בעקבות תחקיר חדשות 13: משרד הפנים בודק את התנהלות עיריית ר"ג

לאחר חשיפת הסיוע שהעניקה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן למען פתיחת עסק, השייך לאביו של ראש העיר, המשרד הודיע שבכירים יידרשו לספק הבהרות לממצאים • תיעוד: יזם הנדל"ן מקריא הכחשה מהכתב

זמן צפייה: 08:38

משרד הפנים הודיע היום (שלישי) כי פתח בבדיקת התנהלות עיריית רמת גן - בעקבות תחקיר חדשות 13, שחשף את האופנים שבהם סייעה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן על מנת לקדם פתיחת מרכז קניות שבבעלות אביו של ראש העיר, פנחס שאמה. בכירי העירייה יידרשו לספק הבהרות לממצאים שהוצגו בתחקיר.

בתוך כך, עדי כהן, יזם הנדל"ן שהוזכר בתחקיר, תועד על ידי אנשי עיריית רמת גן כשהוא מקריא הכחשה מן הכתב. בתיעוד ניתן לראות את כהן מקריא את התייחסותו לתחקיר - מטקסט שמוצג בפניו על גבי מסך מחשב.

"אני מתנצל בפני מהנדסת העיר, ראש העיר ויתר הגורמים בעירייה שעושים מלאכתם נאמנה", אומר כהן בסרטון. "לא ישנתי כל הלילה, אני לא אדם שעושה רע לאנשים, במיוחד לא לאנשים שעושים לי טוב. מהנדסת העיר עשתה לי רק טוב". היזם צולם בלשכת מהנדסת העיר.

התחקיר, שחלקו הראשון נחשף אתמול, חושף כיצד העירייה העניקה אישורים ופעלה בניסיון לקדם את פתיחת העסק. ב-2008 רכש פנחס שאמה, אביו של כרמל, מתחם קניות בלב שכונת רמת השקמה ברמת גן, ליד הפארק הלאומי. זאת, לאחר כ-12 שנים שבהן המבנה היה "פיל לבן", והיזמים התרחקו ממנו מתוך חשש שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לאשר שימוש בו בלי להוציא היתר בניה חדש.

עוד בחדשות 13:

כיצד פעלה עיריית רמת גן לקידום עסק שבבעלות אביו של ראש העיר?

תלמידי ישיבה מקהילת ברלנד: "מי שפרסם הכתבה, שיבדוק את הכרית"

"אכזריות והשפלה": המטפלת מנס ציונה הורשעה בהתעללות בתינוק

עיריית רמת גן
עיריית רמת גן | צילום: חדשות 13

בשנים שלאחר הרכישה ניסה פנחס שאמה לקבל אישור מהעירייה להפעיל את המבנה כקניון, ונדחה. בשנה האחרונה, לאחר שבנו, כרמל שאמה, ניצח בבחירות - דברים השתנו. שורת עדויות ותכתובות שהגיעו לידי חדשות 13 מלמדות על הפער בין היתר הבנייה ועמדת היועץ המשפטי של אגף ההנדסה לבין ההחלטות שהעירייה קיבלה, ועל אחרות שאנשיה עובדים קשה בניסיון לספק טופס לאביו של ראש העיר.

תחקירן חדשות 13 הצטרף לסיור מיוחד שפנחס שאמה ערך לסוחרים יחד עם המתווך של הקניון העתידי. "יש שם שטח, חניון של 60 מקומות, העירייה התחייבה שהיא תקים את החניון", אמר המתווך בסיור, "בגלל שראש העיר מכיר את פנחס, אז נראה לי שהם יעמדו בהתחייבות שלהם".

כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן | צילום: נועה גרייבסקי

גם בשיחה טלפונית עם המתווך לפני הסיור הוא הדגיש את הרצון העז של העירייה לסייע: "הבעלים התחיל לעבוד על זה אחרי שזה באמת היה מוזנח ונטוש הרבה שנים. הוא אומר שזה סדר גודל של שלושה-ארבעה חודשים בשביל לסדר את כל הרגולציה". כשנשאל כיצד הוא יודע שאכן יתקבל אישור בפרק זמן כה קצר, השיב: "תשמע, אני יכול להגיד לך שבמקרה הזה, של הנכס הזה, העירייה מאוד רוצה לעזור". עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" מסביר כי "כשבא מישהו שיש לו אינטרס בקידום נכס, אינטרס כספי, אינטרס אישי, ואומר 'תסכמו עליי, אני יודע איך לפתור את זה, יש לי את האנשים הנכונים ברשות כדי לקדם את זה', הדבר הזה הוא לכאורה אמירה לא תקינה". אם המבנה יאושר לפעילות, שוויו שהיה בעת הרכישה לפני כ-11 שנים קצת יותר משלושה מיליון שקלים - צפוי לעלות לעשרות מיליונים.