גנץ נאם, נתניהו שלח ברכה - ורייכל פרץ בבכי: טקס המשואות 2020

בצל הקורונה, ללא נוכחות קהל ובלי דגלנים - נערך הטקס המסורתי בהר הרצל. יו"ר הכנסת נשא דברים, ואחריו עלו משיאי המשואות בזה אחר זה. "הערבות ההדדית והשותפות - הן הדרך שלנו לנצח"

זמן צפייה: 03:11

טקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל נערך הערב (שלישי) במתכונת מעט שונה, זאת בשל המגבלות של מגפת הקורונה. הטקס, אשר צולם מראש ונערך ללא קהל וללא דגלנים, היה בסימן חיבורים בחברה הישראלית, והעלה על נס את הלכידות החברתית, ביטא את קרבת הרוח, את איחוד הלבבות ואת הערבות ההדדית בכל חלקי העם.

לקראת צאת יום הזיכרון, ד"ר איתי פסח אמר את תפילת "יזכור". פסח הוא מנהל בית החולים לילדים ומערך הטיפול הנמרץ בחולי קורונה במרכז הרפואי שיבא שבתל השומר. איתי הוא בנו של רב סרן דני פסח, שנפל כשהוא מפקד על כוח טנקים בקרבות הגבורה הקשים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. דני הותיר אחריו את אשתו נירית ואת איתי בן השנה. בתו דנה נולדה אחרי נפילתו. בן 27 היה במותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בסימן ההוקרה לצוותים הרפואיים: אלו אירועי יום העצמאות

לתפארת מדינת ישראל: אלו משיאי המשואות ביום העצמאות ה-72

מניין המתים מקורונה עלה ל-208; ירידה במספר החולים שבמצב קשה

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-2004282008' autoplay='0' credit='' desc='ברכת רה"מ נתניהו ליום העצמאות' kid='1_u3ochyal' duration='219'']

"אחיי ואחיותיי יקיריי, אזרחי ישראל", פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את ברכתו בקליפ שצולם מראש, "יום עצמאות כזה עוד לא היה לנו. אנחנו רחוקים זה מזה פיזית אבל קרובים זה לזה כפי שמעולם לא היינו".

"בשבועות האחרונים עמדנו במבחן היסטורי", המשיך נתניהו, "קיבלנו החלטות, נקטנו צעדים ועשינו זאת כולנו יחד בערבות הדדית, בעזרה לזולת, בשיתוף פעולה ואפילו בשיתוף מתכונים. שמרנו על אמא ואבא, על סבא וסבתא והפנמנו כולנו שבעידן הקורונה - אהבה זה ריחוק. יום יבוא והחיבוק יחזור לחיינו, גם הצ'אפחה".

נתניהו הוסיף כי "כולנו מודים מעומק ליבנו לרופאים ולרופאות הנפלאים שלנו, לאחים ולאחיות, לצוותים הרפואיים ולמעבדות, לחיילים ולחיילות לשוטרים ולשוטרות. אני שולח להם חיבוק וירטואלי ומרפק חם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

בהמשך, יו"ר הכנסת בני גנץ עלה לבמה ונשא דברים, והתייחס בין היתר למשבר הקורונה. "ימים קשים עוברים עלינו", אמר. "עלינו להתכונן לימים קשים לא פחות שעוד נכונו לנו. במשך שבעה עשורים היו אלה אויבים מוחשיים שקמו עלינו לכלותינו והגדירו עבורנו את האתוס המשותף - אתוס של מאבק קיומי. מול אויבים אלה עומדים גם הערב חיילי צה"ל וכוחות הביטחון על המשמר ואני מצדיע להם".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2004282025' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר הכנסת בני גנץ' kid='1_nnhofvmy' duration='487'']

"כעת, עומד עלינו גם אויב שאיננו מכירים, אויב שאינו מבדיל בינינו ומעמיד אותנו במבחן בריאותי ואנושי אדיר. אויב שמלמד אותנו שיעור לאומי וחברתי על ערבות הדדית. כל אחד מאיתנו אחראי לחייו של אחיו. הערבות ההדדית והשותפות שלנו הן הדרך שלנו לנצח", סיכם. בתום נאומו, השיא גנץ את המשואה הראשונה.

יו''ר הכנסת בני גנץ משיא משואה
יו''ר הכנסת בני גנץ משיא משואה | צילום: חדשות 13

הראשון להשיא את המשואה מבין הנבחרים היה הזמר והיוצר עידן רייכל. "אני משיא את המשואה לכבוד ענקי הזמר העברי בעבר והיוצרים הנפלאים בני זמננו. הזמרים, הנגנים, המפיקים, אנשי הקול והאור, אנשי האולפנים וחבריי על במות ישראל - לפני ומאחורי הקלעים. כולנו חוליה בשרשרת יצירה ישראלית".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2004282045' autoplay='0' credit='עידן רייכל משיא משואה' desc='' kid='1_8fr18esu' duration='40'']

אחריו עלתה פרופסור גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא. "משיאה את המשואה לכבוד חבריי וחברותיי, הרופאים והרופאות, עובדי המעבדה, חוקרי הרפואה וכל הצוות התומך ממערכת הבריאות בישראל - אלה שבכל השבועות האחרונים נמצאים בחזית הלחימה בנגיף הקורונה".

