צריבות בעיניים וכאבי ראש: כך נראה הקיץ של התושבים במפרץ חיפה

כאלף אנשים מתים בכל שנה בעקבות זיהום האוויר באזור, ולמרות שקבוצת בזן טוענת לפעילות תקינה – לפני כשבוע הייתה תקלה חמורה במקום, ולפניה מבקר המדינה תקף את המצב בחריפות • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 04:35

רבים מתושבי מפרץ חיפה לא יכולים לעשות דבר בסיסי ביותר – לפתוח חלון בביתם, כי אם יעשו כך הם יריחו ריח של בנזין, דלק ומזוט, ריחות שיגרמו לצריבות בעיניים, בחילות, כאבי בטן וראש.

רועי רמות ומשפחתו חיים באזור שמונה שנים, ולטענתו "אי אפשר לפתוח פה חלון ולאוורר. יש נקודות ביום שפשוט אי אפשר להתמודד עם זה". רועי סיפר כי "הייתי שם במאוורר מרכך כביסה, כדי שיהיה לי נעים לשבת בחוץ שלא אריח ששופעים עלי מזוט".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תחלואה גבוהה ופיקוח לקוי: דוח מבקר חריף על הזיהום במפרץ חיפה

הפחתה בפליטות חומרים מסרטנים: דוח זיהום האוויר במפרץ חיפה

בעקבות תקלה במפעל של בז"ן: לפיד אש בער בשמי מפרץ חיפה

Roirex
רועי רמות, תושב קריית חיים

רק לפני חודש מבקר המדינה קבע בדוח חריף כי המציאות במפרץ חיפה היא "בלתי נסבלת", ולפני כשבוע אירעה תקלה במתקן האיתן במפעל כאו"ל (כרמל אולפינים) מקבוצת בזן, שגרמה ללפיד אש לבעור בשמי מפרץ חיפה והביאה לבהלה גדולה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190723-0831' autoplay='0' credit='מנקים את מפרץ חיפה' desc='לפיד אש בשמי מפרץ חיפה' kid='1_lmf7m5pj' duration='49'']

לפיד אש במפרץ חיפה
לפיד אש במפרץ חיפה | צילום: מנקים את מפרץ חיפה

בקבוצת בזן חוזרים וטוענים כי אין במפעלים שלהם חריגות בפליטות מזהמים, וכי לא היו כאלה. אך יו"ר איגוד ערים ד"ר עופר דרסלר, הסמכות הבכירה במפרץ בנושא זיהום אוויר, טוען אחרת: "אני יודע אם היו שם חריגות, והיו החודש חריגות ברמות". אם לא די בכך, דרסלר ממליץ לזוגות צעירים להעדיף מגורים בראש פינה או בצפת, שם האוויר נקי.

Rpytbr
יו''ר איגוד ערים ד''ר עופר דרסלר

רועי רמות אמר כי "המשוואה היא לא בגלל שיש מפעלים אנחנו נלך, אלא שבגלל שאנחנו פה המפעלים צריכים ללכת". גם מיכל מגן, המתגוררת בקריית חיים, אמרה: "זה לא איזה דרישה שאני רוצה שיעשו פה הכל ירוק, אני מבקשת אוויר נקי".

כ-700 אלף נפש חיים ב-12 הרשויות המקומיות שבמפרץ חיפה, וגורמי בריאות מעריכים כי 1,000 בני אדם החיים שם מתים בכל שנה מזיהום אוויר.

בתי הזיקוק בחיפה - ארכיון
בתי הזיקוק בחיפה - ארכיון | צילום: istock

ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם חרתה על דגלה להילחם נגד זיהום האוויר, והערב (רביעי) התקיימה ישיבה מיוחדת בוועדת איכות הסביבה בעיריית חיפה, יחד עם נציגים של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, וניכר כי ישנה התקדמות בתוכנית להעתקת המפעלים המזהמים. זאת, בין היתר, בזכות הסיקור בכלי התקשורת, ברשתות החברתיות והדרישה של 12 ראשי הערים באזור המפרץ.