושתל: התאגיד הסיר את הסדרה "מחוז ירושלים"

נשק הושתל בבית בעיסאוויה לצורך צילומי סדרה – המשטרה התנצלה

הפלסטיני שנשק הושתל בביתו: "החלו שמועות שאני משת"פ"

הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים
הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים | צילום: באדיבות ''כאן''

עוד עלה מהתחקיר כי במהלך הפקת הסדרה ניכר היעדר של עבודת מטה סדורה, שבא לידי ביטוי בין היתר בהיעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה, ועמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים. המעורבות המצומצמת של הדרג הפיקודי הביאה לכך שבשלב הצילומים מי שטיפל בהיבט המשטרתי היה צוות ההפקה, שהאינטרסים של שונים מהאינטרס המשטרתי.

צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותוכנית צילום מסודרת, וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות. היעדר הליווי המקצועי לשוטרים גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות - מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.

כתוצאה מהתחקיר, הוחלט כי להבא יוצמד דובר לכל יום צילומים שילווה את השוטרים, שבאחריותו לוודא שהכללים נשמרים כבר במהלך הצילומים. עוד נקבע כי יש לבצע הכוונה וליווי לשוטרים טרום הצילומים, במהלכם ולאחריהם, וכי גורמי הפיקוד ביחידה המצולמת חייבים להיות מעורבים משלב הליהוק ובחירת השוטרים, דרך הפיקוד והשליטה, הצילומים וליווי השוטרים. עוד החליטה המשטרה על ניתוק הקשר עם חברת ההפקה "קודה תקשורת", לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו.

סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק
סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק | צילום: חדשות 13

מחברת "קודה תקשורת" נמסר בתגובה: "כמה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דוח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה, ולפתע מוצגת תמונה לפיה השוטרים לא ראו כלום, לא שמעו כלום ולא אמרו כלום. הסדרה 'מחוז ירושלים' נועדה להביא תיעוד מהשטח של היחידות השונות של משטרת ישראל באזור ירושלים, ועל כן ליוו ציוותי צילום מטעם חברת ההפקות 'קודה תקשורת' את השוטרים בעת מילוי תפקידם היומיומי ובהתלוות לשגרת עבודתם והאירועים כפי שהתרחשו, כנהוג בסדרות דוקו-ריאליטי".

"הטענה כאילו יכולה ההפקה ליזום אירועים הינה מופרכת מיסודה, שכן ההפקה התלוותה בפועל לעבודת השוטרים עצמם. יתרה מזאת, להפקה אין כל יכולת להכתיב למשטרה, לקציניה ולשוטרים עצמם, כמי שהיו במסגרת מילוי תפקידם, כיצד לפעול ומה לעשות בשטח ואל מול ההתרחשויות. ההפקה פעלה אל מול השוטרים כפי שהוגדר לה מראש ועל פי החוזה והנהלים שהוחלטו והוכתבו על ידי המשטרה. האינטרס היחיד של ההפקה היה להביא תיעוד מהשטח של עבודתם המסורה של השוטרים, ואנו דוחים בשאט נפש כל רמיזה אחרת".