הבא בתור היה אורי כהן, מנכ"ל וממייסדיי "מסע ישראלי", שהדליק את המשואה "לכבוד חבריי ושותפיי לדרך, מדריכי המסע, מורי השל"ח וכל המחנכים דרך הרגליים להכרה ולאהבה של העם והארץ ולהגשמת הרעיון הציוני".

עידן רייכל משיא משואה
עידן רייכל משיא משואה | צילום: חדשות 13

יסמין מזאוי בת ה-21 מנוף הגליל, פרמדיקית שמתנדבת במגן דוד אדום, אמרה כאשר הדליקה את המשואה כי היא מדליקה אותה לכבוד "ארגון מגן דוד אדום, ארגון ההצלה הלאומי של ישראל והבית השני שלי ושל עשרות אלפי מתנדבים מכל המגזרים והעדות".

בהמשך עלה יו"ר ארגון "יד לבנים" אלי בן שם, אב שכול בעצמו, אשר השיא את המשואה "לכבוד הנופלים למען תקומת המדינה וקיומה, מכל קצוות הארץ, מכל המגזרים והדתות - ובהם בני בכורי, אהובי, קובי, זכרו לברכה. הם, שלחמו יחד ונפלו יחד ושלכבודם אנחנו חייבים ללמוד לחיות יחד".

אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי, אח בבית החולים פוריה שבטבריה והאחות האחראית ביחידה למניעת זיהומים בבית החולים ברזילי שבאשקלון, הדליקו משואה משותפת לכבוד כל הצוותים הרפואיים שבימים אלה עובדים סביב השעון.

אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי
אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי | צילום: חדשות 1

הבאה בתור הייתה ריינה אביטבול בת ה-92, שכבר יותר מ-18 שנים מתנדבת במחלקות השונות בבית החולים "שערי צדק" שבירושלים. "עלינו ממרוקו עם עשרה ילדים מתוך אהבה גדולה לישראל כי אני ציונית", סיפרה ריינה על הבמה. "אני משיאה משואה זו לכבוד בית החולים שערי צדק ולכבוד כל המתנדבים. אני אוהבת לעזור - זו מצווה גדולה לעולם הבא".

מייד אחריה עלה ישראל אלמסי, מנכ"ל ארגון "ידידים סיוע בדרכים", המפעיל כעשרים אלף מתנדבים מכל חלקי החברה הישראלית המסייעים לאלפי אנשים לטפל בבעיות שונות בהם הם נתקלים במהלך נסיעתם בדרכים.

בהמשך הגיע תורה של עדי אלטשולר, אשת חינוך שייסדה את עמותת "אינקלו", את תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" וכן את מיזם "זיכרון בסלון". את המשואה השיאה עדי, בין היתר, "לכבוד הנערה שיושבת עכשיו בבית, מרגישה את הלהבה בוערת בליבה ויודעת עמוק בפנים שאפשר וצריך לברוא מציאות אחרת".

עדי אלטשולר
עדי אלטשולר | צילום: חדשות 13

הרבנית לורי פלטניק, המתגוררת לסירוגין בירושלים ובוושינגטון, היא אשת חינוך ומייסדת ארגון "מומנטום" שפועלת לחיזוקה של הזהות היהודית והקשר לישראל באמצעות רתימת אמהות צעירות בקהילה. כשהשיאה את המשואה, אמרה: "אני מדליקה את המשואה לכבוד קהילות יהודיות מרחבי הגלובוס, המרכיבות את מארג היהודים החיים בגולה".

אחריה היה זה אל"ם הישאם איברהים, קצין מצטיין בן העדה הדרוזית הוא מפקד בית הספר לשריון של צה"ל. בכל שנותיו במדהים הוא פועל בהתנדבות למען אוכלוסיות מיוחדות ואף רתם את חיילי חטיבתו לסיוע לילדים בעלי צרכים מיוחדים. "צה"ל מבטא את כל הטוב שבחברה הישראלית", סיפר, "ערכיו נלמדים בכל צבאות העולם. צבא שטבע על סמלו שאותו אני עונד בגאווה כל חיי הבוגרים את חרב ההגנה הישראלית ואת ענף הזית המסמל שאיפה לשלום".

אחרונה עלתה הקומיקאית האהובה ציפי שביט, שתמיד יודעת להרים את המורל ולשמור על החוסן הלאומי בזמנים קשים. "אני משיאה משואה זו לכבוד כל חבריי האמנים, שיותר מכל רוצים לשמח ולרגש אתכם תמיד - ובמיוחד בימים קשים אלה". עוד אמרה שביט כי המשואה היא "לכבוד כל העם הזה, הנפלא כל כך, המיוחד שלנו שבשבילו אני קמה בבוקר כדי להעלות חיוך על הפנים. אתם לא מתארים לעצמכם כמה אני אוהבת אתכם. אתם החיים שלי. זכיתי".

ציפי שביט משיאה משואה
ציפי שביט משיאה משואה | צילום: חדשות 13

כבכל שנה, גם השנה הועברו הדגלים הראשיים - דגל המדינה ודגל צה"ל. השנה הועברו הדגלים מידי זרוע הים שהחזיקה בהם למשמרת בשנה היוצאת לידי פיקוד הצפון שיחזיק בהם עד לשנה הבאה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2004282102' autoplay='0' credit='' desc='טקס העברת הדגל' kid='1_0tqscy5y' duration='133'']

טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות | צילום: חדשות 13