לתפארת מדינת ישראל: אלו משיאי המשואות ביום העצמאות ה-72

בצל הקורונה, ללא נוכחות קהל ובלי דגלנים, ייערך הטקס המסורתי בהר הרצל. בין הישראלים שיזכו להשתתף במעמד: הקומיקאית ציפי שביט, המוזיקאי עידן רייכל וגיבורי המשבר הנוכחי • הרשימה המלאה

זמן צפייה: 06:07

טקס הדלקת המשואות הממלכתי יתקיים הערב (שלישי) בסימן חיבורים בחברה הישראלית. הטקס, שצולם מראש וייערך ללא קהל וללא דגלנים בגלל הגבלות הקורונה, יעלה על נס את הלכידות החברתית, יבטא את קרבת הרוח, את איחוד הלבבות ואת הערבות ההדדית בכל חלקי העם. בין משיאי המשואות: הקומיקאית ציפי שביט, המוזיקאי עידן רייכל וגיבורי משבר הקורונה - הרשימה המלאה.

ציפי שביט

הקומיקאית ציפי שביט בת ה-73, שמשחקת על הבמות, בקולנוע, בטלוויזיה ולאחרונה גם מתפעלת ערוץ אינסטגרם מצליח, תייצג את האמנים והאמניות, המצויים תמיד בחזית הבמה לצורך שמירה על החוסן הלאומי של מדינת ישראל והעלאת המורל בעם בעת שגרה ובעת משבר. בנימוקי הוועדה שבחרה בשביט להשיא משואה, נכתב כי "הערבות ההדדית ואהבת העם והארץ מאפיינים את ציפי ואת דור האמנים הוותיקים שלנו, שלעד לא נס ליחו".

"שביט, שרבים מאיתנו - בני כל הגילים, גדלנו עליה, מלווה את עולם התרבות שלנו יותר מחמישים שנה מאז חברותה בצוות הווי פיקוד דרום בצה"ל. ציפי מפליאה בכשרונה האדיר והרב גוני להתחבר ולחבר בחושיה הקומיים האדירים בין שלל הדורות ובני הגילים השונים בישראל - ילדים, צעירים וצעירים בנפשם. ציפי היא ככוכב שביט בשמי התרבות שלנו".

ציפי שביט
הקומיקאית ציפי שביט, תשיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: חדשות 13

עידן רייכל

המוזיקאי עידן רייכל בן ה-42 נבחר להשיא משואה בשל "יצירתו, המסמלת בעיני רבים את הערבות ההדדית ואת תחושת 'הביחד' הישראלית", הסבירו במשרד התרבות. "עידן הוא אשף החיבורים בין כל חלקי העם שלנו. יצירתו המוזיקלית לאורך השנים מייצגת את המארג הקסום של מזרח ומערב, את המעמקים של החברה ואת הקסם שביצירה הישראלית".

לטענתם, השיר "שבט אחים ואחיות" מתמצת את מפעל חייו המוזיקלי, ואף מייצר "גשר מיתרים בין כל חלקי העם על מנעד צליליו וקולותיו. בימים אלה של התמודדות עם מגפת הקורונה, המתאפיינים בחיוניותה של הערבות ההדדית ושל אמנות החיבורים בלבבות על אף המרחק הפיזי, יצירתו של עידן ריכל היא מעיין מים חיים של אהבת ישראל, של אחווה ושל לכידות בעם שלנו".

עידן רייכל
המוזיקאי עידן רייכל, ישיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: העמוד הרשמי של עידן רייכל בפייסבוק

אל"ם הישאם איברהים

מזה שנים רבות שאלוף-משנה הישאם איברהים, בן העדה הדרוזית, פועל לחיזוק הקשר בין צה"ל, צבא העם, לכל חלקי העם. הוא פועל לעודד גיוס והשתלבות כל בני המגזרים, פועל לחיזוק פרויקט "בית גיל", במסגרתו מתנדבים חיילי החטיבה בראשותו לסייע לילדים עם צרכים מיוחדים, והוא מתנדב שנים ארוכות במסגרות לאוכלוסיות מיוחדות. "עשייתו החברתית המגוונת מביאה לידי ביטוי את אישיותו יוצאת הדופן כקצין, כישראלי וכאדם. רוחו ההתנדבותית והערבות ההדדית, הנישאות על כתפיו בגאון מחזקות את השריון הרוחני של העם בישראל", לשון ההודעה.

