נציב הכבאות: "30 בתים עלו באש - השתלטנו על המוקדים העיקריים"

רב טפסר דדי שמחי אמר לחדשות 13 כי הוא "מקווה שנשתלט על השריפות במהלך הלילה". במבוא מודיעים נאבקים הצוותים למנוע מהלהבות להגיע לתחנת משנה של חברת החשמל. רוסיה הציעה לשלוח סופרטנקר

זמן צפייה: 11:04

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, אמר היום (חמישי) לחדשות 13 כי לאחר מאמצי הכיבוי הנרחבים, הושגה שליטה בשני מוקדי השריפה העיקריים - מבוא מודיעים וקיבוץ הראל. "היום היה יום מורכב, הוא עוד לא הסתיים וגם מחר מצפה לנו יום מורכב מאוד", אמר שמחי. "כרגע השתלטנו על שני המוקדים העיקריים – גם במבוא מודיעים שם נשרפו כ-20 בתים וגם בקיבוץ הראל שם נשרפו כ-10 בתים. כוחות הכיבוי נמצאים שם כדי לוודא שלא תהיה התלקחות נוספת. האש מסביב לא כובתה עדיין אבל אני מקווה שנשתלט עליה במהלך הלילה".

שמחי המשיך והבהיר כי היישוב שילת אינו נמצא בסיכון כרגע, מכיוון שמטוסי הכיבוי בודדו אותו ממוקדי השריפה. עם זאת, אמר, הסכנה עלולה להתחדש מחר: "החשש הוא שמחר השרב יהיה יותר חמור ויתווספו לו גם רוחות מזרחיות במהירות גבוהה, וזה פוטנציאל סכנה עצום. אני מבקש מהציבור מחר להימנע מכל מה שקשור באש כדי שלא לייצר לנו אירועים מיותרים, זאת כדי שנוכל להתמקד במקומות היותר מורכבים", אמר הנציב.

עוד הוסיף שמחי כי "הגורמים לשריפה הם שילוב קטלני בין טמפרטורה גבוהה לבין לחות נמוכה מאוד, ובאחד המקומות היה לנו קצר באחד מקווי החשמל המוליכים ומזה נגרמה השריפה. אני מבקש מהציבור לנכש עשבייה מסביב לבתים, לא להדליק מנגלים או מדורות ולנסות ולהימנע מכל מעשים שיכולים לגרום לנו לעבודה מיותרת".

עוד כתבות בחדשות 13 >> 

ברקע גל החום הכבד: שריפה פרצה במבשרת ציון, סמוך לכביש 1

בן 70 נפצע קשה בשריפה בדירה בבת ים; נכדתו חולצה במצב קל

בלוני תבערה גרמו לשריפה בנחל הבשור; אין נפגעים

בשעה זו, כאמור, הושגה שליטה על שני מוקדי השריפה העיקריים - היישוב מבוא מודיעים וקיבוץ הראל שבאזור מודיעין. באזור מבוא מודיעים נאבקים צוותי הכבאות בסיוע כוחות צבאיים למנוע מהלהבות להגיע לתחנת משנה של חברת החשמל. ההערכה היא שבמהלך הלילה יתלקחו דלקות קטנות ונוספות, ובשירותי הכבאות חוששים מהתחדשות האש מחר עם עליית הטמפרטורות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום את המל"ל, משרד החוץ והמשרד לביטחון פנים לפעול מיידית להבאת סיוע אווירי לכיבוי שריפות. זאת, בעקבות מזג האוויר הקיצוני השורר ברחבי הארץ והשריפות המשתוללות במוקדים רבים - שהמרכזיים בהם הם אזור קיבוץ הראל ואזור מבוא מודיעים. ממשרד החוץ נמסר כי צוות חירום של משרד החוץ בראשות סמנכ"לית תיאום מירב אילון-שחר פונה למספר מדינות הנמצאות בקירבה גיאוגרפית לישראל על מנת לבדוק אפשרותן לסייע. בתגובה, הציעה רוסיה לשלוח את הסופרטנקר שלה, ומדינות נוספות התגייסו לעזרה אף הן. כרגע מעדיפים במשרד לביטחון פנים להמתין עם קבלת הסיוע, בשל העובדה שהושגה שליטה מסוימת על השריפות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190523-1550' autoplay='0' credit='' desc='כתב חדשות 13 מדווח מהשריפה בקיבוץ הראל' kid='1_7undphwm' duration='60'']

בעקבות השריפות, פונו תושבים רבים מהאזורים שנפגעו, ונזק נגרם לבתים רבים. גם החום הכבד הביא לתוצאות קשות - גבר כבן 70 נמצא ברכב באור יהודה, כשהוא עם סימני פגיעת חום. צוותי מד"א קבעו את מותו במקום. מוקדם יותר היום נפגע גבר כבן 80 ממכת חום ופונה לבית החולים יוספטל שבעיר כשהוא במצב קשה ובהכרה מעורפלת.

