בעקבות סערת הנשק המושתל: התאגיד הסיר את הסדרה "מחוז ירושלים"

מ"כאן" נמסר כי כל פרקי הסדרה הורדו משידור עד לסיום בחינת שיטות הפעולה והעריכה: "רואים בחומרה רבה את הטענות". מוקדם יותר הגיש סלימאן תלונה למח"ש. "הפכו אותי למשת"פ וסוחר נשק"

זמן צפייה: 00:21

תאגיד השידור כאן הודיע היום (רביעי) כי הוחלט להוריד את כל פרקי הסדרה "מחוז ירושלים", זאת בעקבות הסערה סביב הפרסום כי הושתל נשק בביתו של סמאר סלימאן, המתגורר בשכונת עיסאוויה במזרח ירושלים, לצורך הצילומים. בתוך כך, סלימאן הגיש תלונה במח"ש נגד השוטרים שהשתילו את כלי הנשק, וטען כי המשטרה פגעה בפרטיותו ובשמו הטוב, השתמשה בסמכותה לרעה ובדתה ראיות.

במשטרה הודיעו על ביצוע תחקיר לבחינת הנושא, לרבות התנהלות המשטרה מול גורמי חברת ההפקה בשטח ובשלב עריכת התכנים.
בריאיון ל"החדשות" עם יעקב איילון סיפר סלימאן: "הגשתי תלונה וסיפרתי הכול. אני מקווה שהחקירה תלך לכיוון הנכון. הסברים לא מספקים אותי, עד כה יש רק התנצלות בטוויטר ובפייסבוק - אני רוצה שייקחו אחריות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הפלסטיני שנשק הושתל בביתו: "החלו שמועות שאני משת"פ"

נשק הושתל בבית בעיסאוויה לצורך צילומי סדרה – המשטרה התנצלה

היהודי שהותקף בבריטניה: "זה היה מפחיד – חששתי שיש לו נשק"

הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים
הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים | צילום: באדיבות ''כאן''

"הפכו אותי למשת"פ וסוחר נשק", הוסיף סלימאן. "אין לי מושג למה הם הגיעו. הם טענו שיש לי נשק בבית. שאלתי לגבי הצילומים והם אמרו שזה רק כדי שלא נאמר שגרמנו נזק בבית, ולא ציינו שזה לתוכנית טלוויזיה", אמר.

"השכנים מסתכלים עלינו מאז בעין לא טובה. הם תוהים איך יכול להיות שנתפס אצלנו כל כך נשק גדול, ולא לקחו אותי לחקירה", סיפר סלימאן.

מתאגיד השידור נמסר כי "מאז קבלת התלונה הראשונית נגד 'קודה' ונגד המשטרה פתח התאגיד בבירור מעמיק עם חברת ההפקה וייבחנו שיטות הפעולה והעריכה בכל הסדרה. התאגיד רואה בחומרה רבה את הטענות, המנוגדות לחלוטין לכללי האתיקה שעליהם חתמה "קודה" בחוזה שלה עם התאגיד, ועד לסיום הבירור הוחלט להוריד את כל פרקי הסדרה משידור. מועצת כאן תקיים דיון דחוף בעניין ונפעל בהתאם להחלטות שיתקבלו".

סאמר סלימאן
סאמר סלימאן | צילום: חדשות 13

אתמול פרסמה משטרת ישראל התנצלות בפני תושבי עיסאוויה בעקבות סערת השתלת הנשק: "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם", נמסר מהמשטרה.

הנשק מסוג M-16 הושתל במרתף ביתו של סלימאן ללא ידיעתו, כדי לצלם קטע בו המשטרה פושטת על הבית ומוצאת את הנשק. בסוף הפשיטה הוא קיבל מהשוטרים דוח חיפוש ובו נכתב כי "לא נמצא דבר". הקטע שודר בפרק התשיעי של הסדרה מחוז ירושלים, וסלימאן הבין שמדובר בקטע שצולם בביתו כשנה לפני שידור הפרק לאחר ששכניו זיהו את קולו ואת ביתו והפנו את תשומת לבו.

"הוא אמר 'תן לי לחפש, תגיד לילדים לעמוד בצד'", סיפר סלימאן, "הם התחילו בחדר שינה, הפכו אותו, רבו עם אשתי. הם אמרו שהם מחפשים נשק – ואמרתי להם שאין פה כלום, שמי ששלח אותם טעה. רואים את זה בסרט".

בקטע ששודר, ציין אחד השוטרים שהם גילו במהלך החיפוש שהבית בנוי על מנהרה, לדבריו "שלא הייתה מביישת מנהרה בעזה". בתגובה, אמר סלמאן כי "כל הכפר בנוי על מערות. גידלנו שם פעם יונים ועופות. זה סתם שקר. הם מצאו את החור הזה ושמו את הנשק שם".

שוטרים במזרח ירושלים (ארכיון)
שוטרים במזרח ירושלים (ארכיון) | צילום: Getty Images

סלימאן סיפר אתמול כי שכניו החלו לתהות כיצד נמצא נשק בביתו והוא לא נעצר: "החלו שמועות, כבר אין לנו כוח". כמו כן ציין שבעת הפשיטה התלווה לשוטרים צוות צילום, אך כששאל אותם לפשר הדבר, לא ציינו שמדובר בצילומים לסדרה: "הם אמרו שיש אנשים שמתלוננים שגורמים להם נזק וגונבים להם רכוש, ושהם חייבים לצלם".

מחברת ההפקה של הסדרה "קודה תקשורת" נמסר אתמול כי מדובר בקטע אילוסטרציה, וכי הצילום טושטש כדי למנוע זיהוי של דיירי הבית: "לעיתים נדירות, לצורך שמירה על שיטות עבודה של המשטרה או בטחון המשתתפים בסדרה, משולבים גם קטעי אילוסטרציה, אשר מטרתם להמחיש לצופה אירועים יוצאי דופן בהם נתקל המחוז בעבודה השוטפת. במסגרת כך, במהלך צילום הפרק הרלוונטי המתעד פשיטה של המשטרה בעקבות מידע מודיעני ממוקד על חשש לשימוש בנשק חם, שולב גם צילום אילוסטרציה הכולל מציאת נשק באופן דומה לזה אשר נמצא על ידי המשטרה במקרים דומים רבים ואחרים. כל הצילום בבית הרלוונטי נעשה תוך טשטוש מוחלט של הבית ודייריו כדי למנוע זיהוי מוחלט".

"הקטע המדובר צולם לפני חודשים רבים ושודר לפני מספר שבועות", כך לשון התגובה, "כאמור, כל פרט מזהה טושטש כך שאפשר לתמוה על המועד שבו הועלו הטענות. בכל מקרה, אנחנו לוקחים אחריות ובודקים לעומק את נסיבות העניין כדי להפיק את הלקחים הן בהיבט האישי וגם בהיבט המערכתי. אנו מקפידים על מהימנות הפקותינו והדבר בא לידי ביטוי גם בדרך בה הופקה הסדרה 'מחוז ירושלים' אשר רוב מוחלט של המתועד בה מייצג במדויק את פעילות שוטרי ירושלים, שוטרים אשר מחרפים את נפשם במטרה לשמור על בטחון תושבי העיר".