מי שהמליץ על אל"מ איברהים להשיא משואה היה הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שסיפר כי "הישאם, מפקד בית הספר לשריון מהווה בסיפורו האישי ובפועלו הפיקודי לאורך השנים סמל לחיבור בין קבוצות ומגזרים שונים המשרתים בצה"ל". כוכבי הוסיף כי איברהים הינו "קצין מצטיין, אשר מהווה דוגמה להיותו של צה"ל צבא העם המאפשר הזדמנות שווה לכל המשרתים בו. כל שנותיו בצה"ל הוא חותר לפעול בהתנדבות מעבר למסגרת תפקידו, וממקד את רוח ההתנדבות באוכלוסיות חלשות ובחיבור לחברה הישראלית ולצה"ל".

אל''מ הישאם איברהים
אל''מ הישאם איברהים, ישיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: באדיבות דובר צה''ל

אלי בן שם

יו"ר ארגון "יד לבנים" אלי בן שם הוא אב שכול בעצמו, אשר חולל בעשרים השנים האחרונות מהפכה בטיפול המערכתי במשפחות השכולות. "אלי, שאיבד את בנו קובי באסון המסוקים, הוביל שינויים מרחיקי לכת בדרכי הסיוע למשפחות השכולות, המתמודדות בכל יום ובכל שעה מול אובדן וגעגוע אין-סופיים", הסבירה שרת התרבות מירי רגב. "יחד עם גורמים מקצועיים ובעלי תפקידים רשמיים, דאג אלי שיבוטל מבחן ההכנסה להורים שכולים בקבלת הגמלה החודשית, הכניס טיפול פסיכולוגי לאחים שכולים ללא מגבלת גיל וקידם הכרה ומימון בטיפולי פוריות לאמהות שכולות מעל גיל 40 ועוד".

"אלי הוא אחד מאותם מנועי הטורבו של ההתנדבות בעמנו המספקים - על אף משאו הכבד של השכול, רוח גבית חזקה למי שאיבדו, כמוהו, את היקר להם מכל. דווקא בעת הזו היה חשוב יותר מתמיד לזכור להזכיר ולהוקיר את חללי מערכות ישראל. אין יותר טבעי, נכון וצודק שנעניק להם להשיא משואה ביום העצמאות. הם מגש הכסף עליו ניתנה מדינת ישראל".

אלי בן שם
אלי בן שם, יו''ר ארגון יד לבנים, ישיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: רן ברגמן

פרופסור גליה רהב

הפרופסור גליה רהב היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, ואת המשואה שתדליק ביום העצמאות היא תשיא בשם עשרות אלפי אנשי צוותי הרפואה והסיעוד שנלחמים בנגיף הקורונה.

רהב היא מומחית בעלת שם עולמי למחלות זיהומיות, שניהלה את תהליכי ההקמה של מערך הקורונה הייעודי בבית החולים שיבא. היא עומדת, יחד עם מומחים נוספים, בחזית המאבק במגפת הקורונה, מובילה את המחקר הקליני בתחום ושותפה לניסוי הראשון בעולם למציאת תרופה חדשה לטיפול במחלה. בנימוקי הוועדה הבוחרת נכתב כי "אין ספק כי פרופסור רהב משתייכת לסיירת הרפואה והאנושיות, הקיימת בעם ישראל, שחרת על דגלו ובהליכותיו, כי כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

פרופסור גליה רהב
פרופסור גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, תשיא משואה ביום העצמאות ה-72

ריינה אביטבול ויסמין מזאוי 

המשואה המשותפת תוקדש לכל המתנדבות והמתנדבים בצוותי ההצלה והרפואה מהדור הצעיר והדור הוותיק.