מדוברות כבאות והצלה נמסר כי נציב הכבאות מפקד על הכוחות בשטח ומקיים הערכות מצב עיתיות. "בשל תנאי מזג אוויר המאופיינים בשרב, חום כבד ורוחות מזרחיות ערות הוחלט על תגבור כוחות ארצי וגיוס יחידות המתנדבים. יתר על כן, נבחנת האפשרות לקבלת סיוע בינלאומי של כיבוי אווירי, במידת הצורך ובהתאם להערכות מצב ותנאי מזג האוויר. שני מוקדי אש המרכזיים הם מבוא מודיעים וקיבוץ הראל. במוקדים אלה, נמצאים כ-80 צוותי כיבוי וקרוב ל-200 לוחמי אש", נמסר. "ביישובים בוצע פינוי מלא של היישובים על ידי משטרת ישראל". עוד הוסיפו כי 12 מטוסי כיבוי ושני מסוקים משולבים בפעולות הכיבוי ונמצאים כל העת במוקדי השריפות.

השריפה בכפר אוריה
השריפה בכפר אוריה | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, עשרות צוותים פעלו היום באזור הראל ובמבוא מודיעים, שם השריפה התפשטה למתקן אדם, שילת ונאות קדומים. בשל מזג האוויר הקיצוני המלווה ברוחות עזות צוותי הכבאות לא הצליחו להשיג שליטה על האש, ולמקום הגיעו צוותי סיוע של פיקוד העורף ומכליות מים אזרחיות בנוסף לרכבי הכיבוי.

במשרד החינוך נערכים לביטול והסטה של טיולים מאזורים שבהם שורר עומס חום חריג. בנוסף, המשרד הודיע כי הוא מבטל את כל הטיולים שתוכננו למחר בשטחים הפתוחים, לרבות לינה בשטח וטיולים שתוכננו לאזורים מיוערים. אזורים בהם היה עומס חום חריג ולא אושר לטייל בהם: גליל מערבי, כרמל, רמת הגולן, בקעת הכנרת, מישור החוף, שפלה, הרי יהודה והשומרון, בקעת הירדן, ים המלח, ערבה, נגב, מדבר יהודה, עמק יזרעאל, אילת.
בנוסף, חל איסור ללון ביערות הלילה ומחר בטיולי תלמידים וכל פעילויות תנועות הנוער.

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, מסר כי "משרד החינוך הסיט וביטל את כל פעילויות החוץ שתוכננו להיום באזורים בהם שורר עומס חום. הלינה ביערות אסורה בתכלית, וחשוב להבהיר שאף טיול לא ייצא לשטח ללא אישור מפורש של חדר מצב טיולים, של משרד החינוך".

הפינוי בקיבוץ הראל בעקבות השריפה
הפינוי בקיבוץ הראל בעקבות השריפה | צילום: רוית גני

מוקדם יותר הורה עמי אשד, מפקד מחוז מרכז, להציג תכנית לפינוי היישובים שבאזור מודיעין ובהם כפר רות ולפיד, כמו גם תושבי מושב תרום, כ- 10,000 איש. לדברי אשד, "כמעט כל היישוב של מבוא מודיעים הוחרב". על השריפה באזור שמורת כרמיה הושגה שליטה. במקביל, הוסרו מרבית מגבלות המהירות שהוטלו במהלך היום בשל מזג האוויר - למעט באזור להבים. התנועה בקווים ירושלים נבון-נתב"ג ולוד-הראשונים התחדשה לאחר שהופסקה במהלך היום. במהלך היום נרשמו שיבושים ועיכובים ברחבי הארץ, כתוצאה מהורדת מהירות הנסיעה ושינויי לוחות הזמנים.

יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים שביצעו היום
יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים שביצעו היום | צילום: החדשות 13

נכון לשעה 19:00, פונו באזור המרכז אלפי אזרחים בעקבות שריפת הענק ביער בן שמן, מגמזו, שילת, כפר רות, נאות קדומים, מתקן אדם, בית נחמיה, כפר דניאל, מבוא מודיעים ופארק הקופים. באזור ירושלים פונו קיבוץ הראל ומושב תרום.

שדות בנחל עוז עולים באש
שדות בנחל עוז עולים באש | צילום: החדשות 13

כוחות הכיבוי הודיעו כי מחקירה ראשונית עולה כי השריפה בכרמיה, עליה הושגה שליטה, נגרמה עקב עץ אקליפטוס שנגע בכבלי חשמל והתלקח. בדרום משתוללות בשעה זו 24 שריפות באזור הדרום, כולן בשליטה. מאגף התנועה נמסר כי עקב שריפות חורש, כביש 44 משמשון לצומת נחשון נסגר לתנועה בשני הכיוונים. וכביש 3411 מצומת זיקים לצומת כרמיה נסגר לתנועה בשני הכיוונים. שוטרי משטרת ישראל נמצאים במוקדי הסגירה ומכווינים את התנועה. העליה מכביש 1 ממזרח לכביש 443 מחלף בן שמן והעליה מכביש 1 ממערב לכביש 443 מחלף בן שמן סגורות אף הן לתנועה.