שתי דירות הופכות לתשע: הבנייה הפירטית בביתר עילית • תחקיר

שרשרת ארוכה של גורמי אכיפה בעיר החרדית מכשירה בנייה מסוכנת ובלתי חוקית ומסכנת את חייהם של תושבים רבים. קבוצות בריוניות מטילות אימה על מי שמעז להתלונן. "יסודות הבניין רעדו"

זמן צפייה: 12:00

מדרגות סדוקות, ניתוקי חשמל, ירידה בלחץ המים ורעידות של יסודות הבניין - אלו רק חלק מהתופעות שחווים תושבי העיר החרדית ביתר עילית, בעקבות בנייה פירטית ובלתי חוקית ברחבי עיר רווית בנייה שכזו. נוסף על כך, קבוצות בריוניות בעיר נאבקות באמצעים אלימים מול דיירי הבניינים שמנסים להוציא צווי הקפאה לבנייה הבלתי חוקית. "הם פשוט התעללו בנו. רצו לשרוף לי את כל הבית", סיפר נריה מקסימוב, שמתגורר עם אשתו וששת ילדיהם באחד הבניינים בעיר.

לפני תשעה חודשים, משפחת מקסימוב עברה להתגורר בדירה שרכשה בפרויקט יוקרתי בביתר עילית. אלא, שחודש לאחר מכן חיי בני המשפחה הפכו לגיהינום: "בכל יום הגיעו עשרות פועלים שלטענתם באו 'לשבור את הבניין כי הולכים לבנות'", סיפר מקסימוב. לפי השיטה, עסקנים חרדים בעיר מכרו לשלוש משפחות דירת דופלקס במחיר של 650 אלף שקלים למשפחה, כאשר בכוונתם לשפץ ולהרחיב בהמשך את הדירה האחת לארבע דירות, בתוספת יחידת דיור על הגג. משמע, מכל שתי דירות דופלקס שנמכרו בבניין - נבנו תשע דירות בכל בניין.

ניסיון שריפה של ביתם של משפחת מקסימוב בביתר עילית
ניסיון שריפה של ביתם של משפחת מקסימוב בביתר עילית

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

משרד הבריאות: יעילות החיסון לקורונה ירדה בחודש האחרון ל-64%

בנט על חוק האזרחות: "פגיעה בביטחון המדינה היא קו אדום"

אריה שיף הורשע בהמתה בקלות דעת; תיבדק כשירותו לעבודות שירות

בנייה בביתר עילית
בנייה בביתר עילית | צילום: חדשות 13

"בוקר אחד קמנו לבניין רועד. בוצעו חפירות מתחת לבניין, לתוך היסודות שלו", סיפרה תושבת העיר. "אני גרה בקומה השלישית, ובזמן הבנייה הכול רעד בצורה מזעזעת. אי אפשר היה להיות פה בכלל. פניתי לעירייה ולמשטרה אך זה לא עזר בכלום. אחרי שהם באו הבנייה נעצרה ואחרי יומיים היא חודשה. גם החשמל היה נופל פה הרבה, אפילו את הגז הם ניתקו והזיזו בלי רשות".

מי שמכשיר את מנגנון העבירות הפליליות הללו הם שרשרת ארוכה של גורמי אכיפה ברשות המקומית, בראשם ראש העירייה, מאיר רובינשטיין, שמכהן בתפקידו כבר 14 שנה ברציפות ומאפשר את הבנייה הזאת. גם מחלקת ההנדסה ומפקחי הבנייה אינה עוצרת את העבודות המסוכנות. כך גם בית הדין הרבני, שבענייני סכסוכי שכנים פוסק לרוב בעד עברייני הבנייה.

בעקבות המשך הבנייה הבלתי חוקית, מקסימוב החליט לפעול והוא פונה לבית משפט וקיבל צו להפסקת העבודות בבניין. "הייתי חייב לעשות את זה, אחרת הם היו שוברים את כל הבניין", סיפר. אלא, שמאז פנייתו, משפחתו החלה לשלם מחיר כבד: "הם קוראים לנו 'מוייסרים', צורחים עלינו ומקללים", סיפרה אשתו של נריה, נחמה דינה מקסימוב. כעבור זמן מה, משפחת מקסימוב עזבה את ביתה בעיר במטרה להציל את חייהם.

בני הזוג מקסימוב בביתם
בני הזוג מקסימוב בביתם | צילום: חדשות 13

הרדיפה נגד משפחת מקסימוב נמשכת גם בימים אלה, אך המאבק שלה מול קבוצה בריונית עשוי למנוע את האסון הבא. "זה לא רק אנחנו, המון תושבים סובלים מכל הבניות המטורפות האלה. הם מפחדים שיקרה להם מה שקורה לנו", סיפר מקסימוב.

תגובת עיריית ביתר עילית: "הטענות שהעלתם בכתה אינן נכונות. הוועדה המקומית בעיר עוסקת באכיפה שוטפת שבמסגרתה נפתחים תיקי פיקוח לכל אתר בו מתבצעת עבירת בנייה. בשנה האחרונה הגישה הוועדה עשרות כתבי אישום כנגד עברייני בנייה".