כבר יותר מ-18 שנים שריינה אביטבול בת ה-92 מתנדבת במחלקות השונות בבית החולים "שערי צדק" שבירושלים. משרד התרבות סיפר כי "ריינה החלה את התנדבותה בבית החולים, עת סעדה את בעלה מתוך אמונה שעשיית הטוב למען האחרים עושה טוב לנשמה. מידי שבוע ועד פורים האחרון, בו ציוו עליה לעצור, לעת עתה, את ההתנדבות בשל מגפת הקורונה, הקפידה ריינה להגיע במאור פנים לבית החולים ולתת מנשמתה הענקית לאחרים. ריינה מסמלת את רוחם ההתנדבותית של האזרחיות והאזרחים הוותיקים שלנו, שעלו לישראל, בנו וניבנו בה".

יסמין מזאוי בת ה-21 מנוף הגליל, פרמדיקית שמתנדבת במגן דוד אדום, קיבלה את השיחה על כך שתשיא משואה ביום העצמאות כשהייתה במוקד השליטה הארצי של מד"א, שם מתמודדים הצוותים עם עומס רב בשל התפשטות מגפת הקורונה בישראל. "יסמין, מתנדבת מצטיינת, נציגת הדור הצעיר של המתנדבים במד"א שבנצרת, החלה את דרכה לפני מספר שנים כמגישת עזרה ראשונה וכיום מוכשרת כפרמדיקית מהשורה הראשונה", הסבירה הוועדה הבוחרת. "יסמין מייצגת את רוח הנתינה של אלפי המתנדבות והמתנדבים מכל חלקי העם במד"א, והיא מביאה לידי ביטוי את מסירותו, מקצועיותו ואנושיותו של הארגון העומד בחזית המאבק למען בריאות העם בישראל".

ריינה אביטבול ויסמין מזאוי
ריינה אביטבול ויסמין מזאוי, ישיאו משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: דוברות מד''א

עדי אלטשולר

עדי אלטשולר, אשת חינוך, היא יזמית חברתית שייסדה את עמותת "אינקלו", המובילה את המהלך להקמתם של בתי ספר מכילים בשיתוף משרד החינוך. אלטשולר הקימה גם את תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים, וכן את מיזם "זיכרון בסלון" המצוין בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה."עדי רואה במחבר ובמאחד בין חלקיה המגוונים של החברה בישראל ביטוי ממשי לערכי הערבות ההדדית בחברה הישראלית", הסבירו מטעם משרד התרבות. "בתנועת 'כנפיים של קרמבו' מעוררת ההשראה בארץ ובעולם, חברים ופועלים יחד מתוך כבוד  הדדי, ילדים ובני נוער, עם ובלי צרכים מיוחדים, המגיעים מרקע מגוון ומכל חלקי האוכלוסיה".

"עדי מביאה לידי ביטוי בעשייתה המלכדת והמחברת את הערכים המכוננים של 'ואהבת לרעך כמוך' ואת אמנות החיבורים בין גווניה המיוחדים והייחודיים של החברה. יוזמותיה רצופות אהבה ומזמנות שיח ומפגש בין יחידים וקבוצות, שעל אף השוני ביניהן משכילים לפעול, ליצור וליהנות יחד".

עדי אלטשולר
עדי אלטשולר, מייסדת ''כנפיים של קרמבו'', תשיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: תומר פיינבורג

אורי כהן

כהן, מנכ"ל וממייסדיי "מסע ישראלי", תוכנית חינוכית חדשנית לגיבוש וחיזוק הזהות האישית, היהודית והישראלית, המיועדת לבני נוער וחיילים, "מבטא את המחויבות לקשור את מחרוזת העתיד של הקיום הרב תרבותי ישראלי. כהן פועל למען בנייתם של גשרים רב תרבותיים, חברתיים וערכיים בקרב הדור הצעיר ומביא לידי ביטוי את הערבות ההדדית ואת החיוניות של הלכידות החברתית לצד ההכרה בייחודיות התרבותית, הדתית והקהילתית ובמגוון העשיר הקיים בחברה הישראלית".

מטעם הוועדה הבוחרת נמסר כי "'המסע הישראלי', אותו נושא בגאון אורי יחד עם עמיתותיו ועמיתיו מהווה מסד ובסיס לשיח של חיבורים בקרב הדור הצעיר, שהוא העתיד שלנו. בהובלתו של אורי, 'מסע ישראלי' מורכב  ממפגשים מרגשים ומרתקים, המעצימים את תחושת השייכות של בני הדור הצעיר לקסם ולייחודיות של החברה הישראלית".

אורי כהן, משואה, יום העצמאות
אורי כהן, מנכ''ל ''מסע ישראלי'', ישיא משואה ביום העצמאות ה-72

ישראל אלמסי

ישראל אלמסי הוא מנכ"ל ארגון "ידידים סיוע בדרכים", המפעיל כעשרים אלף מתנדבים מכל חלקי החברה הישראלית המסייעים לאלפי אנשים לטפל בבעיות שונות בהם הם נתקלים במהלך נסיעתם בדרכים - ובכללם חילוץ פעוטות שנשכחים בכלי רכב. "מעבר לפעילותו המבורכת בימים שבשגרה, הארגון לקח על עצמו בימים אלה של התמודדות בהתפשטות נגיף הקורונה לסייע לקשישים ולמבודדים", הסבירה השרה רגב. "ישראל מייצג בפועלו ובפועלם של אלפי המתנדבים בארגונו את רוח הידידות והאחווה, המלווה את עם ישראל בכל דרכי חיינו".

"בימים אלה, בעיצומה של תקופת משבר, הבחירה בו מגלמת את החשיבות העצומה שיש בעשייה של אזרחים ואזרחיות ישראל למען יצירת לכידות חברתית ולטובת חיזוק הערבות ההדדית בחברה הישראלית. עשייתם של אזרחים אלו מקבלת משנה תוקף, נוכח ההתמודדות עם מגפת הקורונה".

ישראל אלמסי, מנכ''ל ארגון ''ידידים סיוע בדרכים'', ישיא משואה ביום העצמאות ה-72
ישראל אלמסי, מנכ''ל ארגון ''ידידים סיוע בדרכים'', ישיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: יח''צ ידידים

לורי פלטניק

הרבנית לורי פלטניק, המתגוררת לסירוגין בירושלים ובוושינגטון, היא אשת חינוך ומייסדת ארגון "מומנטום", אשר פועלת לחיזוקה של הזהות היהודית והקשר לישראל באמצעות רתימת אמהות צעירות בקהילה. תוכנית הדגל של הארגון שהקימה היא מסע בן שמונה ימים בישראל ואחריו תוכנית המשך בקהילות. בתוכנית השתתפו יותר מעשרים אלף אמהות מהתפוצות, שסיירו בישראל, הכירו אמהות ישראליות מכל חלקי החברה בארץ ויצרו איתן קשר בלתי אמצעי. "הרבנית לורי מובילה בפועלה גרסה ייחודית ומרגשת של 'מלכת המדבר', בנוסח ציוני ואוהב ישראל, שלגביו לעד לא פוסק המומנטום", הסבירו בוועדה.

"לורי בורכה ביכולת נתינה אין-סופית, בחיבור איתן לעם ישראל, על כל נדבכיו, המתורגמים למפעל עשייה אדיר, שבראשו עומדת אישה מופלאה אחת המחברת אליה נשים מהתפוצות ומישראל. פלטניק מסמלת את הקשר הנצחי והמנצח ואת הערבות ההדדית בינינו לאחיותינו ולאחינו בתפוצות".

הרבנית לורי פלטניק, תשיא משואה ביום העצמאות ה-72
הרבנית לורי פלטניק, תשיא משואה ביום העצמאות ה-72

אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי

אחמד בלעאונה הוא אח בבית החולים פוריה שבטבריה, שימים קשים אלו הוא עובד סביב השעון - זאת על אף העובדה שיש לו שלושה ילדים בבית ולמרות הפחד להידבק ולהדביק.

יעל וילוז'ני-אזולאי היא האחות האחראית ביחידה למניעת זיהומים בבית החולים ברזילי שבאשקלון - וגם היא בקושי רואה את הבית בימים האלה. יעל, אם לשלושה, היא זו שאחראית על מניעת הידבקות ועל מיגון בקרב הצוותים הרפואיים עצמם.

"אתם מסכנים חיים למען הצלת חיים וזה באמת מגיע לכם", אמרה רגב לשניים כשבישרה להם על הבחירה, "אתם ראויים לכל הערכה והוקרה".

אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי
אחמד בלעאונה ויעל וילוז'ני-אזולאי, ישיאו משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה